Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

FBS horisontella öron av senare modell

I absolut kanonskick är krukan som rymmer 7,1 liter. Höjden är 24 och diametern 20,5 cm. Den som en gång köpte krukan som ny har sannolikt skött den som ett barn. Med tanke på att FBS slutade sina dagar 1921, borde krukan ha drejats under hans sista år av honom eller av en gesäll.

Allting har ett slut, även min Stenbäcksamling. I morgon visas det sista lergodset. Ska det bli en fortsättning, finns följande alternativ:
    1) PES:are visar sina event. Stenbäck.
    2) Undertecknad ger sig ut på Stenbäckjakt land och rike runt.
    3) Undertecknad väljer att visa Stenbäckare från andra samlare.
    Bifogade filer
    p-son

Comment

Att dra land och rike runt låter roligast så det hade jag valt! Men eftersom det är tidskrävande så får du nog visa andras innehav av Stenbäckare
      Har själv bara en Stenbäck men den är visad i en annan tråd.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

"Små krukor har också öron"

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Att dra land och rike runt låter roligast så det hade jag valt! Men eftersom det är tidskrävande så får du nog visa andras innehav av Stenbäckare
        Har själv bara en Stenbäck men den är visad i en annan tråd.
        1) Om det är en Stenbäckvas du har, tycker jag att du ska lägga ut den även på denna tråd.

2) Med tanke på denna tråd, finns det kanske en risk att Stenbäcks-intresset har ökat varvid eventuellt till-salu-lergods i detta avlånga land är sålt när jag dyker upp i mitt ambulerande sökande.

3) Eftersom du rekommendera mig att visa andras innehav, kommer jag att visa din Stenbäck om inte du gör det.

Ja, egentligen ska det vara "små grytor" men en liten travestering kan man väl tillåta sig för att få till en snitsig rubrik. "Blomkrukan" med vertikala öron rymmer 1,8 liter. Höjden är 17,5 och diametern 12,5 cm. "Stiliserade blommor" kallar Christina Lindvall-Nordin dekoren i sin bok Skånsk allmogekeramik. I boken visas en liknande dekor på sidorna 57, 71 och 157. Annat som kan sägas om krukan är att storleken är ovanlig på auktioner och samlarmässor. Vanligast
        där är krukor omkring 3 liter. Den inköptes på auktion utanför Trelleborg för något år sedan och tyvärr missade jag en "parkruka" till den eftersom auktionsförrättaren inte uppfattade två budgivare (jag, den andre, stod bakom den förste), men man behöver inte vara hagalen. Jag unnar den förste en Stenbäck-kruka.

Hoppas att presentationen av min samling har sått eller annat frö!

Slutbränt för denna gången!
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2009-04-30, 17:03.
        p-son

Comment

Detta är nu en "Dokumentationstråd".
          /Admin
          admin@precisensan.com

Comment

FBS Ormvaser

Stenbäckarna lyser med sin frånvaro på auktioner i när och fjärran och därför
            tvingas jag följa Tingelings råd: "får du nog visa andras innehav". Och det har jag inget emot!

En god vän har några stycken som jag kommer att visa de närmaste dagarna, men de lär inte räcka maj månad ut. Vasen är 16 cm hög och har en diameter i öppningen på 7 cm. Den gode iakttagaren märker att det är två olika ormvaser. Lite argentavasinspirerad kanske man kan säga att den gode Frans Bernhard var, eller var det kanske Kåge som hade sett Stenbäcks lergods?
            De är onumrerade som så många Stenbäckare.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

FBS no 16 liten bladrankeskål

Tidigare har jag visat en stor bladrankeskål och nu kommer ett modell mindre kallad liten dito. Den är numrerad med no 16 och kanske har den stora skålen samma nummer. Måtten är 8 cm hög och 8 cm diameter i öppningen. För ovanlighetens skull finns det också en skål som endast är transparent glaserad. Kanske gjorde han den under den tiden han var ovän med "grönglasyrleverantören" - kopparslagarmästaren.
              Bifogade filer
              p-son

Comment

FBS linjetrefotsgryta no 43

"Små grytor har också öron" och det har även FBS trefotsgryta med modellnummer 43. En brunstenssvart linje är den enda dekorationen tillskillnad mot FBS modell nr 38 som visats tidigare. Grytan är 8 cm hög och öppningens diameter är 11 cm. Grytor i olika former tycks vara populära bland krukmakarnas prydnadsgods under det tidiga 1900-talet. Visserligen har 1914-grytan inga ben, men får väl ändå kallas gryta. Den är 5 cm hög och 7 cm i öppningen och är kallglaserad (målad med färg). Tillverkaren är okänd och kommer med stor sannolikhet att förbli så. Eftersom FBS dessutom deltog vid Baltiska Utställningen 1914 i Malmö, har grytan dubbel anledning att vara med på bild.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2009-05-16, 12:57.
                p-son

Comment

FBS linjevas

Linjevasen får kanske inte någon att höja på ögonbrynen. FBS har ju gjort betydligt intressantare dekorer. Funderar så här: Kanske kunde man gå till FBS och beställa en vas med önskat motiv och om så voro fallet, hade linjevasbeställaren inga höga anspråk.

