Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Kanske finns det fler kakelugnsentusiaster på PES?
    Bra initiativ!
    Ser fram emot en tråd fylld med information och fina bilder på kakelugnar.

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Jag håller själv på med att försöka få fram uppgifter om kakelugnsmakare som varit verksamma i Jämtlands län, och då i huvudsak i Östersund.
    Massor av namn har det blivit och även några som kan kallas fabriker.
    Hos Olof Frank t.ex. tillverkades det under 1870- och 1880-talen årligen ca. 60 - 70 kakelugnar och 700 - 800 stenkärl (hushållsgods som krukor och fat) samt även blomkrukor och naturligtvis lergökar..
    Tyvärr har jag inte hittat något föremål eller kakelugn från verkstaden.
    I sommar skall jag i alla fall få möjlighet att fotografera en kruka tillverkad av en annan 1800-tals mästare från trakten.
    Önskar Dig Bengt, ett varmt lycka till med forskningen!

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Kakelugnsforskarna blir alltfler och det är glädjande!
    Ser verkligen fram emot det färdiga resultatet, Bengt H.

Vad återstår för oss keramikälskare, som har lågt i tak eller bor för nytt och högt upp, och är svag för stora bamsingar som kakelungnar med stort K?
    En möjlighet är att istället samla på pikanta flisor, som i all sin skönhet gör en svag i benen.
    Från en nyligen avslutad traderaauktion, vilken jag med all möda i världen mostod att bjuda på. Möjligen svensk och i högsta grad rokokons 1700-tal:
    Tyvärr lågt i tak här också.
    Den lilla fina miniatyrkakelugnen Lars M visar upp skulle ju förståss få plats, men dessa är nog inte tillgängliga för allmänheten och jag är rädd för att plånbolken inte skulle räcka om de fanns att köpa.
    Kakelplattan är fantastiskt fin, hittar den inte på avslutade auktioner, vet du hur mycket den gick för Gideon?
    Har faktiskt själv varit inne på att ha en tavellist med kakelplattor från gamla kakelugnar på väggen, om man skulle komma över någon.

Till sist har jag en fråga angående märkning av gamla kakelugnar.
    Var på kakelugnen letar man? Eller brukar de märkas lite var som, eller inte alls?
    Har en kompis som har en fantastiskt fin kakelugn hemma och är lite lur på om den har en märkning eller inte, senast jag kikade såg jag ingen, men jag kan ha missat den.

Comment

Egentligen var kakelplattan inte dyr alls, tvärtom, med tanke på vad får betala för naggade Rörstrandsassietter från 1766, till exempel, som kan kuta iväg till en tusenlapp eller två.
      Plattan gick för 322:-

Däremot finns två verkligt heta golvkakel från trettonhundratalet, som det är svårt att slå ur hågen och de är dyrare. Var för sig...
      På Tradera just nu.
      Förnuftet säger nej, men hjärtat skriker högljutt ett JA.

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Till sist har jag en fråga angående märkning av gamla kakelugnar.
      Var på kakelugnen letar man? Eller brukar de märkas lite var som, eller inte alls?
      Har en kompis som har en fantastiskt fin kakelugn hemma och är lite lur på om den har en märkning eller inte, senast jag kikade såg jag ingen, men jag kan ha missat den.
      Det går inte att kolla på det, för isåfall får Du riva kompisens kakelugn och titta på sidan på någon av flisorna på golvet.

Comment

Egentligen var kakelplattan inte dyr alls, tvärtom, med tanke på vad får betala för naggade Rörstrandsassietter från 1766, till exempel, som kan kuta iväg till en tusenlapp eller två.
        Plattan gick för 322:-

Däremot finns två verkligt heta golvkakel från trettonhundratalet, som det är svårt att slå ur hågen och de är dyrare. Var för sig...
        På Tradera just nu.
        Förnuftet säger nej, men hjärtat skriker högljutt ett JA.
        Tack för info Gideon!
        Såg också de fina golvplattorna på Tradera, tyvärr för dyrt just nu, men håller med om att det vore något!!!

