Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helsingborgs Lerkärlsfabrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Lerkrus HB

Vill visa ett krus jag har. Handtaget ser lite annorlunda ut än på krus som visas i tråden. Har använt maskindiskmedel för att rengöra samt ta bort blomsterklistermärken som satt på behållaren . Kruset blev skinnande rent, som ny.
    Jag undrar vad det är för märken som finns upptill runt öppningen. Följd av tillverkningen eller nåt annat?

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

Comment

Troligtvis har man vid bränningen ställt en burk uppochner över krusets hals med mellanlägg och det är märkena efter dessa som syns.

Drejarsignaturen bör vara Hindric Berggrens.

Last edited by Kaptenen; 2011-06-27, 12:26.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Troligtvis har man vid bränningen ställt en burk uppochner över krusets hals med mellanlägg och det är märkena efter dessa som syns.
        Det var så enkelt Tack så mycket för ditt svar!

Bonnie

Comment

Får det lov att vara en 75:a brännvin?

Här är ett av mina senaste fynd, ett litet saltglaserat brännvinskrus från Helsingborgs Lerkärlsfabrik.
          10:- var prislappen och det kunde jag ju såklart inte motstå.
          Jag har läst tråden några gånger nu men är fortfarande lite konfys över märkningen på mitt krus.

Längst upp har vi signaturen JB alternativt JR i monogram, finns denne med i boken?

I mitten har vi den runda Helsingborgsstämpeln, tyvärr lite otydlig så det är svårt att avgöra om det Ruuthska sköldmärket finns i mitten eller om det bara är knottror från saltglaseringen.

Längst ned har vi någon obestämbar siffra -4. Kan det vara 1/4-Kanna?
          Men jag får inte riktigt rymdmåttet att gå ihop. Kruset är 22cm högt och rymmer drygt 7,5dl (ungefär som en 75:a brännvin) 1/4 Kanna rymmer väl endast ca 6,5 dl?

Så jag undrar nu, får detta lov att vara en gammal 75.a brännvin?

Tacksam för alla svar!

Click image for larger version

Name:	Helsingborgs Lerkärlsfabrik.1.jpg
Views:	1
Size:	99,5 KB
ID:	519285Click image for larger version

Name:	Helsingborgs Lerkärlsfabrik.jpg
Size:	96,2 KB
ID:	519284Click image for larger version

Name:	Helsingborgs Lerkärlsfabrik.3.jpg
Size:	135,5 KB
ID:	519286Click image for larger version

Name:	Helsingborgs Lerkärlsfabrik.2.jpg
Size:	84,1 KB
ID:	519287Click image for larger version

Name:	Helsingborgs Lerkärlsfabrik.4.jpg
Size:	30,2 KB
ID:	519288Click image for larger version

Name:	Helsingborgs Lerkärlsfabrik.6.jpg
Size:	85,4 KB
ID:	519289

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Här är ett av mina senaste fynd, ett litet saltglaserat brännvinskrus från Helsingborgs Lerkärlsfabrik.
            10:- var prislappen och det kunde jag ju såklart inte motstå.
            Jag har läst tråden några gånger nu men är fortfarande lite konfys över märkningen på mitt krus.
            Längst upp har vi signaturen JB alternativt JR i monogram, finns denne med i boken?
            I mitten har vi den runda Helsingborgsstämpeln, tyvärr lite otydlig så det är svårt att avgöra om det Ruuthska sköldmärket finns i mitten eller om det bara är knottror från saltglaseringen.
            Längst ned har vi någon obestämbar siffra -4. Kan det vara 1/4-Kanna?
            Men jag får inte riktigt rymdmåttet att gå ihop. Kruset är 22cm högt och rymmer drygt 7,5dl (ungefär som en 75:a brännvin) 1/4 Kanna rymmer väl endast ca 6,5 dl?
            Så jag undrar nu, får detta lov att vara en gammal 75.a brännvin?
            Tacksam för alla svar!]
            Hej, simco!

Jag säger som prästen hos Albert Engström: "Brännvin kommer inte in i mitt hus men understundom tagar jag mig en genever." Fast jag byter ut genevern mot Aalborgs jubileums akvavit.

Signaturen: Av de signaturer som presenteras i boken Krukmakare och kakelugnsmakre i Helsingborg, finns endast ett som event. kan matcha din fast då blir det BP. Bengt Petersson. Gesäll 1834-1875. Brännmästare 1875-1883. Några drejare vars namn kunde tänkas ha signaturerna JB eller JB finns inte förutom en lärgosse (ca 1800-1801) Johannes Brötte, men han anser jag inte vara aktuell.

