Ursprungligen postat av Gideon
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kakelugnar
Collapse
X
-
Instämmer i "udda", Gideon. På 1890-talet inbillar jag mig att det var svårt för mindre verkstäder att konkurrera med större gällande kakelugnar. För att kunna överleva, satsade Nilsson istället på plåtugnar vilka förhoppningsvis höll värmen bättre och kanske dessutom ansågs finare. Kan de dessutom ha varit billigare?p-son
-
Nog tror jag att det var ekonomin som spelade in när Nilsson valde den plåtklädda varianten.
I den kortfattade beskrivningen av ugnen som jag kunnat hitta, står det att den består av kakel och plåt.
Nu är jag väl lite tveksam till detta.
Inbillar mig att ugnen är fylld med något material som behåller värmen, möjligen sand.
Men så länge som man inte börjar att plocka bort plåten vet man inte säkert.
Här finns bild på en liknande ugn. http://bildarkivet.jamtli.com/sok.as...JLM.97M40%3a5A http://bildarkivet.jamtli.com/sok.as...JLM.97M40%3a6A
Comment
-
Tegel byggs en kakelugn upp med, och det materialet har Nilsson säkert själv åstadkommit. Men utforminingen av plåten var nog utlagd på annan hantverkare.
PES-medlemmen Hgf kanske har en teori, eller har sett andra plåtklädda ugnar att berätta om?
Comment
-
Tack vare bibliotekets microfilmer har det varit möjligt att bläddra igenom 1880-, 1890-talens ortstidningar (har dock endast hunnit med en väldigt liten del) på jakt efter information om gamla tiders kakelugnsmakare.
Även om jag är rätt så osäker på om det här kan intressera någon mer än mig själv, så infogar jag bilder på några annonser från den tiden kakelugnsmakare i Östersund.
Det här var nog tiden då den lokala produktionen i huvudsak upphört, och ugnarna mestadels köptes från de större tillverkarna.
Comment
-
Visst kan jag göra det, Rosa:
Men jag gör det lätt för mig och skriver ner tidningsnamn och datum i detta inlägg.
Uppifrån och nedåt.
Jemtlands Tidning 8/3 1889 (Eskil Olsson)
Jämtlands Allehanda 9/3 1891 (Per Andersson)
Jämtlands Allehanda 27/6 1892 (Erik Johan Elfving)
Jemtlands Tidning 2/5 1885 (Olof Frank)
Jemtlands Tidning 24/8 1880 (Per Bergström)
Jemtlands Tidning 23/6 1884 (Eskil Olsson)
Comment
-
Rudholm Grönby
Jag tycker att det är intressant, Bengt H!Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggTack vare bibliotekets microfilmer har det varit möjligt att bläddra igenom 1880-, 1890-talens ortstidningar (har dock endast hunnit med en väldigt liten del) på jakt efter information om gamla tiders kakelugnsmakare.
Även om jag är rätt så osäker på om det här kan intressera någon mer än mig själv, så infogar jag bilder på några annonser från den tiden kakelugnsmakare i Östersund.
Det här var nog tiden då den lokala produktionen i huvudsak upphört, och ugnarna mestadels köptes från de större tillverkarna.
I inläggen 34, 37-39 har jag behandlat släkten Rudholms liv och leverne. Kort kan man säga att Mattias Rudholms två söner gick i faderns fotspår. Dena ena ,Johan Z, blev kakelugnsfabrikör i Norrköping och den andra, Gustav Adolf, krukmakare i Grönby. Krukan som är stämplad Grönby, är sannolikt tillverkad i G A:s verkstad.
G A avled 1896. Jag slår knappast några volter av förtjusning över krukans form, men signeringen Grönby är guld värd.Last edited by Polsson; 2010-07-18, 23:50.p-son
Comment
-
Comment
-
Krön krona och krucifix
Det tipset, tackar jag för, Lars M.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggSom ett litteraturtips för de som vill veta mer om kakelugnar, vill jag visa några sidor ur Blekingeboken 1997. Det är en lång artikel med många bilder och stor källhänvisning som handlar om Kakelfabriken i Karlskrona av Jens Eeg- Olofsson.
Intressant gällande terminologin är att det som benämnes krön eller krona, har en detalj som kallas krucifix " satt högst upp på kakelugnskrönet" enligt "Krukmakare och kakelugnsmakare" av Tom Möler.Last edited by Polsson; 2010-07-25, 11:09.p-son
Comment
-
Visar nytagna bilder på några kakelugnar.
Dessutom några annonser. Dom två första från Jämtlands Allehanda den 13/3 1893.
Den sista är från Jämtlands Tidning den 23/9 1895. I den annonsen omnämns enklare ugnar från Olof Jönsson & C : o. Denna firma har jag tidigare inte hört talas om. Kanske är det någon här på PES som vet något.
Comment
-
En sådan ugn som den högra har jag aldrig sett varken på bild eller i verkligheten.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggVisar nytagna bilder på några kakelugnar.
Dessutom några annonser. Dom två första från Jämtlands Allehanda den 13/3 1893.
Den sista är från Jämtlands Tidning den 23/9 1895. I den annonsen omnämns enklare ugnar från Olof Jönsson & C : o. Denna firma har jag tidigare inte hört talas om. Kanske är det någon här på PES som vet något.
Har inget att komma med gällande OLof Jönsson & C
p-son
Comment
-
Den högra ugnen är uppsatt av Hjalmar Johansson. Johansson föddes 1867 i Norrköping.
Till Östersund kom han som lärling 1883, och då från Stockholm. Efter något år i Sundsvall återvände han till Jämtland och nu blev hans hemort Solberg i Brunflo.
Den visade ugnen finns i ett grannhus till det hus som Johansson bodde i.
Tyvärr finns inga uppgifter om ugnens tillverkare, men Johansson samarbetade med en Nyström inne i Östersund, och denna saluförde mestadels ugnar från Upsala-Ekeby.
Comment
Comment