Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Den här vasen fångade min blick på Antikmässan i Frihamnen igår, och jag synade den länge och väl, ovillig att ställa ifrån mig den och ovillig att på nytt "göra en Wessely".

Nu vet jag inte vem som fortsatte jobbet, efter att Martin Svensson (anst. 1890-1938) drejat den. Årtalet är antingen 1909 eller 1919.
    Den är ett UFO för mig, och skulle inte blivit köpt om inte signaturerna fanns - som bevis på att det inte handlar om ett tidigt hemmamåleri.
    Dekoren är målad under glasyren och de svarta dekorfyrkanterna runtom är olika arrangerade.
    Låt höra vad eller vem ni tror att bokstäverna i det svarta fältet står för - innan jag lägger fram min sköra teori.
    Bifogade filer

Comment

• Passar tillsvidare på den Gideon, vill bara visa att "jag inte alls är stukad".
      Även jag tyckte det såg så ut på den förra bilden, skuggor och damm förmörkade antagligen vårt sinne eller iallafall vår blick den gången.
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Den här vasen fångade min blick på Antikmässan i Frihamnen igår, och jag synade den länge och väl, ovillig att ställa ifrån mig den och ovillig att på nytt "göra en Wessely".

Nu vet jag inte vem som fortsatte jobbet, efter att Martin Svensson (anst. 1890-1938) drejat den. Årtalet är antingen 1909 eller 1919.
        Den är ett UFO för mig, och skulle inte blivit köpt om inte signaturerna fanns - som bevis på att det inte handlar om ett tidigt hemmamåleri.
        Dekoren är målad under glasyren och de svarta dekorfyrkanterna runtom är olika arrangerade.
        Låt höra vad eller vem ni tror att bokstäverna i det svarta fältet står för - innan jag lägger fram min sköra teori.
        Ollers var ju en ombytlig herre, vet inte överallt han gästspelat.

Comment

• Hittade en monter på mässan i dag som jag var tvungen att fotografera till Pes
          Bifogade filer

Comment

• Denna lampa följde dock med hem Maffig bit på hela 38 cm inkl lampfäste.
            Bifogade filer

Comment

• Tack för godisbilder och grattis till en jättefin lampa!!!

Comment

• Tack

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Ollers var ju en ombytlig herre, vet inte överallt han gästspelat.
                  Jag skäms nästan, efter de snygga bilderna ovan, att framhärda i lösningen av de mystiska bokstäverna i det svarta.
                  De är så svarta att de ser asfalterade ut, men nog kan man urskilja E.D. E.S.
                  Kan vi vara överens om det?
                  Årtalet kan vi vänta med.
                  Kan det vara överingenjören vid Höganäsbolaget Emil Sieurin, gift med konstnärliga Astrid Lilienberg? Det är en möjlig pusselbit.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Jag skäms nästan, efter de snygga bilderna ovan, att framhärda i lösningen av de mystiska bokstäverna i det svarta.
                    De är så svarta att de ser asfalterade ut, men nog kan man urskilja E.D. E.S.
                    Kan vi vara överens om det?
                    Årtalet kan vi vänta med.
                    Kan det vara överingenjören vid Höganäsbolaget Emil Sieurin, gift med konstnärliga Astrid Lilienberg? Det är en möjlig pusselbit.
                    Ja, E.D. E.S. stämmer. Sieurin, men vem är E.D.?

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Ja, E.D. E.S. stämmer. Sieurin, men vem är E.D.?
                      Det är det som ska försöka redas ut.
                      Hemmamåleri (trots allt), avancerat glasyrprov med Sieurin, eller ett trevligt samarbete är frågan att lösa.

Comment

• Vet inte om den riktigt passar in här, men jag hittade denna idag. Signerad "Holm" och "Höganäs".

MvH
                        Emil
                        Bifogade filer

Comment

• En riktig snygging
                          Nej, det är inget loppspel.

Comment

• Ja, det tycker jag med och det var ett fynd för 450:-.

MvH
                            Emil

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                              Vet inte om den riktigt passar in här, men jag hittade denna idag. Signerad "Holm" och "Höganäs".

MvH
                              Emil
                              Visst passar den in.
                              Visa undersidan, så kan vi försöka utröna vad det är. Kanske Holm & Bjurestig?

Comment

• Kass bild, men det bästa jag kan just nu...

MvH
                                Emil
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X