Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Det är möjligt, men jag tror inte att han bemödade sig med det.

Det lättaste sättet att kontrollera att det rör sig om stämplar är ju att ni mäter t ex höjden på J:et.
    Med tanke på att signering görs i obränd tillstånd och lergodset krymper vid bränningen, kan signeringens storlek variera beroende på krympningsgraden.
    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Med tanke på att signering görs i obränd tillstånd och lergodset krymper vid bränningen, kan signeringens storlek variera beroende på krympningsgraden.
      Precis, och dessutom. Din egen namnteckning stämplar Du ju inte men den är tämligen för att inte säga nästan exakt lika från gång till gång.....

Comment

• Oncle Sam

Här kommer ytterligareen variant på signering. Fatet är 35 cm i diameter.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Här kommer ytterligareen variant på signering. Fatet är 35 cm i diameter.
          Ja den borde väl vara ristad i varje fall, notera att SJ är väldigt likt det stämplade do.
          Har roat mig (snacka om lättroad) med att fota några olika signeringar av Samuel. När jag mätt höjden på S-et så verkar de flesta vara 10 mm, men det finns några som är 12 mm. Placeringen inbördes mellan SJ och Arvika varierar från objekt till objekt. Alltså måste det varit en stämpel för SJ och en stämpel för Arvika. På någon, kanske två ser man en tydlig punkt mellan S och J, men inte på de andra.
          På en är sista a-et i Arvika ett skrivstils (polsson) a. Alla signeringar går inåt i godset, inga är upphöjda. På vissa ser man kanten på stämpeln tydligt, men inte alls på andra.
          När jag nu studerat signeringarna mer noggrant tycker jag att det är alltmer troligt att en del är stämplat, annat ristat, ibland ser det ut som att endast Arvika är stämplat medan SJ förefaller vara ristat. Ristningen (om nu det finns någon) kanske syns tydligast på skrivstils (Polsson) a signeringen. Den skiljer sig f.ö även vad det gäller k-et i Arvika från de andra, dessutom lutar i-et. Utifrån A-et i Arvika går som ett ristat streck som stryker under halva ordet Arvika.
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2010-10-27, 17:13.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Ja den borde väl vara ristad i varje fall, notera att SJ är väldigt likt det stämplade do.
            Har roat mig (snacka om lättroad) med att fota några olika signeringar av Samuel. När jag mätt höjden på S-et så verkar de flesta vara 10 mm, men det finns några som är 12 mm. Placeringen inbördes mellan SJ och Arvika varierar från objekt till objekt. Alltså måste det varit en stämpel för SJ och en stämpel för Arvika. På någon, kanske två ser man en tydlig punkt mellan S och J, men inte på de andra.
            På en är sista a-et i Arvika ett skrivstils (polsson) a. Alla signeringar går inåt i godset, inga är upphöjda. På vissa ser man kanten på stämpeln tydligt, men inte alls på andra.
            När jag nu studerat signeringarna mer noggrant tycker jag att det är alltmer troligt att en del är stämplat, annat ristat, ibland ser det ut som att endast Arvika är stämplat medan SJ förefaller vara ristat. Ristningen (om nu det finns någon) kanske syns tydligast på skrivstils (Polsson) a signeringen. Den skiljer sig f.ö även vad det gäller k-et i Arvika från de andra, dessutom lutar i-et. Utifrån A-et i Arvika går som ett ristat streck som stryker under halva ordet Arvika.
            En prylsnubbe bosatt i Saltsjö-Boo
            sa: SJ-signaturen ger mig ingen ro
            han vände och vred
            både upp och ned
            Är den ristad eller stämplad tro?
            p-son

Comment

• Torbjörn Eliasson

På tal om stämplar, så kanske Arvikastämpeln följde med, när Torbjörn tog över efter Samuel?
              Här ett fat på 30 cm.
              Bifogade filer

Comment

• Åh, vilken skald vi har på PES. Jag känner mig hedrad och stolt som Polssons engelska tuppar han visat upp...(från Limerick kanske)
                Måste bara försöka få till något igengäld.....

En allmogeknöl ifrån Trelleborg
                känner aldrig liksom Hellström någon sorg
                nej, han är go, glad och käck
                när han fingrar på sin käre Stenbäck
                eller arrangerar sina blommor i korg

Comment

Tack så mycket Prylsnubben!
                  Vilken eminent undersökning!
                  Har jag nu ställt till det för dig så att du rivit ut skåp och lådor och ryckt fat från väggarna?
                  Kul att få jämföra, vi får starta en grafologi/typografi-klubb här på PES!

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    En prylsnubbe bosatt i Saltsjö-Boo
                    sa: SJ-signaturen ger mig ingen ro
                    han vände och vred
                    både upp och ned
                    Är den ristad eller stämplad tro?
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Åh, vilken skald vi har på PES. Jag känner mig hedrad och stolt som Polssons engelska tuppar han visat upp...(från Limerick kanske)
                    Måste bara försöka få till något igengäld.....

En allmogeknöl ifrån Trelleborg
                    känner aldrig liksom Hellström någon sorg
                    när han fingrar på sin käre Stenbäck
                    Och en poesi- och prosaklubb, hjälper ni till med julklappsrimmen i år?

Comment

På tal om stämplar, så kanske Arvikastämpeln följde med, när Torbjörn tog över efter Samuel?
                      Här ett fat på 30 cm.
                      Vackert fat, kul med ytterligare en signering.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Tack så mycket Prylsnubben!
                        Vilken eminent undersökning!
                        Har jag nu ställt till det för dig så att du rivit ut skåp och lådor och ryckt fat från väggarna?
                        Kul att få jämföra, vi får starta en grafologi/typografi-klubb här på PES!
                        Nja, men nåja. Det får väl duga så länge, här vet man var man har grejerna som i sin egen ficka. Sch så att inte min sambo hör.....

Comment

Här ett fat på 30 cm.
                          Det var inte det enda som följde med kan man lugnt säga när man ser det suveränt vackra fatet.

Comment

åh, vilken skald vi har på pes. Jag känner mig hedrad och stolt som polssons engelska tuppar han visat upp...(från limerick kanske)
                            måste bara försöka få till något igengäld.....

en allmogeknöl ifrån trelleborg
                            känner aldrig liksom hellström någon sorg
                            när han fingrar på sin käre stenbäck
                            m v g !
                            p-son

Comment

• Tre flickor

Tre flickor två signeringar, första sign P-W andra sign mod GW och gips bysten osign. Signaturen GW står antagligen för konstnärinnan Gull Weinberg som var född på Glava glasbruk 1908 och levde till 1988. Hon var utbildad skulptör på Konstfack och arbetade en tid på porslinsfabriken i Lidköping. I trädgården på Rackstadmuseet I Arvika finns en skuptur föreställande Gustaf Fjeastad huvud utfört av Gull Weinberg. Lägg märke till att de skiljer i höjd gipsbysten är störst GW bysten mellan och den som är märkt P-W minst.
                              Bifogade filer

Comment

• Vackra!
                                Tack för intressant information.
                                Undrar om det är Gull Weinberg som är upphovskvinna till de vackra bysterna trots att Per Warnstad signerat PW utan att göra tillägg med GW?

Comment

Working...
                                X