Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
    Jag hittade en jättesnygg vas för inte så länge sen, jag vet dock inget om den, men tror mig känna igen formen från Rörstrandsvaser som jag sett tidigare. Är det någon som känner igen denna

Det är lite svårt att tyda undersidans stämpling, men signaturen KIKI ser man i alla fall klart.
    Dekormålarens signatur "KiKi" hör till någon som hette Kiki Bengtsson. Mera vet jag inte om henne. Det är från mitten av 50-talet. Det är bara tillfällighet att man i dag kan få reda på sådant.

Comment

• Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
      Hejsan
      Har likadana burkar, mina är inte heller stämplade. Men jag har en likadan hylla men för fler burkar, de burkarna har lock av teak och texten i locket och de är alla djupstämplade enligt bilden,Jie Gantofta. Kolla på bilden och jämför så har de samma motiv. En av burkarna har en liten signatur i grönt, men det är det enda.
      De hör till serien "Pepperino", dekor av Anita Nylund. Skreentryck, handkolorerad. De mesta i serien var kryddburkar, men Jie gjorde även annat, bl.a. kaffekoppar och fat med det mönstret.

Comment

• Jag har en liten katt stämplad JIE. Jag blev lite förvånad när jag såg stämpeln eftersom jag länge tänkt mig den som en Lisa Larsson. Nu har jag ju sett här på tråden att hon även jobbade för Jie ett tag så nu känns tanken inte lika omöjlig. Trots det skulle jag väldigt gärna vilja veta hur det egentligen är med den saken.

En sak som väckt min nyfikenhet när jag suttit här och läst är det här om konkursen. Var det något särskilt som hände?

Click image for larger version

Name:	Jiekatt.JPG
Views:	2
Size:	20,1 KB
ID:	546085

Name:	Jiekatt - stamp.JPG
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	546086

PS
        Jag hade stora problem med att hitta hit eftersom en sökning på bara Jie inte gav något resultat, bara ett meddelande om att ordet inte finns. När jag sökte på Jie Keramik fick jag några träffar men upptäckte sedan att de bara visade på ordet keramik. Så prövade jag med bara Gantofta och fick massor av träffar. Vad beror det på?
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

• Fråga:

Lisa Larsson eller Lisa Larson?
          Har jag missat något?

Mvh

Comment

• Du får ursäkta mitt stammande pekfinger.

Comment

• Självklart,

abs abs...sssolut!

Comment

• *flin* Hade du något vettigt att prata om, eller ville du bara retas?

Comment

• AB Jie Johnsons Keramiska Fabrik, Gantofta

Aimos egen berättelse om företaget Jie.

Name:	Jie Johnson 3.jpg
Size:	43,0 KB
ID:	546126
                  Jie Johnson studerar figuriner av Edith Risberg.

Jie-Keramik, som firman populärt kallades, grundades av John Evert Johnson 1942. Han föddes 1908 i Åhus.
                  Efter folkskolan åkte han till Stockholm för att vidareutbilda sig. Han blev dekoratör och vid sidan om sitt arbete på EPA i Helsingborg, ritade han en del träleksaker för Boréus* i Helsingborg. Det var dåliga tider och han behövde även extra inkomst. Det var bland annat det som gjorde, att han ville starta egen firma för att få mer utlopp för sin kreativitet. Från början var firman bara en liten tvåmansindustri som tillverkade mindre saker i trä.

Name:	Typexempel tidig JIE 1.jpg
Size:	60,3 KB
ID:	546127

Name:	Typexempel tidig JIE 2.jpg
Size:	68,4 KB
ID:	546128

Name:	Typexempel tidig JIE 3.jpg
Size:	54,2 KB
ID:	546129

Name:	Typexempel tidig JIE 4.jpg
Size:	50,4 KB
ID:	546130

Brickor underlägg och annat och vilka man kompletterade med glas eller keramik. Han hade möbelsnickaren Hugo Karlsson till sin hjälp.

