Stilig sak, Prylsnubben! Efterlys locket!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Helsingborgs Lerkärlsfabrik
Collapse
X
-
Sirapskannor
Vad säger vår vän Polsson, Bengt H. och Ni andra om dessa sirapskannor?
Hittades på samma loppis idag, vågar ej ta hem så stora tingestar så jag
har endast försökt dokumentera dem, bilderna blir som de blir, tagna i all hast
och med svårigheter att placera föremålen på ett bättre fotograferingsställe.
De är båda från Helsingborgs lerkärlsfabrik, den mindre som är den gulare är
helt tom inne i cirkeln. Den är signerad MH eller något liknande och 2. Alltså
två kannor (på den lille
). Den större har de tre Ruuthska trianglarna inne
i cirkeln och är signerad B (som vi sett förr) och 4. Alltså fyra
kannor.
Den större är brunare och blankare i glasyren, den mindre mattare och gulare.
Hur mycket sirap blir detta sammantaget f.d. magister Polsson
.
Vad dom betingade för pris: Den "lille" 175 kr och bamsen 375 d.o. FYNDLÄGE.Last edited by prylsnubben; 2014-01-30, 19:33.
Comment
-
Ursprungligen postat av Andres Visa inläggFina grejor....vad gäller stämplarna har jag kommenterat färdigt, se ovan...15,7 liter sirap...blir till att ha American pancakes till ny frukost......for years.......Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggInstämmer med föregående inläggare, prylsnubben!Tack "grabbar". Dom skulle gärna fått flytta in till mig men då hade förmodligen min gumma flyttat utUrsprungligen postat av Bengt H. Visa inläggVisst är det stiliga kannor som du visar, Prylsnubben! Tack för det!
4 K (kannor)! Kan nog inte ha använts i ett vanligt hushåll. Kanske i ett bageri.
.
Comment
-
Oj kul att den var så pass tidigt ändå troligtvis. Tack för inputen Prylsnubben.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggSer ut som stämpeln från 1875-1922. Eftersom den är märkt med 1/16 Kanna måste
den vara från allra första början på den perioden, drejarsignaturen har jag inte sett.
Jag får leta vidare på drejarsignaturen.Pes är mitt google.
Comment
-
Vilken trevlig tråd. Jag har en liten samling krus som växer fram långsamt.
2 Kannor från Helsingborg. Sigillet har RP i mitten. Signerat AH.
1 kanna från Helsingborg. Signerat CFP.
1/2 kanna från Höganäs. Signerat GE. Vill helst byta ut det, tycker det är lite mörkt.
Nu letar jag mig neråt i storlekarna.
Comment
-
Eftersom din burk har enheten 1/16 är det kanna istället för liter som avses och då är den tillverkad före 1890 (året man övergick till liter). Signaturen AB är en svårare nöt att knäcka eftersom den inte finns med i boken "Krukmakare och Kakelugnsmakare i Helsingborg", den främsta boken om lerkärlsfabriken.Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggEtt litet kärl från Helsingborg till dokumentationen.
Vet inte vem AB kan vara och kan heller inte utläsa från vilken tidsperiod det kan vara då stämpeln inte är jättetydlig.
Någon som kan hjälpa mig?
Lycka till med samlandet, FredrikK!Ursprungligen postat av FredrikK Visa inläggVilken trevlig tråd. Jag har en liten samling krus som växer fram långsamt.
2 Kannor från Helsingborg. Sigillet har RP i mitten. Signerat AH.
1 kanna från Helsingborg. Signerat CFP.
1/2 kanna från Höganäs. Signerat GE. Vill helst byta ut det, tycker det är lite mörkt.
Nu letar jag mig neråt i storlekarna.
]
Om du vill fördjupa dina kunskaper om Helsigborg kan jag rekommendera boken som jag nämner i mitt svar till wasistdas. Den är skriven av den främste experten Torsten Jarnvall och finns att köpa hos Helsingborgs museiförening. "Kring Kärnan 35" har den dessutom som namn. Ur den läser jag följande: RP=Robert Peterson arrendator av fabriken 1870-75
AH= Alexander Hüpfner, lärogosse, lärling, gesäll -1876
CFP=Carl Frithiof Petersson 1870-1875
GE=Gustaf Ekberg anställd 1849Last edited by Polsson; 2014-10-06, 11:58.p-son
Comment
-
Hur gammal kan min fyndade kruka vara?
Hej! Jag är nybliven medlem med en fråga. Hittade forumet och den här tråden när jag googlade för att hitta mer info om krukan jag fyndade häromdagen. Hur gammal kan den vara? Om jag fattat rätt så är den inte äldre än 1890 eftersom den är märkt med Liter-mått och fabriken upphörde 1922?
Hoppas ni kan hjälpa mig, ni verkar väldigt kunniga
Comment
-
Hej Cajsa och välkommen till PES.. Jag tycker du har bra "kläm" på dateringen.. Stämpeln är 1875-1922. Det där med kann/liter är lite flytande, under en tid användes båda måtten men som praxis håller jag med om 1890 som skifte. Tror vi fastställer din kruka till sekelskiftet...och Helsingborg så klart.....
Comment
-
Tack för snabbt svar!
Jag blev väldigt glad och nyfiken när jag såg Helsingborgsstämpeln, visste inte att det fanns en sådan fabrik men google kunde berätta mer som tur var.
Vad betyder märket nere till vänster? Ser ut som en uppånervänd sjua men det är det nog inte?
Hur mycket kan krukan vara värd? Törs knappt tala om vad jag gav...
Comment
-
Hej igen Cajsa, sjuan kan nog vara ett L. Oftast är en drejarsignatur två bokstäver men men...det finns tio kända drejare som har L som första bokstav i sitt efternamn, en del kan "sållas" på grund av att deras ålder inte passar in i sekelskiftet..tror inte jag fortsätter gissningarna.....ett par hundralappar är värdet....
Comment
Comment