Rymdinnehållet: Helt klart är att flaskan/kruset ska rymma 1/4 K. Som nämnts tidigare lät man oftast bli att sätta ut 1:an ovanför bråkstrecket. Att den rymmer 75 cl istället för 65 får skyllas på att det var handarbete samt att det tydligen inte var så noga förr. Bland mina Höganäs, Vallåkra och Hbgs
            saltglaserade krukor. burkar och krus finns liknande variationer. Den som på den tiden skulle handla brännvin, valde nog sitt krus med omsorg. Jag menar, 10 cl mer är ju två supar. Under mina ca 10 år "inom branschen" tror jag mig endast ha sett 1/4 Hbg på keramikauktionerna i Höganäs och då till
            priser uppemot ytterligare 2 nollor.

Helsingborgsstämpeln: Eftersom JAD (Johan August Dreilick) eller RP (Axel Robert Pettersson) inte förefaller finnas i cirkeln, finns det två alternativ: Före 1823 (då Drielick arrenderade) eller efter 1875 (då RP:s arrende avslutades). Jag utgår ifrån att i mitten finns Ruuths, startmannen, sköldmärke, en spetsruta ovanför två liksidiga tringlar. Med tanke på skicket, inbillar jag mig att kruset är från tiden efter RP.

Eftersom inget i boken är klart som korvspad gällande märkningar och signaturer är det nog svårt att komma vidare. Helsingborgs museum kan inte hjälpa till och Torsten Jarnvall som skrev boken har inte mer att tilläggqa. Han har enligt min mening grävt djupare än djupare och har gjort ett fantastiskt arbete med boken.

Om du fyller kruset med Aalborgs starka, goda dryck säger jag Ja tack!

Skål, ta mej fan!
            Last edited by Polsson; 2011-08-20, 15:44.
            p-son

Comment

Jag lyckades hitta en 30 cm lång fiskform idag med formarsignatur F.C.C. och ett litet nagg.

Vem kan ha haft dessa initialer?
              Bifogade filer
              Last edited by Kaptenen; 2011-08-20, 13:32.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Jag lyckades hitta en 30 cm lång fiskform idag med formarsignatur F.C.C. och ett litet nagg.

Vem kan ha haft dessa initialer?
                Tyvärr. Kaptenen, hittar jag inget som matchar ej heller om sista bokstaven ska vara e. Om det är 1900-tal, vilket boken inte behandlar ingående, måste man har tillgång till hfl, men samtidigt bodde de flesta drejare inte hos mäster som under tidigare år, gesälltiden.
                p-son

Comment

Tack så mycket Polsson! Helsingborgsstämpeln är ju använd till 1922 och ett kvartssekel av 1800-talet, så det är fullt möjligt att formen är av 1900-talstillverkning.

Comment

Ett härligt höganäskrus att ha i en svångrem om halsen, simco.

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Signaturen: Av de signaturer som presenteras i boken Krukmakare och kakelugnsmakre i Helsingborg, finns endast ett som event. kan matcha din fast då blir det BP. Bengt Petersson. Gesäll 1834-1875. Brännmästare 1875-1883. Några drejare vars namn kunde tänkas ha signaturerna JB eller JB finns inte förutom en lärgosse (ca 1800-1801) Johannes Brötte, men han anser jag inte vara aktuell.
                    Jag ber att få meddela en avvikande mening, bäste Polsson.

Det finns i boken (sid. 107) också en Johan Fredr. Blomqvist, född 1812, som var lärling 1829, och med ett frågetecken för 1830.
                    Honom hittar jag dock inte i de CD-skivor som finns att tillgå, ej heller i Ellen Raphaels förteckning, så han kanske inte heller kan anses för att vara aktuell.

Däremot ska vi nog titta på Brötte igen. för jag tror att det ett läsfel på namnet.
                    Även om ett efternamn som Böcker inte finns i Jarnvalls bok, finns i Raphaels förteckning två kakelugnsmakare Böcker i Helsingborg under 1800-talet.
                    Den aktuelle kan vara J. E. Böcker, som antecknades i skråets årsberättelse 1846.

Helt tydligt ett JB.
                    Click image for larger version

Name:	Hälsingborg - JB 1.jpg
Size:	23,6 KB
ID:	519300

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Hej, simco!

Jag säger som prästen hos Albert Engström: "Brännvin kommer inte in i mitt hus men understundom tagar jag mig en genever." Fast jag byter ut genevern mot Aalborgs jubileums akvavit.

Rymdinnehållet: Helt klart är att flaskan/kruset ska rymma 1/4 K. Som nämnts tidigare lät man oftast bli att sätta ut 1:an ovanför bråkstrecket. Att den rymmer 75 cl istället för 65 får skyllas på att det var handarbete samt att det tydligen inte var så noga förr. Bland mina Höganäs, Vallåkra och Hbgs
                      saltglaserade krukor. burkar och krus finns liknande variationer. Den som på den tiden skulle handla brännvin, valde nog sitt krus med omsorg. Jag menar, 10 cl mer är ju två supar. Under mina ca 10 år "inom branschen" tror jag mig endast ha sett 1/4 Hbg på keramikauktionerna i Höganäs och då till
                      priser uppemot ytterligare 2 nollor.

