Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Upsala-Ekeby till 1000! Tidiga föremål fram till slutet av 20-talet.
Collapse
X
-
Hej! Här är tre modeller som passar i i den här tråden, vaser med nummer 1030, 1071 och Gabriel 5010B. Kan man kalla detta för "modellnummer" och hur många exemplar gjordes det av en viss modell? Jag har tidigare sett en "1030", men då med en annan dekor. Vet man vem som formgav dessa tidiga föremål? Fanns det någon tanke bakom mönstren/färgsättningen? Finns det något värde i dem, eller är det främst ett kulturhistoriskt värde? Det är fantastiskt trevliga föremål.2 Photos
-
Gammalt inlägg och länge sedan man själv var inne här... , men svarar ändå...
Vasen heter 1669 med dekor nr 1512, design Harald Östergren, som vid tiden även arbetsledare för dekorationsavdelningen och var även konstnärlig ledare som han tog över efter Gabriel Burmeister. Han gjorde mycket av det omärkta under 20-30 talet, denna från omkring 1923-30. Han gick i pension 1947 för att på heltid arbeta med måleri....Last edited by Melker; 2025-01-18, 19:28.
Leave a comment:
-
-
UE 129G
Jag är tämligen säker på att detta "blomsterfat" har sitt ursprung från Örebro Fajans och att modellen följde med till Uppsala. Tre siffror och en bokstav beroende på diameter? Här 22,5 x 4,5 cm..
På #36 och plansch nr 3 https://www.precisensan.com/antikfor...o-fajans/page3. På # 153 finnas modell 129B https://www.precisensan.com/antikfor...0-talet/page11Last edited by Lars M; 2023-09-08, 14:03.
Leave a comment:
-
Under 1800-talets sista decennium hade produktionen ökat tills det var det största keramikproducerande området i världen. Det är verkligen en fantastisk historia och jag tror att det finns en film på Netflix som visar tidiga föremål om detta.Last edited by håkanpersson; 2021-11-26, 16:09.
Leave a comment:
-
-
-
Vas - Uppsala Ekeby Bruk / Harald Petterson
Hej,
Jag har en vas i min ägo som min farfar, Alfred Carlsson, förvärvade under sin anställning på Upsala-Ekeby bruk omkring 1910.
Vad jag har förstått, var vasen designad för kung Gustaf V.
Har ni möjlighet att hjälpa med till med lite historik om vasen?
Märkningen är enligt uppgift av Harald Pettersson som var konstnärlig ledare på 1890 - 1920 talet vasen är troligen tillverkad under 1910 - 1920 talet på grund av glasyrfärgerna som började komma i början av 1900 talet. Det är mycket svårt vara exakt för keramiken är dåligt dokumenterad på den tiden men Haralds signum är tydligt märkt så att det är nog ingen tvekan om att det är en Haralds-vas.
Leave a comment:
-
Här är ett annat exemplar av 1074. Nästan precis 100 år gammalt!Ursprungligen postat av Sixten Visa inlägg[ATTACH]134703[/ATTACH][ATTACH]134701[/ATTACH][ATTACH]134702[/ATTACH]
Leave a comment:
-
Ytterligare en vas med orange och svart glasyr, Allan Eberling http://www.upsala-ekebysallskapet.se...-30%20text.htmLast edited by Maria; 2019-03-22, 15:15.
Leave a comment:
-
-
Snarlik, ja, men inte samtida, troligen utförd efter att Gabriel Burmeister
lämnat UE, kanske tillverkad 1923-1930 ?
Leave a comment:

Leave a comment: