Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helsingborgs Lerkärlsfabrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

För mig är måleriet på krukan av Hindric Berggren samtida.
    Färgen har patina och har vart fall varit med mycket länge.
    Titta på skadorna. De har inget grönt på sig.

Click image for larger version

Name:	Helsingborgskrus HB 1.jpg
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	527826

Ränderna är också tunt välmålade, grenarna likaså, så det är ingen valhänt hobbymålare som varit framme.
    Vänd Dig till Kulturmagasinet i Helsingborg, och hör efter om museet har liknande i sina samlingar, jani.
    Ett mycket fint VILL HA-objekt i lyxförpackning.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Vänd Dig till Kulturmagasinet i Helsingborg, och hör efter om museet har liknande i sina samlingar, jani.
      Ett mycket fint VILL HA-objekt i lyxförpackning.
      Krukan finns på Sikö auktioner, Kristianstad, just nu....

Comment

Blomkruka JAD Helsingborg 2

Var i Helsingborg idag i annat ärende än antikrelaterat. Tog tillfället i akt och besökte de andra två mässorna.
        Även om jag hade tillhört de besuttna i samhället, hade jag inte haft mer med mig hem än denna charmiga blomkruka
        märkt "R JAD Helsingborg 2" vilken inhandlades för 175 kronor, och jag prutade inte. Enligt boken "Krukmakare och kakelugnsmakare
        i Helsingborg" var JAD verksam 1840/1841-1869., så krukan har några år på nacken. Vem signaturen R var, framgår emellertid inte av boken.

Priserna på K-märkt gods från Helsingborg, Höganäs och Vallåkra är oförskämt lågt tycker jag. När antikrundan var i sin linda, eller strax därefter när Joakim Bengtssom kom med i expertkadern,minns jag att jag reagerade på att han sa något i stil med "oförskämt lågt" om priserna på gods från dessa fabriker. Då var priserna betydligt högre än idag. Nu har jag ingenting emot Joakim, han är en öppen, trevlig och social person, men det skulle inte förvåna mig om priserna sjönk ytterligare efter hans uttalande.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2012-07-24, 19:15.
        p-son

Comment

Den du P-son, den får du finna en fin plats för....gillas!!!

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
            Den du P-son, den får du finna en fin plats för....gillas!!!
            Hej, Andres!

Härligt, härligt med folk som förstår sig på saltglaserat!
            p-son

Comment

Sannerligen fin och säkerligen svårhittad. Än svårare kan det bli att finna fatet till.
              Kommer krukan att få leva upp på nytt med grönt däri? Det tål den nog.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Sannerligen fin och säkerligen svårhittad. Än svårare kan det bli att finna fatet till.
                Kommer krukan att få leva upp på nytt med grönt däri? Det tål den nog.
                Hej, Gideon!
                Självklart ska den användas liksom FBS krukor omslutande växter vilket förgyller fönsterborden i hemmet.
                p-son

Comment

Denna känns riktigt gammal och dessutom oval, vad säger Du Polsson, B 3 -vad står det för?
                  PS Inga trianglar eller något övrigt inne i cirkeln whatsoever, 3-an skulle nog kunna stämma
                  med rymden 3 Kannor............
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2013-07-01, 18:32.

Comment

Det finns en kommentar i KRUKMAKARE OCH KAKELUNGSMAKARE I HELSINGBORG..."Då och då finner man den runda Helsingborgsstämpeln tom i centrum, alltså utan vare sig Ruuths sköldmärke eller rp. Är det kanske i sin tur en gammal rp-stamp, som förändrats för att kunna användas på bruket, sedan Anders Robert Petersson dragit sin färde?"
                    Peterssons arrende varade 1870-1875.
                    På sidan 5 i denna tråd finns en kruka märkt på samma sätt som din men då B 10...
                    Last edited by Andres; 2013-07-02, 10:36.

Comment

• Tack Andres, men Trojans på sidan 5 har ju trianglar inuti cirkeln, eller?
                      Däremot såg jag i HAV-s keramikauktions katalog för 2012 flera stycken
                      1/2 Kannas krukor med liknande signering, ett versalt skrivstilstecken och
                      volymangivelsen på ömse sidor om Helsingborgsstämpeln med tom cirkel.
                      PS HAV angav åldern lite diffust som "1800-tal".
                      Last edited by prylsnubben; 2013-07-02, 12:01.

Comment

• Jag refererade till B-et och siffran. När det gäller stämpeln har jag redan förklarat i ovanstående kommentar....sorry om jag inte var tydlig nog....

Comment

• No need to be sorry, Du är alltid hjälpsam Andres. Jag hakade upp mig lite på
                          skillnaderna mellan bokstavstyperna, ensamma skrivstilsversaler förekommer inte
                          på tråden, skrivstil förekommer endast som drejarnas ihopskrivna monogram.

Comment

• True, true.........men stämpeln var i alla fall tom
                            Last edited by Andres; 2013-07-02, 23:43.

Comment

• Visserligen har jag två stycken 1/8 burk från Helsingborg, men när priset är 150 kronor kan man bara inte låta det vara. Enda köpet för övrigt i Degeberga.
                              Bifogade filer
                              p-son

Comment

• Cfp

Aj, aj, nu trillade jag dit igen. Jag får ju INTE köpa några stora saker, men....
                                Vi fortsätter alltså på den inslagna vägen från förra inlägget av Polsson.
                                En åttondels kannas burk har nu blivit en och en halv kannas förvaringskärl?
                                Tyvärr saknas väl ett lock? Annars är kärlet i ett fenomenalt fint skick.
                                Speciellt roligt med den fina dekorativa bården upptill, kärlet bör vara från
                                åren mellan 1875 och metersystemets (liter do) införande, visserligen infördes
                                det nya systemet formellt i Sverige samma år (1875) men det slog inte igenom
                                direkt utan det skedde en eftersläpning som varierade från ställe till ställe.
                                Vi kan kanske gissa på att både detta och Polssons föremål i föregående
                                inlägg är från slutet av 1870-talet så är vi inte helt fel ute.
                                Apropå drejarsignaturen CFP ( Carl Fritiof Pettersson) så vill jag att Ni besöker
                                inlägg 52 på sidan 6 längre bak i denna tråd. Där har Gideon förtjänstfullt
                                redogjort för mannen bakom verken, alltså CFP.
                                PS Jag tror fullt och fast på att stämpeln med enbart de Ruuthska trianglarna
                                i centrum UTAN en asterix under är den äldsta. Däremot samma stämpel MED
                                asterix under innebär att föremålet är minst ca 45 år yngre. Dvs skillnaden
                                mellan ca 1830 och ca 1875.
                                Bifogade filer
                                Last edited by prylsnubben; 2013-09-12, 16:56.

Comment

Working...
                                X