Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Äldre Höganäs - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karott, halvglaserad, 2L, signerad P, Henrik Persson
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Tack Bengt !
      Kollade länken och 172-an. Böckman kom 1915 och rakstämpeln försvann samma år.
      Det skulle funka, MEN utan tvekan verkar 173-an äldre.
      Det kan ju tänkas att Böckman tog fram den äldre urnan ur lagret, och då var den odekorerad och oglaserad?

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
        Nar jag gar igenom denna trad inser jag att den blyglaserade gula keramiken ar daligt representerad...for att rada bot pa detta skall jag visa nagra av mina gula. Borjar med en aladabform 9cm hog och 24cm. signerad LNs, Lars Nilsson.
        Härligt!
        Själv har jag bara några få, naggade exemplar, alldeles för djupt begravda i källarvalvet.
        Trevligt med en gul parad.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Det kan ju tänkas att Böckman tog fram den äldre urnan ur lagret, och då var den odekorerad och oglaserad?
          Möjligt, den känns i alla fall helt annorlunda. Både vad gäller godset som är tjockare och glasyren som är mycket mer åt "lingon o mjölk" än vackrare vardagsvara..........Dessutom är alltså godset GUL Höganäs.

Comment

• Ytterligare en aladabform H8 L30. stiliserad signering som jag ej kan tyda
            Bifogade filer

Comment

• Avslutar med en gul vinterbild
              1/2k krus FG, Fredrik Gubel, 2k kruka RS, Anders Rydstrom
              Bifogade filer

Comment

• Jag blir alltid glad när jag finner något i en priskurant. Det är fallet med denna sockerask , ja sockerskål skulle vi nog kalla den idag, och gräddsnipa.
                Hela 1,10 kr kostade setet när det begav sig 1905. (Gräddkannan är ca 11 cm hög), Kannan signerad 49, Höganäs (rak) och KS (kursiv) och skålen 50 i övrigt som kannan.
                Bifogade filer

Comment

• Höganäsburk 1/2 K sign AM

I och för sig är väl inte en Höganäsburk på 1/2 K något superovanligt, men när priset är 89 kronor (Erikshjälpen) och drejarsignaturen är AM, då kunde jag inte låta bli. Stämpeln AM finns inte med i signatursamlingen utgiven av Höganäs Museum, däremot finns APM (Anders Petter Matsson). Kanske finns det någon som vet mer än Höganäs Museum gällande AM, eller?
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Jag blir alltid glad när jag finner något i en priskurant.
                    Förstår Dig mer än väl, när bekräftelse återfunnits i förstahandskälla.
                    Det som dock inte nämns, är att de raka hänklarna återgår på en formgivning av Cristopher Dresser.
                    Vilket också Knut Knusson och övriga deltagare glömde nämna i avsnittet om Höganäskeramiken i programserien Antkmagasinet.

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Stämpeln AM finns inte med i signatursamlingen utgiven av Höganäs Museum, däremot finns APM (Anders Petter Matsson). Kanske finns det någon som vet mer än Höganäs Museum gällande AM, eller?
                    Man kan rimligen inte veta mer än vad ett museum samlat på sig av dokumentation, men en liten pusselbit med frågetecken kan alltid tillfogas.
                    Någon Anders Petter Matsson kan inte återfinnas i närheten av Skåne kring 1890. Inte heller Mathsson eller Mattson osv.
                    APM kan också ha gått hädan innan folkräkningen 1890 utfördes.

Ett bryderiförslag är:
                    Magnusson, Anders P.
                    bruksarbetare
                    f. 1857 i Höganäs bruksförs (Malmöhus län, Skåne)
                    Gift man, far i familjen
                    Höganäs Stenkolsverk o Fabriker N:r 195
                    Höganäs bruksförs (Malmöhus län, Skåne)
                    Födelseort i källan: Höganäs Bruks

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Man kan rimligen inte veta mer än vad ett museum samlat på sig av dokumentation, men en liten pusselbit med frågetecken kan alltid tillfogas.
                      Någon Anders Petter Matsson kan inte återfinnas i närheten av Skåne kring 1890. Inte heller Mathsson eller Mattson osv.
                      APM kan också ha gått hädan innan folkräkningen 1890 utfördes.

Ett bryderiförslag är:
                      Magnusson, Anders P.
                      bruksarbetare
                      f. 1857 i Höganäs bruksförs (Malmöhus län, Skåne)
                      Gift man, far i familjen
                      Höganäs Stenkolsverk o Fabriker N:r 195
                      Höganäs bruksförs (Malmöhus län, Skåne)
                      Födelseort i källan: Höganäs Bruks
                      Såg i uppgifterna från Höganäs Museum att Anders Petter Matsson avled 1873, 45 år gammal. "Man kan antaga att drejaren ibland ändrade på sin signatur."
                      Citat från samma källa.

"Man kan rimligen inte veta mer än vad ett museum samlat på sig av dokumentation, men en liten pusselbit med frågetecken kan alltid tillfogas."

Om du ändrar till "en eller flera pusselbitar", Gideon, är jag benägen att hålla med dig.
                      p-son

Comment

• I en skrift som heter Hoganasbolagets hushallskarl finns dessa uppgifter,

Keramiktillverkningens signaturförteckning

Signatur Namn/anst nr Levnadsår Anställd

AA A Anton Ahlberg/201 1874 1887-1947
                        AA A Anders Andersson/274 1811 1824
                        AC Anders P Carlsson/154 1870 1867?
                        AH Anders Hallberg 1892-1933
                        AH Albin Hamberg/813 1875-1968 1889-1914
                        AJ Alfred Johansson/809 1875 1888-1939
                        AJ Anders Johansson/579/733 1961 1979-1988,1995
                        AL Anders Lindahl/290 1840 1851-1869 (USA)
                        AM APM Anders Petter Matsson/374 1828-1873 1850-1873
                        AN Axel Nyman/489 1842 1855-1869 (Danmark)
                        AP Anders Persson/504 1841 1854-1868 (USA)
                        AR RS Anders Rydström/103 1833 1845
                        AS Axel Söderberg/595 1852 1864

Comment

• Tack för förteckningen, Andres, vilken löste AM-frågan.
                          p-son

Comment

• Lagger ut hela forteckningen an signaturer och andra fakta om Hoganas fran Stawfordska sallskapet.

Ps. Bengan har lagt ut kuranterna tidigare i denna trad.
                            Last edited by Andres; 2010-02-21, 11:19.

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              Lagger ut hela forteckningen an signaturer och andra fakta om Hoganas fran Stawfordska sallskapet.

Ps. Bengan har lagt ut kuranterna tidigare i denna trad.
                              Utmärkt, Andreas! Den är numera sparad på favoriter.
                              p-son

Comment

• Planteringskruka (höjd 21,5 cm, diameter vid mynningen 11 cm), Oglaserat gods, De la Gardies vapen. Förmodligen för ett orangeri.

Kan det vara en sparriskruka?

Det enda belägget jag har funnit för att sådana förekom "Vid Bogesund
                                angavs 400 krukor med växter, det dubbla jämfört med Velamsund. Här fanns
                                även 250 sparriskrukor, något som fattades vid Velamsund.
                                "
                                Wilke, Å (2000), Park och Trädgård vid Velamsund: En trädgårdshistorisk sammanställning, Nacka kommun.

Gustaf Johnn 1834-1901, antälldes 1850. Detta bör vara en variant på Johnns initialstämpel; GJ. En annan återfinns på Marie2:s skål i denna tråd.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X