Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Michael Andersen & Søn - MA&S
Collapse
X
-
Svarar här istället för där http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post189526
Jo, jag har sett den tjocka, flödiga glasyren på hennes alster på Tradera - ibland.
Ingen glasering är den andra lik, så man kan nog beteckna vasen som unik, även modellen i sig kanske inte är det.
Fler saker av henne, men mest med serievaror:
Lite info ur MA&S-häftet (1999), utgivet av Bornholms museum:
"1955 blev konstnären Marianne Starck anställd av fabriken. Hon kom från Nordtyskland och hade gått på konsthantverksskola i Hamburg. Med åren kom hon helt att prägla konstnärliga produktion. Sedan 1975 stod hon ensam för såväl den konstnärliga som den tekniska sidan av fabrikens arbete. Hon är mycket produktiv och mångsidig och har bland annat haft mycket stor glädje av att arbeta med persiatekniken."
Off record:
Om persiatekniken finns nog avhandlat lite längre bak i tråden.
Comment
-
Tack så mycket Gideon!
Vasen känns mycket välgjord och den saknar numrering i botten. Det skulle vara spännande att se fler varianter av rinningar. Längre bak i tråden där Du diskuterar datummärkning visar Du en ljusgrön vas märkt 6224, där glasyren förefaller ha likheter med den jag visar.
Den uråldriga Persiaglasyren har jag läst om
och exempel på en sådan visar Du i samma inlägg som vasen jag nämner
Comment
-
Mycket läcker glasyr, som framhävs i det lilla formatet - likt en halvädelsten, och det kanske var tanken?
Hur hög är den?
1414 har den som artikelnummer, och lite kallt kan vi räkna från ombildningen 1916 då sönerna trädde in som delägare, att vasen kan vara från strax före eller kring 1920.
Kofots askfat med vakande örn börjar med 34, och har Rönnes stadsvapen som logga för företaget. Då borde det vara rimligt med 1934 som formgivarår.
Comment
-
O ja, allt från Michael Anderson & Søn, liten som stor, gammal som ung, är välkommet i den här tråden.
Lite mer om den familjen och dess skapare, finns att läsa här:
Comment
-
Comment
-
Denna teknik tillskrivs annars gärna Marianne Starck.
Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggTill dokumentationen kommer här en härlig figur, inköpt för 25:- . Ca 14cm hög. Signerad i godset EW, Ernst Weber antar jag.
[ATTACH]121096[/ATTACH]
[ATTACH]121097[/ATTACH]
[ATTACH]121098[/ATTACH]Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment