Mycket vacker vas som Lars M visar! 
Den känns som riktigt krukmakargods med vacker dekor, riktigt ovanlig dessutom.
Wasistdas;
Nu blir jag konfys!
På ett bra sätt. Jag var övertygad om att din vas var en 1500 i loppisstillebenet.
Men nu ser jag att det minsann inte står det. Dessutom verkar din vas vara ett par centimeter större. Om jag kikar på bilden ser det ut som att det står 1411, eller är det så att glasyren runnit lite så att det egentligen står 1499 eller liknande??
Lars M och jag har tidigare visat varsin 1500-vas med exportstämpel. Kan det vara så att exportnumren skilde sig från de svenska, eller är din vas helt enkelt samma modell men intilliggande nummer? Dock så brukar de med samma modell vara märkta typ 1500/1, 1500/2, 1500/3 när det handlar om denna tidsperiod.
Skulle du kunna kika i släpljus och se om du kan urskilja siffrorna. Dessutom verkar det som du har haft lyckan att finna en vas med "staketmärkning"
En riktig läckerbit med mycket lyckad glasyr!

Den känns som riktigt krukmakargods med vacker dekor, riktigt ovanlig dessutom.
Wasistdas;
Nu blir jag konfys!
På ett bra sätt. Jag var övertygad om att din vas var en 1500 i loppisstillebenet.Men nu ser jag att det minsann inte står det. Dessutom verkar din vas vara ett par centimeter större. Om jag kikar på bilden ser det ut som att det står 1411, eller är det så att glasyren runnit lite så att det egentligen står 1499 eller liknande??
Lars M och jag har tidigare visat varsin 1500-vas med exportstämpel. Kan det vara så att exportnumren skilde sig från de svenska, eller är din vas helt enkelt samma modell men intilliggande nummer? Dock så brukar de med samma modell vara märkta typ 1500/1, 1500/2, 1500/3 när det handlar om denna tidsperiod.
Skulle du kunna kika i släpljus och se om du kan urskilja siffrorna. Dessutom verkar det som du har haft lyckan att finna en vas med "staketmärkning"

En riktig läckerbit med mycket lyckad glasyr!
typsnittet gör att 6, 9, 8, 0 osv. kan vara svåra att urskilja om stämpeln är otydlig. Hur stor är din vas?
Comment