Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej Mr.

Ett syskon dök upp på dagens loppisrunda, enligt Gideon Bindesböllsk och den stämmer väl med PES-samlingens förord till MA&S avsnittet.
    "Skönvirkestidens blöde kurver og strålende farver, vi får väl tillskriva den Daniel Andersen eller vad säger Gideon. (Elljusbilder, men färgen stämmer ganska bra ).
    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Hur är detta möjligt?! I söndags hittade jag denna lilla skål.
    Har precis suttit och förminskat fotona och funderat över Bindesböll och dess "blöde kurver og strålende farver" efter att ha läst samma inlägg som Du, prylsnubben!
    Grattis till Dig, Mr och mig!
    Nu får det vara nog! Detta är inte rättvist. Jag som bor cirka fem mil från Bornholm hittar inte sådana vackra rustika skålar från MA&s, men folk i Stockholmstrakten och i Sundsvall kan briljera med fynd från nämda fabrik.
    Last edited by Polsson; 2011-02-08, 21:05.
    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Nu får det vara nog! Detta är inte rättvist. Jag som bor cirka fem mil från Bornholm hittar inte sådana vackra rustika skålar från MA&s, men folk i Stockholmstrakten och i Sundsvall kan briljera med fynd från nämda fabrik.
      Livet är inte rättvist min käre Polsson, alla kan inte alltid briljera. Med undantag för Simco och mig då förståss.

Comment

• Stort grattis till både Simco och Prylsnubben till dessa magnefika skålar! Konstigt nog gjorde även jag mitt andra MA&S-fynd just i söndags. Det är ett syskon (=annan glasyr) till de vaser Gideon visat den 16/9 i denna tråd. Jag inväntar bara ett bra fototillfälle, så skall jag visa bild.

Comment

• Wow Simco, vilken färgkavalkad. Grattis!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Livet är inte rättvist min käre Polsson, alla kan inte alltid briljera. Med undantag för Simco och mig då förståss.
            Käre storebror Polsson!

MA&Sarna är flyttfåglar och drar sig till norra breddgrader under vinterhalvåret.
            Titt som tätt bestämmer de sig för att sätta bo när de funnit sin rätta ägare. De gillar kylan, berg och vita drivor, där deras färgstarka dräkt kan lysa i kontrast till landskapet.
            Förresten har du en klotformad blank M&B som jag är jätte-avundsjuk på.

Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
            Stort grattis till både Simco och Prylsnubben till dessa magnefika skålar! Konstigt nog gjorde även jag mitt andra MA&S-fynd just i söndags. Det är ett syskon (=annan glasyr) till de vaser Gideon visat den 16/9 i denna tråd. Jag inväntar bara ett bra fototillfälle, så skall jag visa bild.
            Tack för Gratulationerna Mr!
            Det ska bli spännande att se ditt nya fynd!
            MA&Sarna färdas i flock

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Wow Simco, vilken färgkavalkad. Grattis!
              Tusen tack Äjth!

Comment

• Tog två dagsljusbilder för att jämföra.....
                Bifogade filer

Comment

• Som om en Alien varit där o kräkts
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Som om en Alien varit där o kräkts
                    Schhhhh, det är TOP SECRET......

Comment

• Fat

Här kommer ett fat från Michael Andersens. Läcker glasyr tycker jag.
                      Bifogade filer

Comment

• Och här kommer mitt söndagsfynd. Syskon till de andra vaserna Gideon visat men med ljusblå och mörkgrön glasyr.
                        Jag kan låta hälsa att ma&sarna även trivs vid salta vatten

Click image for larger version

Name:	mas.jpg
Views:	1
Size:	50,9 KB
ID:	508341

Comment

• Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
                          Och här kommer mitt söndagsfynd. Syskon till de andra vaserna Gideon visat men med ljusblå och mörkgrön glasyr.
                          Jag kan låta hälsa att ma&sarna även trivs vid salta vatten

[ATTACH]82777[/ATTACH]
                          Riktigt bra fynd Mr, grattis. Är även den från mellan 1916-30?

Comment

• Tack prylsnubben! Vet inte om man skall kalla det fynd egentligen eftersom jag var tvungen att öppna sedelfacket för att ro hem den. Men är man biten så är man, så för mig är det ett fynd likväl.

När det gäller dateringen kan jag bara återge Gideons datering från tidigare i tråden. "Den här gula är märkt MA&S och har säkerligen gjorts i olika kulörer i några år, fram till 1920 eller strax därefter". Min är alltså märkt på samma sätt = MA&S.

Comment

• Ursprungligen postat av bäckis Visa inlägg
                              Har i min ägo nåra skålar å fat med relief dekor av bla hästar i brunt och vitt när är dom gjorda?
                              Menar Du av den sort som prylsnubben visat upp i länken nedan?

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Liten ljusstake med rådjurskid (tror jag).

Comment

Som om en Alien varit där o kräkts
                                Absolut inte.
                                Något droppande, slemmigt intryck får jag inte av prylsnubbens matskål för polssons schnauzer på besök.
                                Man får leva in sig i lekfullheten i glasyrskapandet, för att inte tala om simcos skål för färgmedvetna katter.
                                Men det är klart, båda nämnda djursorter har vassa tänder, som dock inte långt när kan mäta sig Ridley Scotts monster.

Superläckra exponenter, som Bindesböll säkert skulle velat haft till sin cigarr på dasset.

Comment

Working...
                                X