Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lägger in min vas av Marianne Starck för Michael Andersen & Søn.

Click image for larger version

Name:	Vas.jpg
Views:	2
Size:	75,3 KB
ID:	518729Click image for larger version

Name:	Vas2.jpg
Size:	64,3 KB
ID:	518731Click image for larger version

Name:	Vas1.jpg
Size:	71,1 KB
ID:	518730Click image for larger version

Name:	DSCN7984.jpg
Size:	51,0 KB
ID:	518732
    Last edited by simco; 2011-08-09, 16:47.

Comment

• Svarar här istället för där http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post189526

Jo, jag har sett den tjocka, flödiga glasyren på hennes alster på Tradera - ibland.
      Ingen glasering är den andra lik, så man kan nog beteckna vasen som unik, även modellen i sig kanske inte är det.
      Fler saker av henne, men mest med serievaror:

Lite info ur MA&S-häftet (1999), utgivet av Bornholms museum:
      "1955 blev konstnären Marianne Starck anställd av fabriken. Hon kom från Nordtyskland och hade gått på konsthantverksskola i Hamburg. Med åren kom hon helt att prägla konstnärliga produktion. Sedan 1975 stod hon ensam för såväl den konstnärliga som den tekniska sidan av fabrikens arbete. Hon är mycket produktiv och mångsidig och har bland annat haft mycket stor glädje av att arbeta med persiatekniken."

Off record:
      Om persiatekniken finns nog avhandlat lite längre bak i tråden.

Comment

• Tack så mycket Gideon!

Vasen känns mycket välgjord och den saknar numrering i botten. Det skulle vara spännande att se fler varianter av rinningar. Längre bak i tråden där Du diskuterar datummärkning visar Du en ljusgrön vas märkt 6224, där glasyren förefaller ha likheter med den jag visar.

Den uråldriga Persiaglasyren har jag läst om och exempel på en sådan visar Du i samma inlägg som vasen jag nämner

Comment

• askfat

Här e lillebror till det fina askfatet som visades tidigare i tråden (sidan 5 tror jag). Lite passande med en stor rovfågel som sitter å kollar in avskrädet.....Click image for larger version

Name:	DSC00133.jpg
Views:	1
Size:	62,3 KB
ID:	518836Click image for larger version

Name:	DSC00132.jpg
Size:	55,6 KB
ID:	518835

Comment

• Här kommer den lilla vasen från Loppisstilleben. Kostade mig hela 5:-
            Bifogade filer
            Pes är mitt google.

Comment

• Mycket läcker glasyr, som framhävs i det lilla formatet - likt en halvädelsten, och det kanske var tanken?
              Hur hög är den?
              1414 har den som artikelnummer, och lite kallt kan vi räkna från ombildningen 1916 då sönerna trädde in som delägare, att vasen kan vara från strax före eller kring 1920.

Kofots askfat med vakande örn börjar med 34, och har Rönnes stadsvapen som logga för företaget. Då borde det vara rimligt med 1934 som formgivarår.

Comment

• Tack Gideon. Den lilla vasen är 12cm hög.
                Pes är mitt google.

Comment

• Från loppisstilleben kommer här en liten skål med riktigt läcker glasyr enl mig.
                  Bifogade filer
                  Pes är mitt google.

Comment

• Riktigt tjusig skål!
                    Med Marianne Starck´s signatur. Hennes glasyrer är riktigt snygga!
                    Grattis!!!

Comment

• Stort tack Simco! Ja den känns verkligen "modern" på ngt sätt. Mitt andra föremål av Starck nu alltså. Kul =)
                      Pes är mitt google.

Comment

• Farbror Gideon

Jo farbror, vi är ju bara Krölle Bölle-troll skapade av Ludvig Mahler på 50-talet som turist-souvenirer för Bornholm, men ändå. Kan vi inte få vara med på tråden, snälla Gideon.
                        Bifogade filer

Comment

• O ja, allt från Michael Anderson & Søn, liten som stor, gammal som ung, är välkommet i den här tråden.
                          Lite mer om den familjen och dess skapare, finns att läsa här:

Comment

• A/S Michael Andersen & Søn, Bornholmsk keramik

Fabrik og detailudsalg. Ll. Torv, Rønne (overfor posthuset), Telf. Rønne 1

Filial: Torvet, Sandvig

De er velkommen til at se fabriken, som forevises under kyndig vejledning

Guldmedaille Bruxelles 1935

Ur På Bornholm 1959: Rejsefører med 14 specialkort

Name:	MAS.jpg
Size:	61,4 KB
ID:	538070

Comment

• Till dokumentationen kommer här en härlig figur, inköpt för 25:- . Ca 14cm hög. Signerad i godset EW, Ernst Weber antar jag.

Name:	MAS.jpg
Size:	43,9 KB
ID:	538172

Name:	MAS1.jpg
Size:	69,4 KB
ID:	538173

Name:	MAS2.jpg
Size:	50,8 KB
ID:	538174
                              Pes är mitt google.

Comment

• Denna teknik tillskrivs annars gärna Marianne Starck.
                                Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                                Till dokumentationen kommer här en härlig figur, inköpt för 25:- . Ca 14cm hög. Signerad i godset EW, Ernst Weber antar jag.

[ATTACH]121096[/ATTACH]

[ATTACH]121097[/ATTACH]

[ATTACH]121098[/ATTACH]
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X