Helsingborgsstämpeln: Eftersom JAD (Johan August Dreilick) eller RP (Axel Robert Pettersson) inte förefaller finnas i cirkeln, finns det två alternativ: Före 1823 (då Drielick arrenderade) eller efter 1875 (då RP:s arrende avslutades). Jag utgår ifrån att i mitten finns Ruuths, startmannen, sköldmärke, en spetsruta ovanför två liksidiga tringlar. Med tanke på skicket, inbillar jag mig att kruset är från tiden efter RP.

Eftersom inget i boken är klart som korvspad gällande märkningar och signaturer är det nog svårt att komma vidare. Helsingborgs museum kan inte hjälpa till och Torsten Jarnvall som skrev boken har inte mer att tilläggqa. Han har enligt min mening grävt djupare än djupare och har gjort ett fantastiskt arbete med boken.

Om du fyller kruset med Aalborgs starka, goda dryck säger jag Ja tack!

Skål, ta mej fan!
                      Tusen Tack för ditt uttömmande och intressanta svar!

Beträffande monogramsstämpeln kan det möjligtvis röra sig om ett PB eller PR också.
                      Jag har försökt tyda den så många gånger att jag får låta den vara ett tag och kika med nya ögon sedan. Bengt Persson låter som en intressant kandidat. Spännande med de olika stämplarna och jag förstår att det är ett litet mysterium att försöka tidsbestämma dem.

Jag är heller ingen brännvinsälskare. Jag har försökt med någon nubbe till sillen någon gång, men det ger ju liksom ingen behållning om man tycker att det smakar apa.
                      Dessutom så är jag så okultiverad att jag tycker att whisky luktar aceton. Nä ska det vara något med % i så får det i så fall vara något bubbligt, tjejigt och lättdrucket.

Kul att få bekräftat att det är en fjärdedels kanna som kruset ämnar innehålla. Det måste verkligen ha varit så att man jämförde storleken på krusen för att få mesta möjliga valuta för pengarna. Jag måste i och för sig erkänna att jag är likadan själv, när jag köper diskmedel, duschkräm eller något annat där man kan jämföra om den ena är mer välfylld än den andra.

Verkligen roligt att dessa småttingar är så ovanliga och att de är lite extra eftertraktade just därför. Om du har vägarna uppöver Norrland någon gång, lovar jag att ladda den med Aalborgs starka, och servera en rosa paraplydrink på sidan.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Ett härligt höganäskrus att ha i en svångrem om halsen, simco.

Det finns i boken (sid. 107) också en Johan Fredr. Blomqvist, född 1812, som var lärling 1829, och med ett frågetecken för 1830.
                        Honom hittar jag dock inte i de CD-skivor som finns att tillgå, ej heller i Ellen Raphaels förteckning, så han kanske inte heller kan anses för att vara aktuell.

Däremot ska vi nog titta på Brötte igen. för jag tror att det ett läsfel på namnet.
                        Även om ett efternamn som Böcker inte finns i Jarnvalls bok, finns i Raphaels förteckning två kakelugnsmakare Böcker i Helsingborg under 1800-talet.
                        Den aktuelle kan vara J. E. Böcker, som antecknades i skråets årsberättelse 1846.

Helt tydligt ett JB.
                        [ATTACH]99127[/ATTACH]
                        Tack så mycket för den djupgrävande analysen Gideon!

Det gör mig verkligen glad att ni hjälper mig att söka efter fakta gällande mitt lilla krus.
                        Stämplar och monogram gillar jag och det är alltid lika spännande att försöka utröna vem personen bakom olika krumelurer är.

Johan Fredrik Blomqvist och J. E. Böcker skulle kanske betyda att kruset är från mitten av 1800-talet.

Spekulera gärna, jag läser och lär.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg

Helt tydligt ett JB.
                          [ATTACH]99127[/ATTACH]

Visst får du meddela en avvikande mening, bäste broder!

Att Böckerna inte finns i Jarvalls bok har sin naturliga förklaring; de arbetade inte vid kärlfabriken utan var kruk- och kakelugnsmakare med egen verkstad. De som fanns med i Raphaels förteckning var just sådana. Drejare vid kärlfabrikerne göre er icke besvär!

Kolla på nedanstående sida och klicka på "Sök i databas", sedan på "Födelse och dopregister" och skriv in namnet Böcker på faderns efternamn så ges det lite mer fakta om Böckerna.

Last edited by Polsson; 2011-08-20, 19:58.
                          p-son

Comment

nåååå
                            Är färgerna påmålade i efterhand på den här krukan
                            eller kan de har varit på plats från början....
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                              nåååå
                              Är färgerna påmålade i efterhand på den här krukan
                              eller kan de har varit på plats från början....
                              Spontant säger jag: Påmålade! Men jag kan ha fel.
                              p-son

Comment

Ja, säger jag också men jag kan också ha fel....., skitfin i alla fall......

Comment

Working...
                                X