Linjevasen är 13 cm hög och har en öppning på 10 cm. Den är endast signerad "Trelleborg" och saknar modellnummer.

Gällande FBS och grön färg, var hans gravsten på Västra Kyrkogården i Trelleborg delvis oläslig på grund av gröna alger, men det är den inte längre.

Också en retorisk fråga: Om FBS gods endast stämplades med "Trelleborg", var det då någon annan än han själv som hade förfärdigat godset? En gesäll kanske?
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

FBS Körsbärsskål mindre no 26

Som sagt, hade FBS samma nummer på olika storlekar av samma vas.
                    Körsbärsskål mindre har måtten 9,5 hög och dito i öppningsdiameter.
                    Körsbärsskål större som visats tidigare har måtten 12x14 cm.

Nu är det slut på gods från min gode vän. Får väl höra med övriga FBS-vänner om de vill deltaga i dokumentationen.
                    Bifogade filer
                    p-son

Comment

FBS - Trelleborgs museum

Eftersom min kamrats och mina Stenbäckare är exponerade, tar jag hjälp av en liten del av Trelleborgs museums samlingar. Om jag inte missminner mig, köpte museet urnan av FBS sterbhus någon gång på 1920-talet.

Än en gång en "ny" dekor. Bland annat med siffrorna 6 och 7 mellan linjerna
                      runt hela urnan. Hjärtat finns också med samt blomliknande dekor under symbolen med svart bakgrund. Vet någon vad symbolen föreställer?
                      Jag vet det inte.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2009-05-19, 15:44.
                      p-son

Comment

Den sista är ett praktexemplar, tycker att symbolen i den mörka rutan liknar en fransk lilja lite grann men vad har den att göra med 67 eller 76? Är det inte hjärtan runt lockkanten också? Bröllopsgåva till ett bröllop där endera parten rymde sin kos och det ställdes in?
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

FBS - Tändstickställ för långa stickor . Trbgs museum

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                          Den sista är ett praktexemplar, tycker att symbolen i den mörka rutan liknar en fransk lilja lite grann men vad har den att göra med 67 eller 76? Är det inte hjärtan runt lockkanten också? Bröllopsgåva till ett bröllop där endera parten rymde sin kos och det ställdes in?
                          Instämmer helt och hållet i praktexemplar och fransk lilja. Angående 67 eller 76,kan man spekulera mycket. Jag tänker på 1867 då Trelleborg blev stad igen, men eftersom jag är romantiker håller jag gärna med dig, Tingeling, om "bröllopsgåva". Men att endera parten rymde, det köper jag inte. Istället vill jag påstå att de levde oerhört lyckliga hela långa livet ut.

Tändsticksstället som finns på Trelleborgs museum är större än man tror. Jag minns inte måtten, men det var till långa stickor, sådana som man tände brasan med. Stället är visat tidigare i PES, men jag tycker att det i allra högsta grad är värt att visas en gång till. Foto: Ylwa Moritz
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

FBS -svart blomkruka med fat

Stenbäcks svarta prydnadsgods får nästan betecknas som unikt i jämförelse med det gröna. 1888 tillverkade han denna blomkruka med öron av "repsnoddar" , rulltrissdekorerade kanter och två liggande hjortar i relief.
                            Som oftast när det är fråga om brunstensglasyr är godset enfärgat.
                            Foto: Ylwa Moritz
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

FBS miniatyrkakelugn

1889 tillverkade FBS denna 38 cm höga miniatyrkakelugn vilken sedermera, efter hans död, donerades till Trelleborgs Museum. Om jag inte missminner mig, är den gjort i tre delar. Året innan förfärdigade en av FBS anställda, Nils Andersson-Rosén, en miniatyrkakelugn som gesällprov. Sannolikt hade den stora likheter med FBS. Kanske var det så att de även användes som modeller för att kakelugnsköpande kunder skulle veta vad de beställde.

Foto: Ylwa Moritz
                              Bifogade filer
                              p-son

Comment

FBS - transparentglaserad terrin

Brunstenssvarta terriner var mycket populära under 1800-talet och FBS ville naturligvis bidraga med en egen dito fast inte svart. Visst blir man imponerad när man ser vad krukmakarna kunde göra på drejskivan och vid efterarbetet (modelleringen) när de tog tid på sig. Sannolikt måste en terrin ha kostat
                                mycket, mycket mer än det "vanliga" prydnadsgodset som tillverkades en masse.

Terrinen har repsnoddsöron och rulltrissedekor med fyra "ringar". Knoppen förefaller också ha någon form av dekor på ovansidan, men tyvärr har jag ingen bild på den. Får väl vänta ett tag enär Trbgs museum sannolikt packar för glatta livet inför flytten intill Stortorget.
                                Foto: Ylwa Moritz Trelleborgs Museum
                                Bifogade filer
                                p-son

Comment

Working...
                                X