Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grattis...och vilken tur att det inte var denna Stenbäckare som Du slog sönder!

Comment

• Grönt är Skönt

Den är gjord under Frans-Bernhards "gröna period" ser jag.......Grattis !

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Grattis till utökningen av din samling!
        Tack för det, Rosa! Stenbäcksskåpet i hemmet börjar nu bli för litet.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Grattis...och vilken tur att det inte var denna Stenbäckare som Du slog sönder!
        Hemska tanke, Kaptenen, men visst var det tur!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Den är gjord under Frans-Bernhards "gröna period" ser jag.......Grattis !
        Du har helt klart för dig, prylsnubben, gällande "gröna perioden"
        Last edited by Polsson; 2010-01-25, 17:17.
        p-son

Comment

• Storstädning och omplacering

Stenbäcksskåpet började bli för litet tyckte min hustru, allt för många lergodssaker stod staplade ovanpå varandra, och genomförde en omplacering vilken möttes av mitt gillande. Jag är väldigt nöjd och vill, med risk för att betraktas som Stenbäckstjatig, ändå visa mina PESkompisar hur det blev.

Som synes, skiljer den sista bilden sig från den första gällande nedersta facket. Den gröna grytan i mitten är inte FBS utan Magnus Persson, en annan trelleborgare. På den nedersta bilden presenteras dessutom spillkumen och filebunke/a-skålarna lite mer fördelaktigt. TVå FBS alster saknas, en svart burk med eklöf och ett kyrkofat. Enligt obekräftade källor är spilkumen längst ner till vänster prylsnubbens favorit.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2010-01-30, 17:47.
          p-son

Comment

• Jättefint, dom 3 till vänster på översta bilden är mina favoriter.
            I’m a real mean bitch!

Comment

• Härligt!
              Kul att se en salig samling, tätt tryckt ihop som en riktig familj - och så såg det säkert ut när kunderna kom för att beskåda vad Stenbäck hade till försäljning.
              Jag är inte den rätte att säga det, eftersom min yta är liten och fastmer en storsamlare i staden har stor lägenhet, också han har sina hundratals föremål hoptryckta i flera hyllor.
              "Faran" ligger i att man inte ser skogen för alla träd och det vet alltför många keramiknördar.

Men tillstås måste att det är ögonfröjd för oss med klappande samlarhjärtan!

Comment

• Härligt Polsson, jag säger som Roy Hodgson tror jag det var:
                "Gröna sidan upp" och lägger till två av mina, den ena bara signerad Trelleborg och den andra Nada, men som jag ser det tveklöst från Frans Bernhards verkstad........
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                  Jättefint, dom 3 till vänster på översta bilden är mina favoriter.
                  Hej, Maria! Svärmorstunga- eller sjögräsvaserna dyker upp då och då. Den minsta såldes på auktion här I Trelleborg den gångna helgen för 400+ 20% så priserna har normaliserats något trots Stenbäckstråden. Om jag hittar någon billig dito, ska jag då köpa den till dig, naturligtvis utan egen förtjänst?

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Härligt!
                  Kul att se en salig samling, tätt tryckt ihop som en riktig familj - och så såg det säkert ut när kunderna kom för att beskåda vad Stenbäck hade till försäljning.
                  Jag är inte den rätte att säga det, eftersom min yta är liten och fastmer en storsamlare i staden har stor lägenhet, också han har sina hundratals föremål hoptryckta i flera hyllor.
                  "Faran" ligger i att man inte ser skogen för alla träd och det vet alltför många keramiknördar.

Men tillstås måste att det är ögonfröjd för oss med klappande samlarhjärtan!
                  Så långt som hundratals föremål hoptryckta i flera hyllor, har jag inte kommit än, men allt mellan himmel och jord i åtskilliga lådor huller om buller tillhörande
                  utflyttade ungar i ett 10 m2:s rum, det sysselsätter övriga familjen för tillfället.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Härligt Polsson, jag säger som Roy Hodgson tror jag det var:
                  "Gröna sidan upp" och lägger till två av mina, den ena bara signerad Trelleborg och den andra Nada, men som jag ser det tveklöst från Frans Bernhards verkstad........
                  Den som "bara är signerad Trelleborg" har jag inte sett tidigare. Så den tackar jag extra mycket för, prylsnubben. Att den andra är FBS Trelleborg anser jag vara lika klart som korvspad.
                  Last edited by Polsson; 2010-01-31, 11:58.
                  p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    .... TVå FBS alster saknas, en svart burk med eklöf och ett kyrkofat. .....
                    Imponerande samling du har! Tog du dubbla bilder för att det skulle se ännu mer ut? . Och prylsnubbens tallbarrsvas var ett ny variant.