Name:	Gantofta 1940-talet 1.jpg
Size:	50,1 KB
ID:	546131

Efterfrågan växte och Jie - han kallades så allmänt, och om man tar hans initialer, John Evert, JE, blir det i uttal JIE. Så blev det Jie - flyttade till Gantofta 1944. Han fortsatte med trä och köpte glas från Åseda glasbruk och keramik från de lokala tillverkarna runt om i bygden. Men när Andersson & Johansson (Höganäs Keramik) vägrade fortsätta att sälja till honom, var han tvungen att själv börja tillverka keramik, och det var därför som den keramiska epoken kom i gång först 1952.

Name:	Jie - Tidigt hushållsgods 1.jpg
Size:	41,9 KB
ID:	546132

Från början var det en hel del hushållsgods, enklare lergods och med enkla tillverkningsmetoder.
                  Jag vet inte varifrån han hämtade all den kunskapen som behövdes, han var inte alls keramiker. Men han var energisk och idérik och han vågade satsa.
                  Tillverkningen var från början rent hantverk, inga maskiner fanns ännu i fabriken. Men så småningom köpte man en enkel indrejningsmaskin, även tallriksdrejningsmaskin. All dekorering skedde för hand, men en del av dekoren kunde också finnas i de gipsformar som också användes. Man tillverkade fajans ifrån början, men även enkelt glaserat lergods. Han hade även två av sina bröder till hjälp i fabriken, Mac och Bror.

Name:	Jie - Silkscreen Staffan Johnson 1.jpg
Size:	45,0 KB
ID:	546133
                  Exempel på silkscreen, av Staffan Johnson.

Då efterfrågan växte och det behövdes fler duktiga handmålare, övergav man det dekoreringssättet och införde istället silkscreentryck. Det blev enklare att dekorera, man fick samma mönster på alla produkter och det blev enklare hitta personer som kunde klara jobbet. För nu blev det ju som att måla i målarboken, mönstret fanns ju där redan.

Name:	Jie - Söta Susies syltbod 1.jpg
Size:	32,0 KB
ID:	546134
                  Vår lilla stad.
                  Den mest kända serien av Anita Nylund. Mönstren kom till 1959 och det är ett stort antal olika mönster. Lätt att känna igen. Screentryck och handdekorerad med underglasyrfärger. Glaserat lergods, svarvad teaklock. Samtliga burkar i dessa 4 storlekar har Jie ritat. Samma burk användes även i andra sammanhang.

Under hela 1950-talet var det Jie som ritade alla modellerna som tillverkades, och det var likadant på träsidan. Konstnärerna fick bara göra dekoren. Så Anita Nylunds populära burkar var skapade av Jie, och hon fick bara göra dekoren. Han kallade sig för Fabrikör, framstod som en bestämd sådan och ekonomisk. Men egentligen var han en enkel, blygsam person och mycket mänsklig i många fall. Han hade förmågan att finna intressanta och kreativa personer till sin verksamhet.

Name:	Jie - Sarek 2.jpg
Size:	52,2 KB
ID:	546135

Elsa Söderberg och Kersti Biuw var de första som fick göra sina egna modeller utan Jies inblandning. Elsa Söderberg kunde ju dreja och hon gjorde en del stengods. Hon skapade även teservisen ”Sarek”, men den var av lergods. Handdrejaren Henning Rosenqvist hjälpte till med produktionen av drejat stengods.
                  Kersti Biuws produktion var för det mesta hushållsgods i lergods, men även någon mindre serie i stengods.
                  Jie köpte den första hydraulpressen 1965 för att förenkla tillverkningen av hushållsgods. När Anita Nylunds modeller ”dog ut” på marknaden, var det träet som räddade firman vidare, tillsammans med del pressat hushållsgods.