Det går inte att kolla på det, för isåfall får Du riva kompisens kakelugn och titta på sidan på någon av flisorna på golvet.
        Ha, Ha bra att veta! Då slipper jag leta mig fördärvad, även fast jag har hotat med kofoten förut.
        Brukar säga-
        "Din sambo har lovat att jag ska få kakelugnen, så nästa gång du åker i väg och jobbar
        så kommer jag och hit och plockar ned den och ställer upp den hemma hos mig."

Comment

Jag har läst någonstans att på baksidan av krucifixet var det vanligt att man märkte ugnen. Har du läst samma sak, Gideon? Kan berätta att jag faktiskt sett en märkning en gång, men det var på en nerplockad ugn. Den kom från Rudholms i Norrköping.
          p-son

Comment

Jag har läst någonstans att på baksidan av krucifixet var det vanligt att man märkte ugnen. Har du läst samma sak, Gideon? Kan berätta att jag faktiskt sett en märkning en gång, men det var på en nerplockad ugn. Den kom från Rudholms i Norrköping.
            Krucifixet? Herrn kanske behagar vilja få mig yttra: -Kors i taket! efter givet svar?
            Nej, just det har jag inte läst och bliver tacksam för närmare upplysningar i bikt.

Men om stämplat/signerat i kakelugnar vet jag egentligen inte så mycket, bara att det blev mer förekommande under 1880-talets senare del - precis som på krukmakargods.
            Vi tar jämförelser ur ett par stycken i Cramérs bok.

Rörstrand:
            "Rörstrands kakelugnar efter 1857 bär sporadiskt fabrikens raka namnstämpel med versaler, RÖRSTRAND. Från 1884 använder fabriken en ny stäömpel med gemena bokstäver kursivt skrivna omgivna av tre kronor. Mariebergsfabrikens märke.
            En kvalitetstämpel som IVORY kan förekomma. Kakelformaren har ofta satt dit sin initialstämpel. Dekorationsmålaren kan med glasyrfärg ha målat dit sitt märke.
            Kakelugnarnas modellnummer föregånget av B för Bit ristat i gipsformen har givit upphöjt tryck i kaklet.
            Stämplar och märken sitter på den oglaserade delen av godset som vänds inåt ugnen, vanligen på rumpens baksida. Ytterst sällsynt förekommer målad signatur på utsidan.
            Kakel till en praktugn kan således vara stämplat med fabriksnamnet, formarinitialer, modellnummer, bitnummer och eventuellt också en kvalitetsstämpel. I en och samma ugn ingår ofta kakel med olika formarstämplar."

Av de andra kakelfabrikerna i Stockholm, upptar Cramér endast
            P.H. och B.H. Lundgren:
            "Lundgrens kakelfabrik märkte sina kakel med stämpel tryckt mot den ännu mjuka leran på kaklets baksida ibland i botten, ibland på rumpens utsida eller var det lämpade sig, B H Lundgren använde först en oval stämpel med texten ´B.H. LUNDGRENS KAKELFABRIK STOCKHOLM´, sedan en rektangulär också den med ett genitiv-s lagt till namnet. Sonen stämplade från 1893 ´P.H. Lundgren STOCKHOLM´ i en rektangel. Dessutom finns en mindre, rak stämpel med versaler (16 x 27 mm)."

Det finns ett par kakelugnsbitar i källaren, oåtkomliga just nu, och de är helt ostämplade. Men den ena har en anteckning i blyerts eller om det var i anilin i botten.
            Identifiering kan göras utifrån kakelugnens utseende och jämförelser med kakelugnfabrikernas illustrerade priskuranter, men då krävs att alla kända priskuranter samlas in och digitaliseras i en databas, även om fabrikerna oblygt kunde kopiera - vilket får hamna på önskelistan...