Men en sån här har du kanske inte i din samling?
                    http://www.precisensan.com/antikforu...865#post129865

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                      Imponerande samling du har! Tog du dubbla bilder för att det skulle se ännu mer ut? . Och prylsnubbens tallbarrsvas var ett ny variant.
                      Men en sån här har du kanske inte i din samling?
                      http://www.precisensan.com/antikforu...865#post129865
                      Här försöker en annan lura i PES:arna att man har dubbelt så många Stenbäckare också kommer du, Rosa, och förstör allt "Tallbarrvas" var ett suveränt bra namn på prylsnubbens vas. "En sån" har jag inte i min samling.
                      p-son

Comment

• F B Stenbäck inte mer än Tre kronor

Dagens nätköp från Göteborg liknar ett tidigare inhandlat krus så när som på de tre kronorna. Fast det köptes i Stockholm.
                        1658 var året då Sverige lade under sig bl a "Sveriges kornbod", Skåne.
                        Kommer att tänka på en fråga som Artur Lundqvist ställde till professorn i historia, Jörgen Weibull, för många år sedan i "Fråga Lund":
                        -Vad tycker professor Weibull om de metoder som svenskarna använde mot lokalbefolkningen i norra Skåne under 1600-talets mitt?
                        -Tidstypiskt, svarade professorn rappt.

Funderade lite över "Tre kronor" och hittade nedanstående från Wikipedia:
                        Magnus Erikssons tre riken
                        Kung Magnus Eriksson hade på 1330-talet tillträtt regeringen efter en lång omyndighetstid, eftersom hans far Erik Magnusson hade dött vid Nyköpings gästabud och hans farbror kung Birger Magnusson hade fördrivits från landet efter dessa mord. Redan som barn blev Magnus Eriksson kung av Norge då han genom sin mor Ingeborg var den enda arvingen till Norges krona. På 1330-talet lyckades han också förvärva Skåne från Danmark genom förpantning, när Danmark befann sig i ett finansiellt svaghetstillstånd. Han börjar kalla sig "kung av Sverige, Norge och Skåne" i sina brev och handlingar.

Detta kan ha gett upphov till symbolen tre kronor, eftersom de tre kronorna kan vara symboler för de tre rikena. Det gjorde det inte sämre att tretalet ansågs både kyrkligt och allmänt som ett heligt och tilltalande tal och gärna användes och fortfarande används inom heraldiken. Det kan å andra sidan tala för att tretalet i detta fall, inte behöver ha någon särskild betydelse, och att de tre kronorna inte behövde symbolisera tre riken.

Vapnets utseende kan bidragit till att det accepterades som ett tecken för kungariket Sverige, det vill säga ansågs som ett riksvapen. De tre kronorna var ett entydigt och lättfattligt vapen, lätt att minnas och avbilda. Dels gav det också under medeltiden postitiva associationer till "heliga tre konungar", vilkas reliker i Köln hade blivit en viktig vallfartsort för fromma nordbor. Tre kronor ingår än idag i Kölns stadsvapen.[7]
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2010-02-15, 23:37.
                        p-son

Comment

• "Missad" ny FBS

Var inne på nätet en runda och fann då denna för mig nya Stenbäcksvas hos en Antikhandlare, men tyvärr stod det "såld" under den. Nu kan man ju inte räkna med att få allt här i världen, så en bild är alltid något. Höjden är 25,5 och diametern 13 cm.
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

• Den här är tämligen mörk i glasyren efter en inte alltför lyckad bränning, men en skönhet bland fler att klappa på sängbordet, innan John Blund släcker för natten.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Den här är tämligen mörk i glasyren efter en inte alltför lyckad bränning, men en skönhet bland fler att klappa på sängbordet, innan John Blund släcker för natten.
                              Kan konstatera, med utgångspunkt från dina bilder, att du insomnar i bästa tänkbara miljö och ifråga om uppvaknandet är det dito. Kan, när jag ändå har dig på tråden, Gideon, berätta att min senaste 1658-vas, vilken hämtades idag, har ,liksom den första, årtalet 1910 på undersidan.
                              p-son

Comment

• Det skadar inte att omge sig med ting som fungerar utmärkt istället för sömnpiller.
                                Och då talar jag inte om kvinnan som delar mitt nattläger...

Vad hände 1910 i förberedelser för Stenbäck? Manifestationen av 1658 synes här vara speciell och då inför en utställning eller beställning.
                                Ett föremål är ett påstående, två vittnar om en sanning. Gack och ta reda på det!

Comment

Working...
                                X