Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Äldre Höganäs - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 60 cm...inte daligt...visa botten ocksa, kul att se en sadan pjas!!! Grattis!!!

Comment

• Tack! , jo det e en bjässe.. lite över 10kg väger den med.
      Bild på undersidan kommer..
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

• Å f.. f....!
        Det är lätt att ta till positiva kraftuttryck i Persbrandtsk anda inför denna vas som golvar en direkt!
        Är det efter Hamberg eller utländsk förlaga, som Karl Robert Svensson drejat och modellerat den magnifika pjäsen?

Comment

• "Å f.. f....!"

Jag vet Gideon jag säger det samma varje gång jag ser på den , vet inte om det är efter Hamberg än är i början av info-letandet. Hittade den i priskuranten iaf.

Här är en halvtaskig bild på undersidan..stämpel syns men blir svårare att ta bild på.
          Click image for larger version

Name:	ccc.jpg
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	479190

Comment

• Det duger inte,
            Bättre kan Du, herreminje! Ställ in på macro och gå närmare drakens underrede.
            Man kan vara eld och lågor för mindre...
            Gahh!

Comment

• Signeringen på drakvasen:
              Click image for larger version

Name:	pes_hoganas_drake_vas_signering.jpg
Views:	1
Size:	22,4 KB
ID:	479217

Flera bilder kommer på hemsidan sen..

Comment

• Priskurant fran 1905 som Bengan 45 lagt ut i denna trad....
                984, 59cm, och till det facila priset av 30 kr. Naja, 30 kr. ar 1905 var sakert en avsevard summa......Sidan 84
                Last edited by Andres; 2009-09-16, 08:21.

Comment

• Kul - där ser man - de kopierade/plagierade fritt på den tiden!
                  Jämför med denna av Alf Wallander för Rörstrand 1896 (finns att beskåda IRL på Malmö museer).
                  Nationalmuseum har en snarlik som är målad i grönt.
                  Bifogade filer
                  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

• Intressant...vilken ar kopia???

Comment

• Nu när emde visat det möjliga "originalet", så föredrar jag Wallanders variant även om färgerna inte är lika mjuka i ögonen.
                      Det är bara ett fel med PATs vas. Den är högervriden.
                      Säger jag som släktinfluerad socialdemokrat av börd.

Men ärligt talat - jag skulle låta Malmö få behålla sitt exemplar.
                      Men Nationalmuseets golvvas vill vi se!
                      Kanske är den någonting mittemellan att tycka bäst om...

Comment

• Här har jag tidigare visat en annan modell som Höganäs (Hamberg?) också har kopierat efter att ha sett Alf Wallanders keramik på konst- och industriutställningen i Stockholm 1897.

Pjäsen från Nationalmuseum vågar jag tyvärr inte visa någon bild på p.g.a. det här med bildrättigheter. Jag har heller inte sett den själv då den visst är magasinerad någonstans, men på foto så är den i.a.f. mer lik Höganäspjäsen i färg.
                        < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

• Trots allt finns Nationalmuseums drakvas att beskåda här http://webart.nationalmuseum.se/work/work.aspx?id=3245
                          Man får nog säga att PATs vas är fritt inspirerad av Wallanders tema, men samtidigt har nog KS, eller rentav Hamberg, sneglat på kinesiska vaser, med skulpturala drakar, som är mer lika i formen.
                          En mycket enkel variant, som hittades efter snabb sökning:
                          Kina, 1800-tal, H29 . Såldes för 1.000 kr på auktionen den 7 januari 2002

Comment

• Som sakts innan de kopierade friskt på den gamla tiden med och Hamberg och Wallander var inte de enda om detta.

Här är en liknande drakvas:
                            http://www.ngv.vic.gov.au/collection...rtworkID=56307

Men något jag nu undrar över är:
                            Hur många finns det nu ?
                            Hur många gjordes då ? , 30kr var nog en hel del pengar för att läggas på en vas så undrar hur många ex som tillverkades av just drakvasen.

Om någon har en liknande min så lägg gärna in en bild på den..kanske någon som har en till salu? , det hade varit kul med parvaser

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Efter många års samlande, lyckades jag till slut hitta 1/8 K
                              på en auktion i Hgb för ngt år sedan. Har upptäckt att gul 1/8 K är något lättare att hitta.
                              Kan konstatera att kvaliteten på saltglaserat vida överträffar lergodset, men det har väl många upptäckt före mig.

Bakre raden: 3K, 2K, 1 1/2K, 9 P
                              främre raden: 1K, 1/2K, 1/4K, 1/8 K, Ginger Beer (33 cl?)

Det här kruset rymmer 1,7 l om jag har vatten upp till flaskknoppen, vad står då 2 för? Kan det vara att det ska stå 1/2 L? Eller kan det vara 2 stop? Fick ingen ledtråd av drejarsignaturen då den inte finns med i förteckningen, är bara nyfiken om den är gjord före eller efter 1890 då litern kom som standard. Så vad rymmer ditt krus som är 1/2 kanna, Polsson?
                              Bifogade filer
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Stora variationer på 1/2 kanna

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                                Det här kruset rymmer 1,7 l om jag har vatten upp till flaskknoppen, vad står då 2 för? Kan det vara att det ska stå 1/2 L? Eller kan det vara 2 stop? Fick ingen ledtråd av drejarsignaturen då den inte finns med i förteckningen, är bara nyfiken om den är gjord före eller efter 1890 då litern kom som standard. Så vad rymmer ditt krus som är 1/2 kanna, Polsson?
                                Mitt ena 1/2 k krus rymmer 1,6 liter. Stämpeln du har, ser likadan ut som mina, dvs ettan över bråkstrecket syns svagt. Av detta kan man dra slutsatsen att det inte var så noga med om det blev 1,4 1,5 1,6 eller 1,7 l
                                på en halv kanna vilken ju egentligen är 1/2 av 2,617 liter dvs 1,3085 liter.

Om jag hade levat på den tiden och skulle handla 1/2 kanna brännvin, hade jag valt ditt krus, Tingeling!
                                p-son

Comment

Working...
                                X