Comment

Här får man lära sig nya termer inom ämnet kakelugnar; rumpen och krucifix

Hittade den eminenta sidan DigitaltMuseum.se.
              Skrev "kakelugn" i sökfältet och vips dök massor av härliga bilder på både kakel och kakelugnar upp.

Mycket smart koncept och värdefullt för oss som gillar att söka fakta. DigitaltMuseum.se skriver inledningsvis:

DigitaltMuseum

På de svenska museerna finns många stora och spännande samlingar. Traditionellt har dessa framför allt presenterats i museernas utställningar och böcker. Stora delar av samlingarna har därför sällan eller aldrig visats för en bredare publik.

Målet med DigitaltMuseum är att ge museerna möjlighet att tillgängliggöra sina samlingar på ett enkelt sätt för alla intresserade, oberoende av tid och plats. Förhoppningen är att samlingarna nu lättare ska kunna användas för studier, undervisning och bildsökning.

Bifogar en bild på: "Nisch till kakelugn" från C.J. Wickmans kakelfabrik som grundades 1868 i Bro i Tierps socken,av kakelugnsmästaren Johan Petter Wickman, född i Tensta.

Sänder en extra hälsning till Bengt H, kanske till nytta i din forskning?

Bifogade filer
              Last edited by simco; 2010-06-15, 19:48.

Comment

Intressanta sidor, simco! Här visar jag en miniatyrkakelugn från Trelleborgs Museum. F B Stenbäcks verkstad har gjort den. Sannolikt är det ett "skyltexemplar".

Foto: Ylva Moritz
                Bifogade filer
                p-son

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå Pålle,
                  Visst gillar vi kakelugnar och jag lärde tidigt konsten att elda och hålla jämn värme. Inte så himla lätt (när båda jobbar hela dagen och halva natten).

När min fru och jag flyttade till Gamla Stan 1962 visste vi inte så mycket om kakelugnar,
                  men vintertid blev det svinkallt under takåsarna. Man tvingades elda. På vårkanten hängde jag med Vera Siöcrona (legendarisk profil och eldsjäl som faktiskt räddade gamlingen från att rivas, eller hur Gideon?).
                  Vi stog utanför Finska kyrkan där flinka arbetare höll på att forsla bort kakelugnar för vidare transport till slott och herresäten. Vera var inte eld och lågor.

Alla kakelugnar är snart borta och blir statyer hos nyrika finansvalpar, skrek hon högt..
                  - Nja, vi har fyra, invände jag..
                  Var bor du undrade hon..
                  - Stora Nygatan 31...
                  Blixtsnabbt kom repliken: Högst upp...den blåvita i vardagsrummet är inte Marieberg utan Rörstrand.

Nu har vi flyttat till en mindre kvart i samma kvarter och de enda bilderna jag har är en PDF sedan bildgalleriet kraschat. Kan kanske göra en utskrift och plåta kakelugnarna, dom är verkligen värda att dokumenteras.

So long... vi skall elda på.

PS. Dina kakelugnar från Vellinge ser ut att vara från förra sekelskiftet, fina med sina mörka jordnära färger.
                  Hallå Pålle,
                  Lovade att försöka visa upp några av våra ugnar och har gjort ett försök med ugnen i sovrummet, en gustaviansk historia, en ack så vacker i sin sparsmakade dekor. Om ursprunget vet jagt intet, vem vet? Är bildkvaliteten Ok kan jag lägga in några fler. So long...

PS. Att elda i sovrummet var extra knepigt men vi vande oss vid en temperatur på 18 grader och frös inte.
                  Bifogade filer

Comment

Tack så mycket för upplysningarna om J.P. och C.J. Wickman, Simco. Verkligen intressant.
                    Johan Petter Wickman, f. 1832, flyttade ju från Kungsholms förs. i Stockholm till Östersund 1858. Där hyrde han ett tag en verkstad med brännugn, och tillverkade kakelugnar. (1864 blev det t.ex. 50 st. enl. Kommerskollegiums årsberättelser.)
                    I Östersund föddes också sonen Carl Johan 1865.
                    1868 flyttade familjen till Tierp.

