Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Den sista är från Jämtlands Tidning den 23/9 1895. I den annonsen omnämns enklare ugnar från Olof Jönsson & C : o. Denna firma har jag tidigare inte hört talas om. Kanske är det någon här på PES som vet något.
    Trots att det är vanliga namn, finns bara en Olof Jönsson och han verkade i Ängelholm åren 1890 och 1900.
    För 1900:
    Jönsson, Olof (1845 - ?)
    Kakelugnsmakare
    f. 1845 i Västra Broby (Kristianstads län, Skåne)
    Änkling, far i familjen
    Store Wång
    Ängelholm (Kristianstads län, Skåne)
    Födelseort i källan: Västra Broby Kristianstads län

Comment

Visar ännu en ugn uppsatt av Carl Hjalmar Johansson.
      Denna finns på den gård där Johansson var bosatt under stor del av sitt liv. Gården finns fortfarande i släkten.

En något utförligare beskrivning av Johanssons liv borde väl vara på sin plats!
      Som jag tidigare skrivit föddes han i Norrköping 1867. Fadern, som också var kakelugnsmakare, dog tidigt, och Hjalmar fick vid sju års ålder börja att lära sig till kakelugnsmakare. Dessutom tjänstgjorde han som "passupp" på byggarbetsplatser.
      Från hans tid som lärling när han var mellan 13 och 15 år kommer detta betyg:

"Ynglingen Carl Hjalmar Johansson har hos undertecknadt varit sedan 12 September 1880 till nedanskrifvande dato och har under den tiden uppfört sig ordentlig och är nu ifrån mig ledig.

Söderköping den 3 Juli 1882

Carl August Snarberg
      Kakelugnsmakare"

Efter en tid i Stockholm hamnade han i Östersund och hos Per Bergström, vilken gav honom detta betyg när han slutade:

"Kakelugnsmakare Carl Hjalmar Johansson har under tiden af 4 ½ år haft anställning hos mig, och lemna nu på egen begäran sin plats, hvarföre jag får lemna honom det vitsord om honom under denna tid, fullgjordt sina arbeten med plikt och skicklighet samt under tiden fört ett stilla och ordentligt uppförande, hvarföre jag hos en hvar, honom till det besta rekommendera.

Östersund den 10 November 1889

Per Bergström "

Därefter flyttade Johansson med familj till Sundsvall för att efter något år flytta till Solberg utanför Brunflo vilket ligger någon mil öster om Östersund.
      Under denna tid härjade fruktansvärda sjukdomar och under några år var hela hans familj utplånad. Hjalmar Johansson låg länge själv svårt sjuk i hemmet utan att någon vågade sig dit på grund av smittorisken. Till slut förbarmade sig en flicka från trakten och kom dit och hjälpte honom. Hon blev sedan hans hustru och med henne fick han så en ny familj med många barn.
      Bland dessa barn blev så två stycken pojkar också kakelugnsmakare.
      Johansson fick bl.a. uppdrag av Statens Järnvägar att sätta upp kakelugnar i banvaktstugor och järnvägsstationer. För detta ändamål införskaffade han en järnvägsvagn för transport av kakelplattor m.m. till ugnarna. Vagnen hakades sedan på något tågsätt och placerades på lämpligt ställe.
      Carl Hjalmar Johansson gick ur tiden 1947
      Bifogade filer
      Last edited by Bengt H.; 2010-07-31, 01:23.

Comment

Carl Ivar Johanssons levnadsteckning var intressant att läsa.
        Utmärkt arbete Bengt H!
        p-son

Comment

Håller med Polsson!
          Styvt jobb!

Det skulle vara intressant, om det gick att kartlägga Johanssons arbeten utmed järnvägsstationerna, med hjälp av SJ:s arkiv. Därefter dokumentera de kakelugnar som finns kvar.

Comment

Tack så mycket för uppskattningen, Polsson!

Du förstår väl att det var en upplevelse att få se de gamla betygen från 1800-talet i verkligheten. Där fanns även en hel del andra sparade dokument från kakelugnsmakare Johansson. Nu har dom legat bortglömda tills för någon dag sedan, så förhoppningsvis finns där en hel del "guldkorn" att ta del av.

Tack också till Gideon för upplysningar om kakelugnsmakare Olof Jönson.
            Men vi är nog överens om att det knappast är han som levererat kakelugnar till det avlägsna Jämtland.
            Gissar på någon i Hälsingland eller Dalarna, fast jag hittar inte någon med det namnet där heller.

Comment

Nu råkade vi vara inne på tråden samtidigt Gideon.

Tack även för för Din uppskattning.

Visst,det är ju ett mycket bra sätt. Ett järnvägsmuseum finns i Brunflo. och det bör nog inte vara några svårigheter att få fram dessa upplysningar. Jag skall ringa och kolla när det blir vardag. Tack för tipset, Gideon. Nu när jag fått tipset känns det som att det borde vara bland de första ställena som jag skulle ha kontaktat. Men så är det ju.

Comment

I en tidigare annons från kakelugnsmakare N.G. Nilsson fick jag det till att en av hans leverantörers namn var Olof Jönsson.
                En senare annons från Nilsson i Jämtlands Tidning den 5/5 1897 framgår det nog att leverantören skall vara Olof Jonsson.
                Då blev identifieringen något lättare: Olof Jonsson & C o i Arbrå, Hälsingland.
                Bifogade filer

Comment

Några kakelugnar måste det till , så att tråden inte hamnar alltför långt bort.

Dessa finns i en by några mil nordväst om Östersund.
                  Bifogade filer

Comment

Några kakelugnar måste det till , så att tråden inte hamnar alltför långt bort.

