Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack för hjälpen Polsson! Då är den alltså gjord före 1890 vilket är kul.

Det som ska vara en 1 är mer en punkt och har tittat ordentligt för att se spår av en 1eller ett K men det syns inget.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Tack för hjälpen Polsson! Då är den alltså gjord före 1890 vilket är kul.

Det som ska vara en 1 är mer en punkt och har tittat ordentligt för att se spår av en 1eller ett K men det syns inget.
      Det är helt 100% säkert att kruset är för 1890. Stämplarna som tillverkades av lera, blev slitna med tiden och med tanke på att lergodset var "runt" tog inte stämpeln lika mycket överallt. Ungefär som när man stämplar med en stämpel på ett papper och inte håller stämpeln "parallellt" med papperet.

Är inte signaturen "ES" dvs Jöns Engström?
      Last edited by Polsson; 2009-11-17, 21:21.
      p-son

Comment

• Det står BS helt klart så det är återigen en icke känd drejare men det fanns det ju en hel del av.

Då kruset är mitt första så är det kul att det är ett äldre!
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• När det gäller delar av volymmåttet Kanna användes, åtminstone i Höganäs, en punkt istället för en etta. Detta baserar jag på egen erfarenhet eftersom jag bara sett varianten med en punkt, och jag har sett ganska många...
          Bifogar även en bild av en blyglaserad sextondels höganäsburk
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
            När det gäller delar av volymmåttet Kanna användes, åtminstone i Höganäs, en punkt istället för en etta. Detta baserar jag på egen erfarenhet eftersom jag bara sett varianten med en punkt, och jag har sett ganska många...
            Bifogar även en bild av en blyglaserad sextondels höganäsburk
            Efter att ha studerat mina burkar, krus och krukor som är K-märkta vågar jag påstå att det du skriver äger sin riktighet. Har tidigare inte studerat dem så noga och trodde därför att det var "felaktig stämplingsteknik". Tackar naturligtvis för upplysningen, samtidigt som jag beklagar att jag eventuellt har vilselett Tingeling.
            Bifogar saltglaserade, K-märkta bukar från 1/8 till 2 kannor.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2009-11-18, 20:37.
            p-son

Comment

• Nej Polsson, hade mina funderingar på om man skrev enbart en punkt då den var väldigt tydlig.Så du har inte vilselett mig då jag redan hade bestämt mig för att leta reda på fler krus/burkar som var kannmärkta. Nu behövde jag inte det tack vare era inlägg,sparade lite utrymme på det

Comment

• Som vi sett på andra trådar, säger en bild mer än tusen ord.
                Här är ett vykort, som visar Sigfrid Johansson och Sven Petter Nymberg i arbete i glasverkstaden hos Höganäsbolaget. Tiden är strax efter sekelskiftet och den förstnämnde blev delaktig i företaget A&J 1909 och framåt.
                Anledningen till att jag väljer att visa bilden, är att detaljer berättar än mer...
                Bifogade filer

Comment

• gammal höganäs

hej! ny här....vet ej hur man lägger en ny tråd...
                  vet ni nåt om detta kärl som jag har i min ägo? om det är Gustav John som arbetade på keramiken 1850? jag läste det på H. museum på internet.
                  vad är fläckarna för något? ska man ta bort dom med något el bara låta det va? finns det nåt värde i detta kärl? om det är gustav john så är det 160 år gammalt!!??
                  hoppas nån vet nåt... mvh marie
                  Bifogade filer
                  nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

Comment

• Hej Marie, jo det ser ut att vara Gustav John. Du skall inte bry dig om flackarna som dels ar slitage och kanske fettflackar, vem vet. Laser du detta idag 28/01/10 skall du titta pa kunskapskanalen kl. 21.00. Da visas ett program om gammal Hoganas. Vardet kan du rakna i nagon eller nagra hundralappar......fin tycker jag.....

Comment

• ok,tack så mkt!! jag ska absolut titta på det idag! det hade jag ingen aning om! jag hörde från nån att på antikrundan hade dom använt kaustiksoda o kokande vtn för att ta bort såna fläckar. ska man det tkr du el bara låta bli?
                      nu har skålen åkt fram på kökshyllan....den är ju rätt häftig,och gammal!
                      tack än en gång!
                      nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

Comment

• Böckman var inte först........

Såg Knut Knutsson på Antikrundan och att han samlade på Böckmans blådekorerade vackrare vardagsvara. Men mönstret på lockurnorna är äldre........ Mina verkar vara av gult Höganäs som fått en utanpåliggande blå glasyr. Stämpeln är inte som på Böckmans tid (ankaret) utan den gamla raka Höganässtämpeln. Hur går detta ihop ?
                        Bifogade filer

Comment

• Inget direkt svar, men kryddburk 172 finns i varje fall med i 1926 års priskurant.
                          Denna länk har Bengan45 lämnat tidigare http://www.stawford.se/keramik.htm

Comment

• Tack Bengt !
                            Kollade länken och 172-an. Böckman kom 1915 och rakstämpeln försvann samma år.
                            Det skulle funka, MEN utan tvekan verkar 173-an äldre.

Comment

• Den som missade eller vill se om programmet som prylsnubben hänvisar till kan göra det här: http://svtplay.se/t/103972/antikmagasinet

Comment

• Nar jag gar igenom denna trad inser jag att den blyglaserade gula keramiken ar daligt representerad...for att rada bot pa detta skall jag visa nagra av mina gula. Borjar med en aladabform 9cm hog och 24cm. signerad LNs, Lars Nilsson.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X