Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hirvi hälsar genom sin pressglasvän från Tjällmo som samlar på Reijmyre att mönstret heter
    "ornamenter" och att det fanns i Reijmyre kuranter 1860 och 1877 för det facila priset av
    50 riksdaler per 100 st. Riktigt glad blev jag för det svaret.

Comment

• Grön charmig liten kanna med skarpt puntelmärke. Mycket liv i glaset och härliga stora bubblor.
      Den är även skev, så att fylla upp den helt funkade nog inte.

Antar att det är i stort sett omöjligt att sia om varifrån den kan tänkas komma. Men är vi runt sekelskiftet åldersmässigt?

Click image for larger version

Name:	Grön glaskanna.jpg
Views:	1
Size:	77,0 KB
ID:	555113

Name:	Grön glaskanna1.jpg
Size:	140,2 KB
ID:	555114

Name:	Grön glaskanna2.jpg
Size:	72,2 KB
ID:	555115

Name:	Grön glaskanna3.jpg
Size:	76,2 KB
ID:	555116
      Pes är mitt google.

Comment

• Vilken guldtråd! Låt den inte stanna av nu. Ös på bara!

Comment

• Ursprungligen postat av Burkslav Visa inlägg
          Vilken guldtråd! Låt den inte stanna av nu. Ös på bara!
          Ös på bara : Her er 2 nye som ikke er på denne tråden fra før ( tror jeg ).
          Jeg betrakter dem som 1800-talls, har ikke i min jakt sett modellene noe sted, lurer på om noen kjenner dem

Jeg sier som Burkslav : Ös på mer pressglas MED PUNTEL
          Bifogade filer

Comment

• Sladden är tillbaka! Som Sladden 2

Hejsan!
            Jag kom inte ihåg mitt gamla lösenord så nu är den gamle Sladden, Sladden 2 istället.
            Har hunnit samla på mig mycket mera puntelmärkt pressglas. Problemet är att min dator, för närvarande, inte vill hantera bilder. Skall fortsätta mina hittills fruktlösa försök att åtgärda detta.
            Lägger in en bild på mig själv och favoritleksaken.
            Även ett foto på ett av mina absoluta favoritglas, "Skarpskytteglas" från Ca. 1860-80. Det är är inte pressat, utan formblåst och har ett slipat puntelmärke på fotringen.
            Namnet kommer sig av dekoren som kan liknas vid gevärskulor.

Comment

• Välkommen tillbaka Sladden vi har saknat dig!
              Jag gillar ditt glas

Comment

• Kul, hallå förresten. Ja, det behövs två sladdar för att det ska tända tilll.. so long..

Comment

• Trevligt att Du är här Sladden även som nr 2
                  DG

Comment

• Kul leksak, velkommen tilbake i ny versjon

Kommer alltid over noe "nytt" pressglass med puntel, senest disse to glassene med stor forskjell på foten.

Banden

Name:	DSC_0397 - Kopi.jpg
Size:	40,6 KB
ID:	557252Click image for larger version

Name:	DSC_0398 - Kopi.jpg
Size:	38,9 KB
ID:	557253

Comment

• Ble med to ting med puntmerke til igår. En fløtemugge og en en sukkerskål. Stilen skiller seg litt fra norsk pressglass og finner de heller ikke i noen av priskurantene jeg har sett i (Hadeland / Høvik 1866, 1883, 1899, 1916).

Name:	DSC_0850.jpg
Size:	78,4 KB
ID:	557263Click image for larger version

Name:	DSC_0851.jpg
Size:	94,9 KB
ID:	557264Click image for larger version

Name:	DSC_0853.jpg
Size:	64,0 KB
ID:	557265Click image for larger version

Name:	DSC_0854.jpg
Size:	47,0 KB
ID:	557266Click image for larger version

Name:	DSC_0855.jpg
Size:	57,8 KB
ID:	557267

Banden

Comment

• Gräddkannan finns med i kuranter från Kosta och Limmared. Exempelbilden är från Limmared ca 1860, mönstret kallas för "blommiga"

Name:	blommiga.jpg
Size:	30,4 KB
ID:	557268

Comment

• Blommigt mönster

Dessa båda (gräddkanna+geleskål?) har ju samma mönster som
                          Banden visar upp, men ändå inte. Kan mina då vara från Kosta?
                          Noterar att även Surmasen visat en avvikelse i modellen i annan
                          tråd (se sid. 5. inlägg 44.) bifogad tråd. Foten är annorlunda.
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2015-05-26, 17:41.

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Skålen jag markerat Sladden, kan du visa en bild bara på den. Fann denna lilla trevliga och tycker den ser ut att ha samma mönster. Puntelmärke oxå.
                            Ytterligare en variant av "blommig".

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Ja, om den är ovanlig vet jag inte, men någon liknande har jag inte hittat på PES i varje fall.[ATTACH]118672[/ATTACH][ATTACH]118673[/ATTACH][ATTACH]118674[/ATTACH][ATTACH]118675[/ATTACH][ATTACH]118676[/ATTACH]
                              Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                              Denna härliga turbinstake blev också med från sommarens rundor,också med puntelmärke.
                              Jaha, då är dessa ljusstakar av modell turbin kanske.

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                                Ropade in en sådan skål på auktion fast i klarglas som Prylsnubbens. Betalade allt en slant, men när jag skulle hämta den dagen efter hade auktionsförrättaren upptäckt att det var lagt ett anbud som missats och anbudet var på 250:- vilket förvånade mig. Jag fick naturligtvis skålen till mitt pris. De fick stå för misstaget. Fortfarande inte ngn som vet var skålen kan vara blåst?[ATTACH]88353[/ATTACH][ATTACH]88351[/ATTACH][ATTACH]88352[/ATTACH][ATTACH]88350[/ATTACH]
                                Hei. Sent svar men godt : Dette fatet mener jeg er laget på Hadeland før Høvik perioden da den er klippet under. Jeg har den selv merket HØVIK under stetten, der har den modell navn BRAND. Det kan være årsaken til det høye bud på auktion.
                                Brand ble produsert på HØVIK fra 1899-1923.

Mvh Karve

Comment

Working...
                                X