Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dag Hultcrantz

Inspirerad av inläggen om Dag Hultcrantz för ett tag sedan, letade jag upp några av hans lergökar i min samling. De är av något "äldre" modell, daterade 1997-98
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
      Inspirerad av inläggen om Dag Hultcrantz för ett tag sedan, letade jag upp några av hans lergökar i min samling. De är av något "äldre" modell, daterade 1997-98
      Kul att du blir inspirerad av trådens inlägg, Orlando!
      Eftersom du har betalat medlemsavgiften, visat en gök, får du medlemsnummer 27.
      Välkommen i gänget!

P.s Om du är intresserad av vem de övriga 26 är, så finner du dem i inlägg nr 377.
      D.s
      p-son

Comment

• Blandade lergökar

Ju längre "lergökstråden" pågått desto svårare blir det att hitta lergökar som inte varit med tidigare (om nu det skulle vara ett krav...).

I alla fall är här är några som jag tror är nya i detta sammanhang:

Uppifrån
        Lena Olsson, Landskrona
        Cecilia Bynke, Skurup
        Arne Öhnell, Sydkoster
        Vera Haij, Steneby (även visad i parallell tråd)
        Bifogade filer

Comment

Ju längre "lergökstråden" pågått desto svårare blir det att hitta lergökar som inte varit med tidigare (om nu det skulle vara ett krav...).

I alla fall är här är några som jag tror är nya i detta sammanhang:

Uppifrån
          Lena Olsson, Landskrona
          Cecilia Bynke, Skurup
          Arne Öhnell, Sydkoster
          Vera Haij, Steneby (även visad i parallell tråd)
          Säg den gök som inte tål att ses på mer än en gång!
          Lena Olssons gök är något utöver det vanliga, tycker jag.
          Last edited by Polsson; 2010-07-22, 17:51.
          p-son

Comment

• Ännu en gök. Bara ett tonhål men bra ljud. Välgjord och fin glasyr men vem är HK?
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Ännu en gök. Bara ett tonhål men bra ljud. Välgjord och fin glasyr men vem är HK?
              Kan inte hjälpa dig med HK, men att den är välgjort och har fin glasyr, det håller jag med om.
              p-son

Comment

• Capellagården 1982 - men vem?

Den här lergöken ("lermusen") inköptes på en elevutställning på Capellagården 1982. Jag har försökt reda ut vem som gjort den - utan att lyckas.

Är det någon som har tips om upphovsmannen/kvinnan?
                Bifogade filer

Comment

Den här lergöken ("lermusen") inköptes på en elevutställning på Capellagården 1982. Jag har försökt reda ut vem som gjort den - utan att lyckas.

Är det någon som har tips om upphovsmannen/kvinnan?
                  Har igen aning om tillverkaren, men om Capellagården har elevlistor från olika årgångar, borde det vara möjligt att reda ut tillverkaren. En kul lermus som sannolikt kan sägas ha ett ovanligt rytande.
                  p-son

Comment

• Håller med Polsson.
                    J.T eller T.J. kan signaturen utläsas som, och att be rektorn eller expeditionen ta fram möjliga namn för jämförelser, borde inte vara svårt.
                    Capellagården:

Comment

• Per Nilsson

Var på inköpsresa till Värmland igår (vet att andra åker till Tyskland på sådana resor) och kom hem med bilen full av lergökar. Ängelholm kallar sig för "lergökastan" men när det gäller mångfald på olika modeller och keramiker som har gjort och fortfarande gör lergökar ligger Arvika före. Träffade Per Nilsson och som vanligt hade han en mängd olika modeller. Frågade Per om släktskapet till Ulla Nilsson och som Per utryckte det "visst är vi släkt, vi är tremänningar till varandra". Visar denna groda som jag köpte av Per.
                      Bifogade filer
                      Last edited by The Ocarinas; 2010-07-28, 09:39.

Comment

• Spännande anatomi på den grodan men ruskigt snygg. Skulle kunna platsa i mitt gökfria hem t o m.
                        Nej, det är inget loppspel.

Comment

• Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                          Spännande anatomi på den grodan men ruskigt snygg. Skulle kunna platsa i mitt gökfria hem t o m.
                          Den måste vara giftig som fan! Läste eller hörde någonstans att ju färggladare en groda är destu giftigare är den.
                          p-son

Comment

• Fascinerande glasyrfärger på grodan.
                            Bisarr kväkare, skulle nog sambon säga, men den tar jag till mig på en gång.

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                              Var på inköpsresa till Värmland igår (vet att andra åker till Tyskland på sådana resor) och kom hem med bilen full av lergökar. Ängelholm kallar sig för "lergökastan" men när det gäller mångfald på olika modeller och keramiker som har gjort och fortfarande gör lergökar ligger Arvika före. Träffade Per Nilsson och som vanligt hade han en mängd olika modeller. Frågade Per om släktskapet till Ulla Nilsson och som Per utryckte det "visst är vi släkt, vi är tremänningar till varandra". Visar denna groda som jag köpte av Per.
                              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Den måste vara giftig som fan! Läste eller hörde någonstans att ju färggladare en groda är destu giftigare är den.
                              Jag fångade maken på bild när vi besökte Skansen nu på semestern
                              Bifogade filer

Comment

• Av det föregående lärde jag mig att ju färggrannare desto giftigare.

Lergök i orange uranglasyr, märkt med priset? 75 (öre) (påminner i formen om Prylsnubbens gök i Steninge-tråden) 7,5 cm hög
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X