* Fotnot:
                  Om Boréus i Helsingborg finns en del att läsa, bland annat notisen i Helsingborgs Dagblad

och sidan 5 av 7 om Svenska leksaksfabriken i Kollinge 1919-1962
                  http://www.namnetiketter.se/pdf/leksaksf.pdf

Comment

• Click image for larger version

Name:	Jie + Elsi Bourelius 1.jpg
Size:	24,2 KB
ID:	546137

Elsi Bourelius var den första som kom med prydnadsfigurer i keramik, helt egna modeller. De blev mycket väl mottagna och hennes fortsatta succé ett bra tag.

Jie fortsatte att rita ”hushållsgods”, eller egentligen ”gods av nyttokaraktär”. Men Jie var alltid på jakt efter nya formgivare hela tiden. Han fann Curt M. Addin, Eric Reimhult och Sys Marstrand. Eventuellt någon mer som inte kom med i produktionen. Under den tiden försvann det mesta av hushållsgodset, och den allmänna debattfrågan om blyhalter i glasyrer bidrog till det. Men vissa produkter drejades fortfarande av Bengt Sundgren, vaser och sådant, men även tekannor i ”Sarek” serien.

Name:	Jie - Aimo 1979 katalog 1.jpg
Size:	64,5 KB
ID:	546138
                    Aimo 1979

Jag, Aimo Nietosvuori, kom med mina första modeller 1967 och min era hos Jie fortsatte ända fram till konkursen 1992. I 1968 års prislistor hade jag redan då 29 olika produkter. Och det var inte alls tavlor i början utan handdrejade fruktfat men även ljuslyktor, Men några tavlor kom det till 1970. Även jag gjorde en teservis, för det var nästan ett måste för alla keramiker. Kataloger trycktes inte varje år utan bara då och då, 1970 kom katalogen där jag hade mina produkter med.

Name:	Jie - Olika formgivare 1971 1.jpg
Size:	53,1 KB
ID:	546139

1971 kom den första färgkatalogen, men även en hel del nya formgivare. Annika Kihlman, Brita Jönsson, Ebba Bäckström, Eric Engkvist, Gabi Tegnborg-Citron, Kirsten Eberlein, Mait Örn, Solsieg Uelzhöfer, Nina Ihren, kanske några fler. (Listor över hittills funna formgivare och dekoratörer presenteras senare i tråden.)

Name:	Jie - Maria Ericson och Edith Risberg 2.jpg
Size:	45,2 KB
ID:	546140
                    Maria Ericson och Edith Risberg 1979

Sedan kom Maria Ericson med sina hundar och katter och andra djur. Det var också en liten succés. Edith Risberg med sina figurer, Fast i början gjorde hon en del krukor och vaser. Vi tre. Maria, Edith och jag, Aimo, liksom knuffade undan de flesta tidigare formgivare, fast vissa av deras produkter tillverkades, om än i mindre skala.

Name:	Jie - Bengt Nilsson 1.jpg
Size:	18,9 KB
ID:	546141

1980 kom Bengt Nilsson till firman, egentligen för att sköta om firmans reklam. Men han ville även formge vissa produkter. Det blev en del humoristiska figurer och troll, men senare även en del tavlor med text som var riktade för speciella grupper. Tyvärr dog Bengt redan 1985. Ungefär då kom även Marythe Levasque och Walerie Geduscheff med några modeller. De överlevde inte ens en säsong.

Name:	Jie - Eva Jarenskog 1.jpg
Size:	44,3 KB
ID:	546142

Sedan kom Eva Jarenskog till firman med sina baby-figurer. Det var nytt och annorlunda och de tillverkades i lergods. Egentligen arbetade Eva i stengods i sin ateljé. Omkring den tiden försvann både Maria Ericson och Edith Risberg även om några av deras modeller levde kvar ända fram till konkursen 1992.
                    Men det kom några nya i stället, Danielle Peters, Gunilla Lindahl, Hannes Johansson, Eli Skram-Dyblie, Ingrid Bergenfoft med några modeller, men inga nya succéer, Modellören Jan Frisk gjorde också några husreliefer och Solsieg fortsatte med nya modeller efter att paret Uelzhöfer skilt sig. Efter 1986 försvann alla träprodukter ur sortimentet.