Mycket tack också till Kim för bild på en riktigt stilig kakelugn. Hoppas på fortsättning.
                    Last edited by Bengt H.; 2010-06-15, 22:41.

Comment

Jag tycker att den sista ugnen ser ut som något från UE på 1910-talet. Det är främst festongerna som jag tycker gör den till en 1700-talspastisch snarare än från tiden.

Comment

"Hallå Andres,
                        Fin samling. Grattis. Men jag undrar om det inte är gluggen på kameran som behöver dammas av? Tallrikarna är värda ett bättre öde. So long..."
                        Ja, ja, inte kasta sten i glashus..........

Comment

Intressanta sidor, simco! Här visar jag en miniatyrkakelugn från Trelleborgs Museum. F B Stenbäcks verkstad har gjort den. Sannolikt är det ett "skyltexemplar".

Foto: Ylva Moritz
                          Prylsnubbens medaljong från ev. Lundgrens skulle passa bra in i överdelen...

Men annars är DigitaltMuseum precis vad som behövs. En mycket bra början!

Och jag är benägen att hålla med Peter S.
                          KvP:s kakelugn är för perfekt, med raka skarvar. En mycket bra gjord stilkopia.

Comment

Hallå,
                            Jag är beredd att hålla med, kakelugnen är från början av seklet. Huset byggdes 1755 men vinden inreddes först 1910. Logiskt, alltså.
                            Kakelugnen i vardagsrummet tror jag däremot är uppsatt med gammalt kakel men ungen saknar sitt krön och sockel är säkert inte original. Ursäkta suddiga bilder. So long...
                            Bifogade filer

Comment

Vår kakelugn på nedre botten som det eldas i varje vinter, när ungarna var små stekte vi äpplen i den och åt med kolasås. Huset är byggt 1924 och jag tror den är från den tiden. Syns dåligt på bilden men kakelugnsbandet är broderat med pärlor och har en anteckning på baksidan "köpt på aktion i Eksjö 1934". Inte min felstavning utan det står så
                              Bifogade filer
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                                Vår kakelugn på nedre botten som det eldas i varje vinter, när ungarna var små stekte vi äpplen i den och åt med kolasås. Huset är byggt 1924 och jag tror den är från den tiden. Syns dåligt på bilden men kakelugnsbandet är broderat med pärlor och har en anteckning på baksidan "köpt på aktion i Eksjö 1934". Inte min felstavning utan det står så
                                Kakelugnen är i nyrokoko, och en sådan framställdes knappast på 1920-talet. Istället kan den vara från någon av de tre kakelugnsmakarna, som fanns i Eksjö kring 1890, eller beställd från närmaste större stad, som Jönköping och där fanns 14 kakelugnsmakare det året.
                                Kakelugnbandet, köpt 1934, kan vara som ett "komihåg" för hela kakelugnen eller avse endast bandet, det kan vi inte vara säkra på. Skrivna pappersdokument, som hör till huset, är säkrare informationskällor.

EKSJÖ 1890

Andersson, Petrus
                                Kakelugnsmakare
                                f. 1852 i Norum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
                                Gift man, far i familjen
                                Strömsdal
                                Eksjö stadsförs (Jönköpings län, Småland)
                                Födelseort i källan: Norum Gottlands l.

Lundgren, Olof
                                kakelugnsmakare
                                f. 1843 i Bäckaby (Jönköpings län, Småland)
                                Gift man, far i familjen
                                1 Qv. No 28.
                                Födelseort i källan: Bäckaryd Jönk. l.

Svensson Rosenqvist, Nils
                                kakelugnsmakare
                                f. 1838 i Barkeryd (Jönköpings län, Småland)
                                Änkling, far i familjen
                                Rosenlund
                                Födelseort i källan: Barkeryd Jönk. l.

Comment

Working...
                                X