Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Svampar - jo om man tänker sig dem på rad i tät skog, varför inte.
    Snyggt fynd, Äjth!

Här är en annan MA&S, också rinnglaserad med örnar i Reistrup-stuk.
    Det vilar något stolt och majestätiskt i vasens hållning.
    Bifogade filer

Comment

Jag har en hel del Michael Andersen. Har kommit på att jag gillar deras keramik. Men jag har en lite ovanligare grej nämligen Echo som väl är mest förknippat med Gustavsbergsparian. Här heter den dessutom på klingende dansk Ekko. Den är märkt MA&S. Gustavsbergs brukar vara från runt 1890. Skulle gissa på att den här är ungefär från samma tid. Den är gjord i bränd terrakotta vilket jag tidigare inte har sett från Michael Andersen. Det brukar vara Ipsen när det är bränd terrakotta.
      Bifogade filer

Comment

Echo heter staytetten också på danska, och den är i svartbränd terrakotta - vilket också, som Du säger, P. Ipsen framställde, men ävenså Lauritz Hjorth på Bornholm.
        Copyright / mönsterskydd hade ingen "hört talas om" eller ändå respekterat, fastän tyskarna var särskilt måna om det i samtiden.
        Som Du kan se av bilderna nedan, finns Din figurin med som nr 252 i Michael Andersens priskkurant för åren 1900 och och 1910. Men skillnaden ligger i stämpeln MA&S, och den säger att Din Echo är framställd efter 1916, då Michael lät sina söner köpa in sig i firman.
        Då blev det Michael Andersen & Søn.

Som en kuriositet har vi den mer kända Echo av Aksel Hansen (1853-1933), som är helt olik:
        Bifogade filer

Comment

"Jag har en hel del Michael Andersen" säger Du, Dorran.
          Det skulle vara roligt och intressant för oss deltagare och läsare att få se dem också.

Här är en annan vas i rinnglaserad blymajolika, som Daniel Andersen framställt med inspiration från antingen Bindesböll eller Axel Jensen i mynningsdekoren.
          Bifogade filer

Comment

Någon gång måste man sätta ner foten! Jag har velat länge med denna eftersom signaturen, troligen MA & S, är så otydlig, men stämplad två gånger. Känns trots allt lite atypisk

- endast 8 cm hög
            - annorlunda ljus glasyr

Det som talar för
            - Likheten mellan ödlan och karparna på Gideons vas
            - leran
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2010-02-10, 14:47.

Comment

"Någon gång måste man sätta ner foten!"

Förstår inte riktigt vart Du vill komma med det uttrycket, Kaptenen.
              Det är en läcker glasyr, men mer svensk än dansk, tycker jag.

Jag har tittat på det som ska föreställa MA & S, uppförstorat, samt inverterat, men kommer bara fram till att det verkar vara ristat på glasyren i efterhand.
              Jämför med ödlevaserna på sidan 1 och 2 (Andres ödlevas) i denna tråd:

som också länkar till en ännu äldre tråd från 2006:

Comment

Med uttrycket menade jag att någon gång får man våga bestämma sig för något. Mitt första omdöme om den var just att den var från Höganäs. Nu visade det sig uppenbarligen att jag skulle ha gått vidare i den riktningen.

Ristat på glasyren i efterhand är det inte, eftersom ytan i princip är helt slät. Fördjupningarna är helt fyllda med glasyr.

Spännande att se dessa ödlevaser i olika glasyrer, då de ger helt olika uttryck. Min ödla har inte helt den höga svansföring som de övriga uppvisar, men det beror väl på hur de monterats på vasen.

Nu fördärvade jag denna tråd med fina "bornholmare", så jag får väl försöka att kompensera detta med en "raketvas" ur Dania-serien under morgondagen.

Comment

Du har inte fördärvat nånting.
                  Ödlevasen är minst lika fin, som något annat modellerat eller formpressat i den här tråden.
                  Lägg gärna till den i befintlig Höganästråd, så att vi med tiden får se de olika varianter av glasyrer som kan finnas på ödlevaserna.
                  Formen på vasen är dock inte helt lik den heller, men det kan ha med ett tidspann att göra. Den MA&S-liknande signaturen kan också vara en ren tillfällighet som uppstått vid glasering och bränning.
                  Ödlevasen är intressant och vacker i sin helhet.

Ser fram emot raketvasen!

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Här är en annan MA&S, också rinnglaserad med örnar i Reistrup-stuk.
                    Det vilar något stolt och majestätiskt i vasens hållning.
                    Såg en liknande vas i boken "Kählers vaerk". Har tyvärr lånat ut boken, men
                    undrar vem som var först med örnvasen, Kähler eller MA&S?

Bilden är kopierad från Gideons inlägg.
                    Bifogade filer
                    p-son

Comment

Utan att tänka eller bläddra, sägs spontant - Karl Hansen Reistrup hos HAK, han var betydligt äldre än Daniel Andersen.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Utan att tänka eller bläddra, sägs spontant - Karl Hansen Reistrup hos HAK, han var betydligt äldre än Daniel Andersen.
                        Tackar för svaret och kan därmed konstatera att örnnästet hade sitt ursprung hos HAK.
                        p-son

Comment

"Raketvasen" ur Daniaserien, tyvärr saknar den all märkning. Höjden är knappt 22 cm.
                          Bifogade filer

Comment

[ATTACH]56207[/ATTACH]

5765

Comment

[ATTACH]56208[/ATTACH]

Marianne Starck?

sorry Jag talar inte svenska
                              Last edited by dantheman; 2010-02-21, 12:26.

Comment

[ATTACH]56224[/ATTACH]
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X