Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Michael Andersen & Søn - MA&S
Collapse
X
-
Tack Rosa och god fortsättning.Ursprungligen postat av Rosa Visa inläggTjusig!Pes är mitt google.
Comment
-
Den här fanns redan i dokumentationen, både glaserad och oglaserad. Lång tråd, mkt att bläddra och många fina vser.Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggHär kommer en till dokumentationen.
[ATTACH]138782[/ATTACH]
[ATTACH]138783[/ATTACH]
[ATTACH]138784[/ATTACH]Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
För femton kronor får man inte ens trejedels burk honung idag, och så fick Du en halv björn för det.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggDaniel Andersen runt 1920. Isbjörnsaskfatet fyndades för 15kr.
Grattis!
Comment
-
Ja, jag sprang faktiskt på den i en affär där man verkade ha koll på det mesta. Så när den hittades på en hylla där allt typ kostade 10:-, så var det ju lätt att slå till.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggHelt underbar!
Det är mycket lätt att ta den till hjärtat.
Man anar persiaglasyren, och grodan känns som 1930-tal, men hur är det med de stämplade numren? Ska den första siffran tolkas som 3 eller 5?
Befinner mig just nu i Tyskland så kan inte kolla om det är en trea eller femma, men jag tycker det ser ut som en femma.Pes är mitt google.
Comment
-
Ja, det är säkert en femma, i jämförelse med vad den unge fiskare nedan har - 5414, vilket borde stå för året 1954.
Att säkert ange Daniel Andersen, får vara osvuret, eftersom fler modellörer och konstnärer strömmade till fabriken under det sena 1940-talet och 1950-talet.
Men nog tycker jag att Din härliga groda kan vara modellerad av Daniel, även om arbetet inte är helt i klass med vad dessa figuriner har:
http://www.lvharkness.com/search?s=+...0&collection=8
Höjd 11 cm.
Comment
-
Nu har jeg efterhånden læst mig gennem denne tråd (i skriver et frygteligt dårligt dansk
), og tænkte at jeg lige ville bumpe den med lidt fra min samling.
På side 11 i "Bornholms keramik - Michael Andersen" Er den beskrevet som en urne, men der er nok tale om en fugtgiver som man fyldte med vand og stillede oven på sin brændeovn. Dette skulle modvirke det tørre indeklima et brændovnsfyret hjem kunne give.
Den tidligere vist fisker. Her med kone. Langt de fleste jeg ser her i DK er i den farverige persiaglasur. Denne er minder mest af alt om en rakubrænding, selv om der nok er tale om en mere afdæmpet version af persia.
Der er lidt mere i gemmerne, men det var hvad jeg lige havde billeder af på computeren.
Comment
Comment