Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helsingborgs Lerkärlsfabrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Hur blir det med Ditt bud, Polsson?
    Nu hänger jag inte riktigt med, Gideon! Menar du vastipset?
    Aha nu fattar gubben! Se nedan!

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Angaende "rattsvansen", den har jag endast sett pa "ballongkrusen", aldrig pa ett "brannvinskrus", kan det stamma?
    Vidare i mina gamla anteckningar sa borjade man med JAD, stampeln omkring 1831, (det kan jag inte backa upp). Det skulle innebara att krusen var gjorda fore 1831..det ar mitt bud....
    Jag har samma erfarenhet gällande "råttsvansen" och ditt bud gällande årtalet låter sannolikt.
    Last edited by Polsson; 2010-03-07, 18:27.
    p-son

Comment

Off topic, Polsson: Vastipset dröjer till den 14:de dennes och den är inte färdigrakad hos barberaren ännu. Om den ens blir det, med sina manana, manana...så att budet står där med tvättad hals på torget.

Hur var det nu med listan i början av denna tråd? Stämpelhänvisningarna stämmer ju inte...
      Uteslutningsmetoden hjälper bättre i urvalet och jag tror vi ska hämta hjälp från museihåll i Helsingborg i denna fråga, istället för att gissa.

Comment

Hur var det nu med listan i början av denna tråd? Stämpelhänvisningarna stämmer ju inte...
        Uteslutningsmetoden hjälper bättre i urvalet och jag tror vi ska hämta hjälp från museihåll i Helsingborg i denna fråga, istället för att gissa.
        Om inte Jarnvall kan/kunde reda ut det, tror jag inte att HBG:s museum har något att komma med.
        p-son

Comment

Med inventering i föremålsbeståndet av alster från lerkärlsfabriken, tror jag nog att de kan komma fram till en stämpelkronologi i magasinet.
          Men det beror förstås också på hur många de har...

Comment

1. Dessa ritade stamplar har jag i mitt arkiv sedan en tid. Vet ej vem som gjort dom men forklarar bra historien. (tillagnat er som inte har boken)
            2. krus 1 k,RP, AH, Alexander Hupfner
            3. kruka 1 L, Ruuth, JFF, Johan Fredrik Franklins
            4. kruka 1 K, Ruuth CFP, Carl Fritihof Pettersons
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
              1. Dessa ritade stamplar har jag i mitt arkiv sedan en tid. Vet ej vem som gjort dom men forklarar bra historien. (tillagnat er som inte har boken)
              2. krus 1 k,RP, AH, Alexander Hupfner
              3. kruka 1 L, Ruuth, JFF, Johan Fredrik Franklins
              4. kruka 1 K, Ruuth CFP, Carl Fritihof Pettersons
              Stämpelförteckningen är hämtad ur Kjell Östlunds alster "Bruksföremål i saltglaserat stengods : de svenska stenkärlstillverkningarna : historia, teknik, former, stämplar" utgiven 1982, har jag fått veta. Men den är bara på 10 sidor med text plus avbildningar...

Museet i Helsingborg svarade nyligen så här:
              "När det gäller stämpelkronologin på Ruuthska bruket så är ju Torsten Jarnwall experten och vi har tyvärr inget nytt att tillföra. Vi hinner sällan forska kring föremålen på djupet, tyvärr."

Det är ju synd, och då blir det till att någon själv ber om tillstånd att få ta sig en titt i magasinet och fotograferar stämplar och helhet på alla de krus de kan tänkas ha.

Comment

Museet i Helsingborg svarade nyligen så här:
                "När det gäller stämpelkronologin på Ruuthska bruket så är ju Torsten Jarnwall experten och vi har tyvärr inget nytt att tillföra. Vi hinner sällan forska kring föremålen på djupet, tyvärr."

Det är ju synd, och då blir det till att någon själv ber om tillstånd att få ta sig en titt i magasinet och fotograferar stämplar och helhet på alla de krus de kan tänkas ha.
                Gideon! Tror du inte att Torsten J med tanke på hans djupgrävande vilket ledde fram till boken, har fotograferat vad som fotograferas kan?
                p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Gideon! Tror du inte att Torsten J med tanke på hans djupgrävande vilket ledde fram till boken, har fotograferat vad som fotograferas kan?
                  Rimligen borde han ha gjort det, men det kan vi inte veta i nuläget.
                  Han fyllde nyligen 82 år och det skulle vara bra om någon kunde försöka nå honom på telefon och vänligt fråga om något fattades att göra under arbetet med boken - som att gå igenom Helsingborgsmuseets bestånd, fastän han är stockholmare.

