Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
    Och här kommer mitt söndagsfynd. Syskon till de andra vaserna Gideon visat men med ljusblå och mörkgrön glasyr.
    Jag kan låta hälsa att ma&sarna även trivs vid salta vatten

[ATTACH]82777[/ATTACH]
    Snygg!
    Kan Du inte ta ett par bilder till, så att glasyrens skiftningar kommer till sin fulla rätt?
    Undrar hur många varianter av färger det finns på den här vasen, som lever sitt eget liv, till skillnad från Äjths postulerade Alienalster.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Tog två dagsljusbilder för att jämföra.....
      Tycker att skålen ser ut som som sjögräs på koraller, på min är det intensivt blått vatten som flyter fram.
      Mr har ju berättat att MA&Sarna trivs vid salta vatten.

Comment

Och här kommer mitt söndagsfynd. Syskon till de andra vaserna Gideon visat men med ljusblå och mörkgrön glasyr.
        Jag kan låta hälsa att ma&sarna även trivs vid salta vatten

[ATTACH]82777[/ATTACH]
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Snygg!
        Kan Du inte ta ett par bilder till, så att glasyrens skiftningar kommer till sin fulla rätt?
        Undrar hur många varianter av färger det finns på den här vasen, som lever sitt eget liv, till skillnad från Äjths postulerade Alienalster.
        Stort Grattis Mr!

Mycket vacker vas! Kul att se den i denna färgställning.
        Håller med i Gideons inlägg ovan. Gärna fler bilder i dagsljus.
        Ibland får man betala för något man verkligen vill ha,
        men jag har ett jättebra räknesätt för att känna att man gjort ett bra köp.

Säg att du gjort 3 fynd till ett riktigt bra pris, och att du sedan betalar för
        ett lite dyrare föremål som du verkligen vill ha till din samling,

Räkna så här:

(summan av de 3 fynden + summan av det dyrare köpet) dividera med 4=
        Ett bra snittpris på alla sakerna

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Tycker att skålen ser ut som som sjögräs på koraller, på min är det intensivt blått vatten som flyter fram.
          Mr har ju berättat att MA&Sarna trivs vid salta vatten.
          Skål ta mej fan på oss, Äjth får inte vara med.

Comment

• Då var det äntligen lördag vilket innebär att man får vara hemma i dagsljus. Här kommer då på begäran lite bättre bilder på min vas.

Tack för gratulationer och matteformler prylsnubben

Click image for larger version

Name:	mas2.jpg
Views:	1
Size:	60,0 KB
ID:	508444

Name:	mas3.jpg
Size:	63,9 KB
ID:	508445

Name:	mas4.jpg
Size:	57,3 KB
ID:	508446

Comment

• Har jag fel i mitt antagande om att denna är en MA&S? Vasen är 8 cm hög och märkt 181? undertill.
              Bifogade filer

Comment

• Nej, Du har inte fel i Ditt antagande. Humlan kommer, med 99 % säkerhet från MA&S. Jag har sett den tidigare. Det låga numret tyder på de första åren efter 1916.
                Fin!

Comment

• Tack Gideon En humla var det alltså.. Den är din om du vill ha den?

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Har jag fel i mitt antagande om att denna är en MA&S? Vasen är 8 cm hög och märkt 181? undertill.
                    Ser så ut, men hade dom verkligen mikrovågsugnar på den tiden.

Comment

• Micro?? Det är ju min kamera
                      Bifogade filer

Comment

Då var det äntligen lördag vilket innebär att man får vara hemma i dagsljus. Här kommer då på begäran lite bättre bilder på min vas.

Tack för gratulationer och matteformler prylsnubben .

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                        Har jag fel i mitt antagande om att denna är en MA&S? Vasen är 8 cm hög och märkt 181? undertill.
                        Läckra saker!

MA&S kunde sina glasyrer. Härliga skiftningar, rinningar och dekorer!

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                          Micro?? Det är ju min kamera
                          Ställde bara en allmän fråga.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Läckra saker!

