Ursprungligen postat av aldenon
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lergökar
Collapse
X
-
Gjord i samma form
Här kommer en gök som ser ut att vara gjord i samma form som den Aldenon visade. Inte exakt samma målning men de kommer säkert frän samma tillverkare.Denna köpte jag på en samlarmarknad -95. Men för övrigt är den helt okänd.Jag instämmer med Polsson att ATAs gökar har likheter.Fotot är i "Gideon stil" tagit på balkongräcket.Last edited by The Ocarinas; 2011-06-09, 10:25.
Comment
-
Kan tyvärr inte hjälpa dig med upphovskeramikern, men att de förefaller formgjutna instämmer jag i.Ursprungligen postat av aldenon Visa inläggKöpte detta par på Tradera... De verkar vara "formgjutna" eller något för de är nästan helt identiska!? Kanske säljaren bara klottrade dit något för att höja värdet
[ATTACH]93667[/ATTACH][ATTACH]93668[/ATTACH]
Jag bjöd inte på den. Har själv något liknande från samma verkstad, Lyby stengods, vilken startades av Inga Hallenborg-Nordström, IHN, och Lars Nordström år 1963 i Hörby i Skåne (sid. 93 i "Svensk Keramik under 1900-talet".Ursprungligen postat av aldenon Visa inläggDenna råkade kosta mig en förmögenhet på Tradera nyligen... Var det månne någon i kubben som var med och slogs med näbbar och klor? Lyby stengods är det tydligen. Någon som vet mer om denna?Last edited by Polsson; 2011-06-12, 17:26.p-son
Comment
-
Tackar! Det har hänt något... Trots att mitt samlande startade som en dum idé så har jag nu kommit till den punkt då jag börjar katalogisera och dokumentera gökarna och vill veta mer om varje objekt. Är man samlarnatur så är man!Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggKan tyvärr inte hjälpa dig med upphovskeramikern, men att de förefaller formgjutna instämmer jag i.
Jag bjöd inte på den. Har själv något liknande från samma verkstad, Lyby stengods, vilken startades av Inga Hallenborg-Nordström, IHN, och Lars Nordström år 1963 i Hörby i Skåne (sid. 93 i "Svensk Keramik under 1900-talet".
---
Diplomerad Lergöksidiot
Comment
-
Det gör du rätt i!Ursprungligen postat av aldenon Visa inläggTackar! Det har hänt något... Trots att mitt samlande startade som en dum idé så har jag nu kommit till den punkt då jag börjar katalogisera och dokumentera gökarna och vill veta mer om varje objekt. Är man samlarnatur så är man!
p-son
Comment
-
Kanske var det på gång att göra en gyckelgök, men det ångrade sig.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggEn vanlig gök men "bottenplattan" har inte bränt fast utan ligger lös och rörlig (men går inte att trycka in eller plocka ut). Ljudet är bra.
p-son
Comment
-
Först en lergök från 1945 och märkt Halmstad. Den vrider lite på huvudet så den kommer nog ursprungligen från Laholm.
Så en lite annorlunda gök av Rosanna Ingolfsdottir från Harestad utanför Kungälv.
Ur Gävle stads historia (1946) visas en priskurant från Bobergs på 1870-talet. En oglaserad lergök kostade 5 öre!
En annan bild kommer från boken Mellan Väderön och Ven från 1951. Där visas bl a försäljning av lergökar i Ängelholm.
Comment
-
Rosannas gök är synnerligen personlig, tycker jag!Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggFörst en lergök från 1945 och märkt Halmstad. Den vrider lite på huvudet så den kommer nog ursprungligen från Laholm.
Så en lite annorlunda gök av Rosanna Ingolfsdottir från Harestad utanför Kungälv.
Ur Gävle stads historia (1946) visas en priskurant från Bobergs på 1870-talet. En oglaserad lergök kostade 5 öre!
En annan bild kommer från boken Mellan Väderön och Ven från 1951. Där visas bl a försäljning av lergökar i Ängelholm.p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggFör den har tagit studenten - för den har tagit studenten , fy f-n va den är bra! Alltså den lergök som Rolf Berg i Torshälla har gjort!Det är tydligen populärt även bland gökar att bära mössor mitt i sommaren!Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggHantverksmässan i Hjo är en stor folkfest.Köpte denna gök idag av Helene Wager-Sandström. Inte den första jag köpt av henne och säkert inte den sista heller.Hon berättade att hon deltagit som utställare på mässan i tjugofem årp-son
Comment
[ATTACH]93322[/ATTACH]
Comment