Men en inventering är av nöden, och det finns ju privata storsamlare av lerkrus som skulle kunna hjälpa till i denna jämförande stämpelkronologi - och då avser jag inte enbart Helsingborgs lerkärl, för i form och detaljer finns det skillnader mellan fabriker och inte minst i tidsperioder.

Det här är som det var för mig som ung filatelist, jag fick pärmar fulla med Oscarsfrimärken av släkten och hopsnörda buntar av dem med alla möjliga stämplar av en äldre samlare. Så klart att jag bara valde lyxstämplade märken och satte dem fint ihop i egen pärm - resten struntade jag i, fast nestorn i frimärksklubben sa till mig att vara rädd om alla märken, eftersom en del stämplar skulle vara värdefulla i framtiden.
                  Han fick rätt...

Comment

Kollade mina Höganäskrus o si
                    2 av dem var helsingborgare....
                    Bifogade filer

Comment

Underbar (tycker jag)

Var iväg o tömde ett dödsbo idag,fann då denna underbara skapelse
                      på vinden,runt 50cm hög.Började nästan grina när halva botten
                      stod kvar på golvet när jag lyfte ;,,(
                      Brukar vanligtvis slänga söndriga saker men här gjorde jag ett undantag,
                      ska limma ihop den o ha den i det framtida växthuset...

Mvh.Niklas

Click image for larger version

Name:	P1010163.jpg
Views:	1
Size:	132,0 KB
ID:	490491

Name:	P1010165.jpg
Size:	51,2 KB
ID:	490492

Name:	P1010167.jpg
Size:	114,4 KB
ID:	490493

Comment

Välkommen Trojan, vars avatar väl är en Arne Tammer?!

Det är rätta takter, att laga och bevara, speciellt en så här vacker och förmodligen sällsynt kruka. Bladverken är ovanliga på den här sortens förvaringskärl.
                        Stämpeln ser ut att vara den äldsta. Skulle Du kunna ta ett skarpare foto av den?

Comment

Tackar tackar jovisst är det Arne Tammer...signerat o allt

Sprang ut i kylan o knäppte ett foto till

Name:	close.jpg
Size:	111,8 KB
ID:	490494

Comment

Välkommen Trojan, vars avatar väl är en Arne Tammer?!

Det är rätta takter, att laga och bevara, speciellt en så här vacker och förmodligen sällsynt kruka. Bladverken är ovanliga på den här sortens förvaringskärl.
                            Stämpeln ser ut att vara den äldsta. Skulle Du kunna ta ett skarpare foto av den?
                            Att det är rätta takter av Trojan, det instämmer jag i, men att bladverk är ovanliga på förvaringskärl, det håller jag inte med om, åtminstone inte när det gäller Höganäs. Gällande Hbg-kärl är det emellertid första gången jag ser bladverk på en kruka. Om jag inte missminner mig, var det eklöv på Höganäskrukorna, men Hbg-krukans blad förefaller inte vara från en ek.
                            Last edited by Polsson; 2010-04-18, 00:22.
                            p-son

Comment

Det är det jag menar, Polsson - just på Helsingborgskärl.
                              Jarnvalls bok uppvisar inte heller bladverk på något av fotoexemplen.

Men bladverk och -ornament återkommer ju lite varstans i samtiden (i mitten av 1800-talet och framåt), inte minst åt Tillingehållet och Bornholm, som i sin tur hämtade intryck från England, resp Tyskland.

Comment

Det är det jag menar, Polsson - just på Helsingborgskärl.
                                Jarnvalls bok uppvisar inte heller bladverk på något av fotoexemplen.

Men bladverk och -ornament återkommer ju lite varstans i samtiden (i mitten av 1800-talet och framåt), inte minst åt Tillingehållet och Bornholm, som i sin tur hämtade intryck från England, resp Tyskland.
                                Ok,Gideon!
                                Jag har letat som en galning i "Skogens träd och buskar i färg" för att kunna klassificera Hbg-löven, men misslyckats. Kanske är det "fantasilöv"? En del Hbg-bladverk finns på urnan på sid 106 i boken (Jarnvalls), men den är ju inget traditionellt kärl.
                                p-son

Comment

Working...
                                X