MA&S kunde sina glasyrer. Härliga skiftningar, rinningar och dekorer!
                            Tack Jag håller med om att de är läckra

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Översatt HISTORIK ang C V KJAER visavi MA (från MA&S-häftets lite röriga och upprepande text, författad av Ann Vibeke Knudsen, museumsleder på Bornholms museum)
                              "Från år 1900 fram till första världskriget, framställde Jens Michael Andersen en rad särpräglade arbeten av hög konstnärlig kvalitet åt grosshandlare C.V. Kjaer i Köpenhamn. Kjaer kom själv till fabriken med sina ideer till formgivning och utförande. Redan 1898, hade han låtit en annan terrakottafabrikant i Rönne, N.Th. Sommer, försöka sig på "Lerintarsia", där partier på ett föremål sparades ut och fylldes i med lera i en annan färg. Det blev dock Jens Michael Andersen, som kom att arbeta med denna teknik, och han utförde många arbeten, där han använde den färgade lermassan med rik kontrast. Den produktion, som gick till Kjaer i Köpenhamn, blev försedd med hans stämpel (anm: Kjaers). Den färgade lermassan blev också använd till en serie arbeten, också efter Kjaers teckningar, som var en vidareutveckling av den gamla bornholmska tekniken med vit piplersornamentik på gul fajans. Nu blev det omsorgsfullt modellerade figurer, ofta djur, i en färg satt på ett föremål i en annan färg. Man kan se ljusbruna elefanthuvuden på en röd vas, röda pantrar på en mörk, olivgrön skål osv.
                              Föremålen var i regel försedda med en rund, sigillaktig klatt lera i avvikande färg, under botten, med CV Kjaers stämpel, mera sällan en fyrkantig lerklatt, med stämpeln "M.A. Rönne" .

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Det har inte hänt något här i en längre tid, så jag visar upp mitt senaste MA&S-inköp,
                              som än mer vill locka nya samlare att gilla vad Daniel Andersen gjort. Månntro och förhoppningsvis.

Det är Daniel, och denna gula vas hade sin like i en Traderaauktion tidigt i våras, men var mörkt vinröd och skulle ha "försvunnit" i hyllan, om jag hade rott hem den.
                              Den vinröda var märkt med hela namnet i rakstämpel, och var sålunda tillverkad före eller kring 1916, då sönerna gick in som delägare.
                              Den här gula är märkt MA&S och har säkerligen gjorts i olika kulörer i några år, fram till 1920 eller strac därefter. Vasen återfinns inte i boken om Michael Andersen, men det gör inte heller mindre representativa föremål därifrån.

Likafullt är den härligt organisk i sin modellering, ren "skönvirke" som danskarna kallar jugend för. En skön syn att vila ögonen på!
                              Från balkongräcket och uppåt mäter den 18 cm.

Hej Svejs!

Här har det blivit en del nya danska inköp.
                              Vår käre Gideon har på ett excellent sätt beskrivit och delat med sig av historiken
                              bakom dessa vackra föremål i länkarna ovan.
                              Log när jag såg att det stod:

"Det har inte hänt något här i en längre tid, så jag visar upp mitt senaste MA&S-inköp,
                              som än mer vill locka nya samlare att gilla vad Daniel Andersen gjort. Månntro och förhoppningsvis."

Ja, inspirerad är nog det minsta man kan säga!
                              Jag skickar räkningen med posten.

Alla fyndjägare kan vara lugna, den här gången fick jag betala ordentligt.
                              Men det var de värt!
                              En ovanlig Kjaer-vas köptes trots kapade huvuden, för sitt historiska värde och sällsynthet.
                              Inköpet av Dania-vaserna är också inspirerade från Gideons samling. Citerar ett tidigare inlägg

"Michael Ejner Andersen lanserade, vad som blev MA&S-fabrikens populära majolikaserier "Dania" och "Kobolt".
                              Till vilken serie skålen hör, är självklar, eftersom rött och vitt ingår i den danska flaggan - Dania.
                              De båda serierna hör 1920-talet till, och finns presenterade i en priskurant från 1924."

Nu blir det till att möblera i vitrinskåpet!
                              Bifogade filer

Comment

• Vilken underbar glasyr på den genombrutna vasen! Grattis till ovanligt vackra pjäser, här är det inköpstorka just nu så man blir lite avundsjuk
                                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
                                X