Dessa finns i en by några mil nordväst om Östersund.
                    Bra att du håller tråden vid liv, Bengt H. Så snart jag kommer i kontakt med fler ugnar, ska även jag hjälpa till.

Slog upp boken krukmakare och Kakelugnsmakare av Tom Möller. Den översta ugnen kallar han flatugn och enl. hans förklaringar har ugnen fem (5) skift, 3 överst och 2 underst. Kakeln under luckan kallar han fotpanna.

Den andra ugnen kallar han rundugn och även den har fem skift.

Visst är de, ugnarna, en fröjd för ögat!
                    Last edited by Polsson; 2010-08-22, 12:40.
                    p-son

Comment

Visst är det så. Polsson, och tack för information.

I går fick jag tag på några fotografier som visar en senare tiders kakelugnsuppsättning.
                      Jag skall försöka att visa dom här så småningom, men nu måste jag ut på jakt efter fler ugnar att ta bilder på.

Comment

Här kommer jag med bilder på några till kakelugnar.
                        Den första finns i en fastighet inne i centrala Östersund.
                        Fastigheten är under reparation, men eftersom ugnen har tippat fram från väggen är det risk för att den försvinner därifrån.
                        De tre andra finns i en f.d. banvaktstuga, och åtminstonde en av dem eldades i när jag var dit. Banvaktstugan uppfördes ungefär 1910 i samband med att inlandsbanedelen mellan Östersund och Strömsund byggdes.
                        Bifogade filer

Comment

Här kommer jag med bilder på några till kakelugnar.
                          Den första finns i en fastighet inne i centrala Östersund.
                          Fastigheten är under reparation, men eftersom ugnen har tippat fram från väggen är det risk för att den försvinner därifrån.
                          De tre andra finns i en f.d. banvaktstuga, och åtminstonde en av dem eldades i när jag var dit. Banvaktstugan uppfördes ungefär 1910 i samband med att inlandsbanedelen mellan Östersund och Strömsund byggdes.
                          Den med blomstermåleri är mycket vacker! Borde få vara kvar i huset och beläggas med förbud att avlägsnas, oavsett om en privatperson äger huset.
                          Någon från museet borde tillse detta.
                          Den sista ugnen är lustig och ovanlig! Finns det inga kakelugnsmakarnamn att ta fram för dem alla? Landsantikvarien kan ha koll på det.

Comment

Jag var med fastighetsförvaltarombudet till fastigheten idag, och deras ambition var att behålla ugnen, men när han såg sättningarna så blev han tveksam. Det handlar ju som vanligt om det ekonomiska.

Ett besök på länsmuseets område blev det också idag, och där hittades några kakelugnar. Inte så framträdande ugnar, och inte heller placerade på några framträdande platser.
                            Bifogade filer

Comment

Oj, så vackert!
                              Fantastiskt fina bilder Bengt H.
                              Utmärkt forskning och intressant dokumentation från samtliga kakelugnsenthusiaster här på tråden!
                              Faktum är att vi hade en plåtbeklädd "kakelugn" i huset där jag växte upp. Ska leta igenom gamla foton och se om jag hittar en bra bild på den.

Efter lite sökande på nätet hittade jag Lindholm Kakelugnar´s hemsida, väl värt ett besök!

Förutom en rad vackra kakelugnar från Rörstrand och Karlskrona,
                              finns en hel rad oidentifierade med ungefärligt årtal, samt dessa intressanta ugnar:

Kolonn
                              Rudholms Kakelugnsfabrik Norrköping, ca 1890. (Gräddvit kolonnugn med gulddekor.)

Runda
                              Rudholms Kakelugnsfabrik Norrköping, ca 1890. (Ornamenterad grön kakelugn med kannhål.)
                              Falkenbergstrakten, tillverkad ca 1895. (Ornamenterad mörkbrun ugn)
                              P.H. Lundgrens Kakelugnsfabrik Stockholm, ca 1895. (Senapsbrun ornamenterad kakelugn)
                              Lundgrens Kakelugnsfabrik Stockholm 1900. (Blå kakelugn med stormönstrad ornamentik)

Rektangulära
                              Björks Kakelugnsfabrik ca 1895. (Beige kakelugn med gulddekorer.)
                              P H Lundgrens kakelugnsfabrik, Stockholm 1899. (Vit skänkugn med polykroma dekorer)
                              P.H. Lundgren, Stockholm ca 1900. (Brun ornamenterad kakelugn med mörk sockel.)
                              Rudholms Kakelugnsfabrik i Norrköping ca 1890. (Brun skålkakelugn med polykroma dekorer.)
                              Rudholms Kakelugnsfabrik Norrköping, ca 1895. (Grön kakelugn med skålkakel,)
                              Rudholms, Norrköping ca 1900. (Grön ornamenterad skänkugn med mörk sockel.)

Hantverksugnar
                              Stänkdekorerad i grönt, hylla, nisch, ca 1830. Höjd 200 cm.

Bra jämförelsematerial och fina detaljbilder.

Comment

Tack för uppmuntrande ord och mycket intressant länk, simco.
                                Där finns verkligen bilder att gotta sig åt.

Några bilder av kakelugnar har det blivit även idag för min del.

Hönsen skulle ju också ha det varmt, och i det här hönshuset kom värmen genom denna ugn/kamin.

I det intilliggande bostadshuset finns det inte mindre än tolv kakelugnar
                                Börjar med några stycken. En del av ugnarna är av likadant fabrikat men dom får komma med ändå.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X