Ursprungligen postat av Trojan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Helsingborgs Lerkärlsfabrik
Collapse
X
-
Du har helt rätt! Jag tänkte på en plastspann, men den buktar ju inte ut som krukorna.Ursprungligen postat av Andres Visa inläggJo, när du visar bilderna kommer jag ihåg den.....min 30L Höganäs är 43 cm hög, så 50 cm torde hålla lite mer volym än 15L......
Comment
-
Bra att du dokumenterar!
Enligt uppgift från Östlunds bok arrenderade Johan August Dreilick (vad heter karlen egentligen?) fabriken mellan 1831 och 1869, men 1982 visste paret Östlund inte vem som signerade IH var okänt och här står det klart JH (men I och J användes ofta parallellt).
Men Polsson och Gideon har nog tillgång till senare litteratur.
Comment
-
Vilket krus! Jag har all förståelse för dem som köper sådana krus och ställer dem under ett bord i hallen. Samtidigt har jag förståelse för dem som endast fotograferar krusen. Platsen under bordet i hallen och alla ndra övriga platser kan ju vara belamrade.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggFör en gångs skull hade jag med mig kameran idag så jag slapp
köpa ballongkruset och ställa det under ett bord i hallen som Gideon
.
5K, råttsvans och Johan August Dreilitz. Fint som snus, tycker jag.
Vem JH var sporde de lärda
.
Det där med fabriksstämplarna är inte lätt och inte blir det enklare om man har boken "Krukmakare och Kakelugnsmakare i Helsingborg" av Torsten Jarnvall.
Ja, eller Jacob Högelind om sign IH är hans äldre bror Isacs om nu denne övergick från att vara lerslammare till drejare.Ursprungligen postat av Andres Visa inläggTorde vara enligt boken krukmakare och kakelugnsmakare i Helsingborg, JÖNS HOLM, som gesäll 1800-1843. Född 1766?!
Last edited by Polsson; 2011-01-30, 17:41.p-son
Comment
-
Visst är det stiligt, 275kr. Det är ju så man kan gråta blod över hur lite man uppskattar den sortens hantverk och kulturhistoria i våra dagar.Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggVilket krus! Jag har all förståelse för dem som köper sådana krus och ställer dem under ett bord i hallen. Samtidigt har jag förståelse för dem som endast fotograferar krusen. Platsen under bordet i hallen och alla ndra övriga platser kan ju vara belamrade.
Det där med fabriksstämplarna är inte lätt och inte blir det enklare om man har boken "Krukmakare och Kakelugnsmakare i Helsingborg" av Torsten Jarnvall.
Får dåligt samvete av att inte köpa det likväl som att jag hade fått dåligt samvete om jag köpt det
.
Comment
-
Synd och skam med ett sådant pris för ett sådant fantastiskt hantverk!Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggVisst är det stiligt, 275kr. Det är ju så man kan gråta blod över hur lite man uppskattar den sortens hantverk och kulturhistoria i våra dagar.
Får dåligt samvete av att inte köpa det likväl som att jag hade fått dåligt samvete om jag köpt det
.
p-son
Comment
-
"Det är kvinnan bakom allt, jämt hon mannen har....."Ursprungligen postat av Andres Visa inläggUnderbara krus och du har rätt, fel hur man än gör, köpa eller inte....jag har det mindre svårt, jag får nämligen välja mellan ett krus till eller hustrun.......väljer naturligtvis hustrun....
p-son
Comment
-
Verkligen fint krus! Har funderat på att installera krokar i taket och hänga föremål, finns ju en hel del oanvänt utrymme därUrsprungligen postat av Andres Visa inläggUnderbara krus och du har rätt, fel hur man än gör, köpa eller inte....jag har det mindre svårt, jag får nämligen välja mellan ett krus till eller hustrun.......väljer naturligtvis hustrun....
Till Andres, det var det gulligaste jag hört på länge. Du får en stjärna i kanten för det.
Ja, ibland får man väl vara tacksam över att den andra hälften inte är samlare. Hur sjutton skulle det se ut då?
Comment
-
Du har helt rätt Andres, så ligger det till....Ursprungligen postat av Andres Visa inläggUnderbara krus och du har rätt, fel hur man än gör, köpa eller inte....jag har det mindre svårt, jag får nämligen välja mellan ett krus till eller hustrun.......väljer naturligtvis hustrun....
. Dessutom ska man krusa någon så är det väl hustrun
.
Comment
-
Hallå Robus,
Fantastiskt att samla så många vänner till ett krukmareri jag aldrig hört talas om. Bravo.
Nu vill jag att du lättar ankar och följer med på Drömresan till Rügen, men först måste du ansluta dig till Hundra Gubbar. Det är så lätt att fastna i leran. Välkommen ombord och so long...
Comment
Comment