Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
    Någon som vet vad detta kan vara för en liten gynnare? Det finns ingen märkning och den kan bara utstöta en enda hög, gäll ton[ATTACH]93322[/ATTACH]
    Kan inte minnas någon liknande gök bland trådens 599 inlägg. Synliga ben är annars typiskt för ATA i Ystad, men för övrigt liknar det inte hans gökar.
    p-son

Comment

• Gjord i samma form

Här kommer en gök som ser ut att vara gjord i samma form som den Aldenon visade. Inte exakt samma målning men de kommer säkert frän samma tillverkare.Denna köpte jag på en samlarmarknad -95. Men för övrigt är den helt okänd.Jag instämmer med Polsson att ATAs gökar har likheter.Fotot är i "Gideon stil" tagit på balkongräcket.
      Bifogade filer
      Last edited by The Ocarinas; 2011-06-09, 10:25.

Comment

• Någon som känner till den här signaturen?

Köpte detta par på Tradera... De verkar vara "formgjutna" eller något för de är nästan helt identiska!? Kanske säljaren bara klottrade dit något för att höja värdet Click image for larger version

Name:	034-035 B.jpg
Views:	1
Size:	74,4 KB
ID:	514908Click image for larger version

Name:	034-035 C.jpg
Views:	1
Size:	71,3 KB
ID:	514909
        ---
        Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Dyrgrip

Denna råkade kosta mig en förmögenhet på Tradera nyligen... Var det månne någon i kubben som var med och slogs med näbbar och klor? Lyby stengods är det tydligen. Någon som vet mer om denna?
          Bifogade filer
          ---
          Diplomerad Lergöksidiot

Comment

Köpte detta par på Tradera... De verkar vara "formgjutna" eller något för de är nästan helt identiska!? Kanske säljaren bara klottrade dit något för att höja värdet [ATTACH]93667[/ATTACH][ATTACH]93668[/ATTACH]
            Kan tyvärr inte hjälpa dig med upphovskeramikern, men att de förefaller formgjutna instämmer jag i.

Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
            Denna råkade kosta mig en förmögenhet på Tradera nyligen... Var det månne någon i kubben som var med och slogs med näbbar och klor? Lyby stengods är det tydligen. Någon som vet mer om denna?
            Jag bjöd inte på den. Har själv något liknande från samma verkstad, Lyby stengods, vilken startades av Inga Hallenborg-Nordström, IHN, och Lars Nordström år 1963 i Hörby i Skåne (sid. 93 i "Svensk Keramik under 1900-talet".
            Last edited by Polsson; 2011-06-12, 17:26.
            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Kan tyvärr inte hjälpa dig med upphovskeramikern, men att de förefaller formgjutna instämmer jag i.

Jag bjöd inte på den. Har själv något liknande från samma verkstad, Lyby stengods, vilken startades av Inga Hallenborg-Nordström, IHN, och Lars Nordström år 1963 i Hörby i Skåne (sid. 93 i "Svensk Keramik under 1900-talet".
              Tackar! Det har hänt något... Trots att mitt samlande startade som en dum idé så har jag nu kommit till den punkt då jag börjar katalogisera och dokumentera gökarna och vill veta mer om varje objekt. Är man samlarnatur så är man!
              ---
              Diplomerad Lergöksidiot

Comment

Tackar! Det har hänt något... Trots att mitt samlande startade som en dum idé så har jag nu kommit till den punkt då jag börjar katalogisera och dokumentera gökarna och vill veta mer om varje objekt. Är man samlarnatur så är man!
                Det gör du rätt i!
                p-son

Comment

• Lergök Kristinehamn

En vanlig gök men "bottenplattan" har inte bränt fast utan ligger lös och rörlig (men går inte att trycka in eller plocka ut). Ljudet är bra.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    En vanlig gök men "bottenplattan" har inte bränt fast utan ligger lös och rörlig (men går inte att trycka in eller plocka ut). Ljudet är bra.
                    Kanske var det på gång att göra en gyckelgök, men det ångrade sig.
                    p-son

Comment

• Först en lergök från 1945 och märkt Halmstad. Den vrider lite på huvudet så den kommer nog ursprungligen från Laholm.
                      Så en lite annorlunda gök av Rosanna Ingolfsdottir från Harestad utanför Kungälv.

Ur Gävle stads historia (1946) visas en priskurant från Bobergs på 1870-talet. En oglaserad lergök kostade 5 öre!
                      En annan bild kommer från boken Mellan Väderön och Ven från 1951. Där visas bl a försäljning av lergökar i Ängelholm.
                      Bifogade filer

Comment

Först en lergök från 1945 och märkt Halmstad. Den vrider lite på huvudet så den kommer nog ursprungligen från Laholm.
                        Så en lite annorlunda gök av Rosanna Ingolfsdottir från Harestad utanför Kungälv.

Ur Gävle stads historia (1946) visas en priskurant från Bobergs på 1870-talet. En oglaserad lergök kostade 5 öre!
                        En annan bild kommer från boken Mellan Väderön och Ven från 1951. Där visas bl a försäljning av lergökar i Ängelholm.
                        Rosannas gök är synnerligen personlig, tycker jag!
                        p-son

Comment

• För den har tagit studenten - för den har tagit studenten , fy f-n va den är bra! Alltså den lergök som Rolf Berg i Torshälla har gjort!
                          Bifogade filer

Comment

• Hantverksmässan i Hjo

Hantverksmässan i Hjo är en stor folkfest.Köpte denna gök idag av Helene Wager-Sandström. Inte den första jag köpt av henne och säkert inte den sista heller.Hon berättade att hon deltagit som utställare på mässan i tjugofem år
                            Bifogade filer

Comment

För den har tagit studenten - för den har tagit studenten , fy f-n va den är bra! Alltså den lergök som Rolf Berg i Torshälla har gjort!
                              Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                              Hantverksmässan i Hjo är en stor folkfest.Köpte denna gök idag av Helene Wager-Sandström. Inte den första jag köpt av henne och säkert inte den sista heller.Hon berättade att hon deltagit som utställare på mässan i tjugofem år
                              Det är tydligen populärt även bland gökar att bära mössor mitt i sommaren!
                              p-son

Comment

• Lergök signerad UJ

Denna lergök fick jag av den alltid trevliga och glada ägarinnan till antikaffären vid torget i Töreboda.Jag tyder signeringen till UJ. Är det någon som vet vilken som döljer sig bakom denna signatur?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X