Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Den Kjaerskålen är verkligen något att bita i, simco!
    Jag tycker den är snyggare än museiexemplaret på Bornholm. Pepparkaksgubbarna är så djupt röda och blanka, i jämförelse med vita, som är lite svårare att tänka sig att tugga på.
    En naggande godsak!

jani, titta högst upp på rutan och klicka längst till höger för att lägga in nya bilder.
    Väntar med spänning...

Comment

• Hej!

Lägger upp en liten bild med en blomma till MA&S-samlarna

Mvh Simco
      Bifogade filer
      Last edited by simco; 2011-03-05, 14:43.

Comment

• Vårsolen tittade fram och MA&S 41 fick värma sig
        Var hamnar den i sifferteorin?

100000000000000 tack Simco för instruktion OCH orkidé
        det hjälpte en stackars nörd!
        Bifogade filer
        Last edited by jani; 2011-03-05, 09:05.

Comment

• Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
          Vårsolen tittade fram och MA&S 41 fick värma sig
          Var hamnar den i sifferteorin?
          Förlåt, jani - frågan har missats.

Din skål hamnar inte alls i sifferteorin, eller rättare sagt - är inte med.
          Teorin startar i och med att tre fiskar i en sköld (Rönnes stadsvapen) antogs som företagets logga 1930, och då tror jag att familjen Andersen tyckte att ny nummerserie behövdes.
          Din skål är ungefär samtida med emdes nedan, och påminner också om den - i strukturen.
          Vad sägs om att budet landar kring 1920?
          Det borde vara lagom, med tanke på att även vid samgåendet 1916 kan den äldre sifferräkningen ha inrättats.
          Och dessförinnan hade Jens Michael Andersen sin egen räkning...

Men det där återstår att beläggas i den framtida bok Ann Vibeke Knudsen utlovat.

Ursprungligen postat av emde Visa inlägg
          Bidrar med en bild på denna lockskål, vilken borde kännas bekant...

Comment

• Liten from dam från Bornholm. H13 cm.
            Bifogade filer

Comment

• Litet fat

Det här lilla fatet (askfat?) har jag haft ett tag. Lägger in det för dokumentation även om det inte är speciellt gammalt

Click image for larger version

Name:	DSCN2968.jpg
Views:	1
Size:	51,2 KB
ID:	513483Click image for larger version

Name:	DSCN2969.jpg
Size:	55,0 KB
ID:	513484

Comment

• Click image for larger version

Name:	de tre med stämplar.JPG
Size:	67,7 KB
ID:	513582

Name:	De tre.JPG
Size:	81,2 KB
ID:	513581

Vill gärna bidra med gårdagens loppisfynd .
                mvh

Comment

• Yterligare ett loppis fynd. Min undran är vad stämplarna på baksidan betyder. Till höger,enl.bild på baksida, står ett E på motsvarande sida står en 1:a samt så är det även djupstämplat en 3:a en bit till vänster om ettan.
                  Bifogade filer

Comment

• MA&S hos PÅO

Har bestämt mig för att bli mer trådtrogen och samlar därför mina tidigare visade MA&S-alster på denna tråd. Tekannan och fatet av SB har båda varit på gissa-trådar, den oxblodsröda vasen identifierades av Gideon och den lilla vasen var också på en gissa-tråd.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2011-05-01, 17:15.
                    p-son

Comment

• Hej från en nybörjare

Hej, delvis inspirerad av den här tråden och er fantastiska kunskap har jag också startat en liten samling av MA&S och deras fantastiska alster. Dock är jag lite osäker på mitt senaste köp och vill ha bu eller bä av er, riktiga experter
                      Mvh / Kofot

Name:	2223033liten.jpg
Size:	17,3 KB
ID:	513788Click image for larger version

Name:	22230332liten.jpg
Size:	12,0 KB
ID:	513789

Comment

• Känns helt rätt, troligen från 1916-30. Färgerna är inte helt ovanliga för den periodens "skönvirkesföremål". Troligen av Daniel Andersen, men det finns andra som kan SÅÅÅ mycket mer om MA&S här på forumet.......Fin pjäs, grattis till den.

Comment

• Tack så mycket, Prylsnubben. Orsaken till att jag var lite osäker var att A:et i den "stansade" signaturen inte fanns där. Men efter ditt positiva svar vågade jag syna den närmare och visst finns det, bara så gott som osynligt. Förresten ca 20 cm hög och en maffig pjäs /kofot

Comment

• Många fina saker som visas upp!

Kofot, din vas är en riktig högoddsare för att vara MA&S!!!
                            Ortroligt snyggt ovanligt objekt från den firman skulle jag vilja säga!!!
                            Hade jag fått gissa hade jag lagt följande tre gissningar:

1. Møller og Bøgely
                            2. AB Lerindustri, Örebro
                            3. Roskilde Lervarefabrik

Møller og Bøgely´s produktion var starkt inspirerad av Thorvald Bindesbøll, och inspirationen kan även ses vid Roskilde Lervarefabrik och AB Lerindustri i Örebro, dit några av arbetarna hos Møller og Bøgely flyttade efter att fabriken brann 1920.
                            Din vas bevisar att någon/några från M&B´s arbetarstab kanske även tog anställning vid Michael Andersen & Søn, har själv inte hittat uppgifter om detta förut.
                            Tycker även att färgsättningen känns mycket "Bindebøllsk". Du hittar ingen bokstavs signering bestående av två ristade bokstäver antingen på undersidan eller någonstans på utsidan av vasen lite dold i sgraffito-dekoren?

Verkligen kul att få se denna vas, Grattis till den Kofot!

Mvh Simco
                            Last edited by simco; 2011-05-04, 21:25.

Comment

• Håller med Simco. En riktig läckerbit som du visar upp, Kofot. Polsson lila vas är inte dum den heller.

Comment

• Jag får väl visa upp min lilla Michael Andersen & Son vas som jag hittade idag. Såg att prylsnubben hade några i samma serie

Name:	DSC_0006.jpg
Views:	2
Size:	53,5 KB
ID:	518708Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	2
Size:	55,0 KB
ID:	518709

Comment

Working...
                                X