Name:	Jie - Staffan Johnson 1.jpg
Size:	70,5 KB
ID:	546143

Jies son, Staffan, började också som formgivare, men han var också delägare i firman. Han hade redan tidigare, i början av 60-talet, ritat mönster för silkscreentryck. Han var även ornitolog och kunde kopiera fåglar väldigt exakt.

Name:	Jie - Puts av Lisa Larssons djur 1990 1.jpg
Size:	45,4 KB
ID:	546144
                    Putsning av Lisa Larssons djur 1990

Lisa Larsson började också framställa svenska landskapsdjur i stengods men hela den serien blev avbruten 1992. Även Gunnar Nylund arbetade ett tag med två stora tavlor men även det blev avbrutet på grund av konkursen.
                    Vid den tiden var vi ca 130 anställda och de flesta förlorade sitt arbete vid konkursen. Den som köpte rättigheterna för firmamärke, anställde bara 20-tal av de tidigare anställda. Så här efteråt kan man konstatera att det var en planerad konkurs av vissa personer för att komma över företaget. Tillverkningen flyttades till Portugal, men även till Spanien, Italien, Tjeckien och Polen, Man tillverkade ett tag något i Gantofta men redan 1995 förflyttades all tillverkning utomlands. Och de flesta av de 20 fick också sluta, kvar blev bara några i lagret.

Name:	Jie - Aimo 1979 1.jpg
Size:	39,1 KB
ID:	546145

70 föremål av Aimos formgivning hos Jie, finns idag i Helsingborgs museum, men inte alla är ännu fotograferade:
                    http://museum.helsingborg.se/web/obj...REFERENCES/221

Comment

• Hej. Den lilla katten har Maria Ericson gjort, nr 93 från 1978.

Comment

• Ursprungligen postat av Aimon-34 Visa inlägg
                        Hej. Den lilla katten har Maria Ericson gjort, nr 93 från 1978.
                        Tack! Det känns faktiskt bättre än om det hade varit Lisa L. Mer personligt på något sätt.

Comment

• Mycket trevligt att få ta del av den intressanta historien om Jie och hans fabrik.
                          Stort Tack för det, Aimo och Gideon!

Comment

• Kryddburkarna.
                            De burkar som har tryckt text på burken är importerade kopior.
                            Burkar med teaklock och texten på lock kanten är tillverkade av AB Jie Johnson (Jie), dekor av Anita Nylund,
                            serien heter "Pepperino". Dekoren tryckt med silkscreen, handkolorerade.De kom till någon gång i början av 60-talet

Comment

• Ägghöna

Den här ägghönan har nummer 284. Är det någon (jag tänker lite extra på dig Aimon!) som känner till när den tillverkades och vem som är formgivare? Det hade varit intressant att veta om den funnits i fler varianter, exempelvis olika storlekar/utföranden. Har Jie gjort andra ägghönor genom åren?

(Jag vet att bildkvaliten är sådär, det var speciellt svårt att få en bra bild av undersidan!)

Name:	Ägghöna.jpg
Size:	54,5 KB
ID:	546657

Name:	Signatur.jpg
Size:	31,2 KB
ID:	546658

Comment

• Hej.
                                Jag har dröjt med svaren, men mina problem med ögonen är nu lösta. Jag blivit opererad och det har blivit bra.-
                                Den produkten du har på bild har jag aldrig sett. Men jag känner igen dekoren, men inte namnet till dekoren. Ella Bergstrand var inte så noga med att anteckna namnen på sina skisser, på vissa, men inte på alla. Så jag har börjat tills vidare använda egna namn för de dekorerna för att enkelt kunna samla dem på rätt mapp.

Comment

Working...
                                X