Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Imponerad!!!

Oj, vad härligt för mig en nybörjare som just börjat läsa o spara på gammalt glas o färgat glas av Gunnar Lersjö, men i mitt tycke för moderna böcker

jag hade gärna sett mer pressglas, lärt om de olika nönstren läst mer om Eda ocj Glimme o Rejmyr (det stavas nog inte så) o sett lite mer lysterglas som
    är min stora passion även om inget av det här anses som "finglas"
    Läs min insändare i litteraturtips för oss.

Oj, vad en som du skulle kunna lära en gröngöling som jag?

Men du kanske kan ge litteraturtips, det mesta äldre går ju att få tag i på antiknätet

Underbar syn ditt foto för mig!!!

Comment

• Håller fullt med föregående inlägg - vilken intressant och lärorik tråd!

Tänkte bidra med två saker och några tillhörande frågor:

1. Gräddsnipa, 9,5 cm hög.
      2. Skål på ostämplad fot, 20 cm hög och 21,5 cm i diameter. Foten och glasskålen sitter ihop med fyrkantig mutter. Tror ni foten har tillhört skålen från början, eller är det en snygg "lagning"? Och vilken ålder snackar vi?

Tack
      Bifogade filer

Comment

• Hittade denna idag , tyckte det var längesedan man hittade nåt kul puntelmärkt som var värt att visa upp (trots sina fula proportioner)
        Kanske just därför?
        Klumpigt ben ,snygg fot och en skål som väl ska försöka efterlikna olivslipning?
        Men i alla fall et vasst och bra märke under som tur var
        Bifogade filer

Comment

• En skål med fot och ben som Surmasens, men med annan skål. Glasmassan drar lite åt lila. (Höjd 15 cm, fot 8,3 cm).
          Bifogade filer

Comment

• Gårdagen gav den här gräddkannan, bl a. Puntlad och med dragning åt gulton.
            Söffe
            Bifogade filer

Comment

• Fann tre puntlade saker på samma loppis för några dagar sedan. Den första kannan är 10,5 cm hög och den turbinmönstrade 6,5 cm.
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                Hyllan med puntelmärkt pressglas.
                Skålen jag markerat Sladden, kan du visa en bild bara på den. Fann denna lilla trevliga och tycker den ser ut att ha samma mönster. Puntelmärke oxå.
                Bifogade filer
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Bygger på tråden med parvaser. Jag tycker de är SÅ söta . ( har jag kommit in i par-vas-ålder nu tro?)
                  Endast 16.5 cm höga. Härlig färgton, levande massa och puntelmärken förstås.
                  Bifogade filer

Comment

• Vilka godingar! Parvas-åldern ... så länge du inte har virkade dukar under är det OK

Kan du inte visa puntelmärkena också?

Comment

• Lite större gräddsnipa med puntelmärke

13 cm , riktigt maffig tycker jag
                      Bifogade filer

Comment

• Snygg.
                        Här finns liknande.

Comment

• Min skål från Nora. Har nu ändrat användning av den från hallon till vispad grädde. En likadan tror jag finns till vänster på Sladdens bild i första inlägget.
                          Bifogade filer

Comment

• Ett litet föremål

Den här lilla... ja vad är det för något? En liten socker/salt skål, en vas eller vad?
                            Hur som helst, den är 7 cm hög och 7,5 cm bred, i pressglas med puntel. Jag tror att den kan vara rätt gammal, 1800-tal någon gång? Det kanske inte syns så bra men den är trevligt sliten i botten.
                            Bifogade filer

Comment

• Identifierat

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Bygger på tråden med parvaser. Jag tycker de är SÅ söta . ( har jag kommit in i par-vas-ålder nu tro?)
                              Endast 16.5 cm höga. Härlig färgton, levande massa och puntelmärken förstås.
                              Bukettglas 1340 i Transjös kurant 1871-1931 fanns parvaserna.

Comment

• smörask

Nog är denna härlig med sin rosa ton ? Skulle tro den är ganska tidig med sin oslipade fotring
                                Någon som vet vilket bruk?
                                Puntelmärke både i locket och under
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X