Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Den valrossen var maffig. Hur stor är den?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • söffe: Snäckan ser ut som FM. Här kan du se två till,
      blå, inlägg 88 resp. guld, inlägg 89

      mi.ke.: I ena FM Katalogen finns det en svart stegrande häst, M-20.
      Det kanske är den du tänker på? Men det har nog kommit flertalet modeller
      under årens lopp så det finns säkerligen några olika att välja mellan.

      Katjat: Snygga bilder! Mycket maffig valross! Grattis!
      Jo, det ser ut som FM. Jag har en fisk med exakt samma färginlägg.
      Hur ser botten ut? Är den blank?
      "En slipad fläck på bröstet" - nej, jag tror inte att det ska vara så, är
      nog 2:a-sortering.

      Äjth: storleken på valrossen stod på föregående sida:
      17-18 cm lång med betarna inräknat, och 12 cm hög


      .

      Comment


      • Slipningen på bröstet på Valrossen skall vara så,
        det är puntelmärket, för att fixa till bakdelen!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • Jag uppfattade det som att den står på en slipad botten och att _det_ i så
          fall skulle vara puntelmärket. Men det kanske inte är så?

          Katjat: hur ser den ut undertill ?

          Jag har sett några andra objekt (fisk, fågel, val) med slipad botten
          plus slipning upp på sidan/bröstet och i dessa fall så ska det inte vara så.
          Hur vet jag det? Jo, för jag har själv ett perfekt exemplar!

          Comment


          • Vem har gjort dessa?

            Fisken har ju samma form som några från Ronneby som visats här på PES men min är inte lika fin som dessa. Kanske blir en sån här liten klump likadan var den än tillverkas. Fågeln? liknar en som jag sett här på Pes men har andra färger.
            Bifogade filer

            Comment


            • Undersidan på valrossen är helt slät och fin utan några som helst märken, utom bröstfläcken som är lite större (längre) än vad bilden visar. Därför undrade jag om inte detta måste vara platsen för puntelmärket.

              Roligt att ni tror att figuren är en Marcolini. Då är det ju bevisat att ni lyckats sprida Marcolini-medvetenhet.

              Bilderna är tagna på en enkel, billig digitalkamera, utan fotoshopping. Jag är lite för lat för det... Men jag har en gammal liten ljusbord hemma och fotograferar ibland föremålsbilder med hjälp av den. Brukar bli rätt behaglig ljus och ren bakgrund.

              Comment


              • Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg


                Alengi / Pjotr, tillverkades det inte en svart stegrande häst med en lite sockel mellan svansen och bakbenen?
                Annars är den typen av "småhästar" en mycket bra träning för att lära sig materialet kan man göra en häst behärskar man mycket annat..

                Mi.ke:

                Jag har ingen bild eller anteckning på någon häst som du beskriver. Intressant.....Vart har du sett det? Kommer du ihåg om den var etikett märkt
                i så fall var den gammal eller nyare produktion?

                Pjotr

                Comment


                • Ursprungligen postat av gello Visa inlägg
                  Fisken har ju samma form som några från Ronneby som visats här på PES men min är inte lika fin som dessa. Kanske blir en sån här liten klump likadan var den än tillverkas. Fågeln? liknar en som jag sett här på Pes men har andra färger.


                  Din fågel ser ut som C 635 Lirafågel......Är den ca 19 cm hög?

                  Fisken ser ut som B 868 Klotfisk


                  Pjotr

                  Comment


                  • Tack Pjotr. Höjden på fågeln stämmer. Jag tyder som att båda är FM konstglas.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av gello Visa inlägg
                      Tack Pjotr. Höjden på fågeln stämmer. Jag tyder som att båda är FM konstglas.

                      Visst är det FM! Här kan du se mina exemplar:

                      .
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Katjat Visa inlägg
                        Undersidan på valrossen är helt slät och fin utan några som helst märken, utom bröstfläcken som är lite större (längre) än vad bilden visar. Därför undrade jag om inte detta måste vara platsen för puntelmärket.
                        Roligt att ni tror att figuren är en Marcolini. Då är det ju bevisat att ni lyckats sprida Marcolini-medvetenhet.

                        Jag tyckte som sagt att det såg ut som den stod på en slipad botten men
                        eftersom den är slät och fin undertill så måste ju bröstfläcken vara
                        puntelmärket. Grattis till ett fint köp!


                        Och du! Det är Marcolin och inte Marcolini

                        Comment


                        • Jag är ju ganska ny på PES och det var mitt allmogeintresse som gjorde att jag tittade in. Då jag hittade FM konstglas tilltalade detta mig särskilt trots att det ligger så långt från allmoge det kan göra. På en månad har jag hittat 4 olika glassaker som tilltalat mig, bara en har haft etikett men genom Pesarnas goda kunskaper har jag fått bekräftelse på att all fyra är Ronnebyglas. Uppenbarligen har FM konstglas slagit an en särskild sträng hos mig då jag bland hundratals glasfigurer valt att köpa fyra som alla varit FM. Nu återstår att söka vidare för att om jag har tur finna någon av de bästa som visats här. Tack för hjälpen.

                          Comment


                          • På allmän begäran som det brukar kallas lägger jag in min lilla FM-hund. För att vovven inte skall behöva känna sig så ensam får han statera tillsammans med en vas signerad Strömberg.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Är glastråd är helt fantastiskt. Så mycket information och så vackra bilder på föremål. Tanken slog mig att detta mkt väl är underlag för en hemsida. Jag bifogar en länk till en annan glassida Whitefriars collector. En liknande FM-sida hade varit en fin inramning till allt ni samlat ihop och för kommande objekt att adderas.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • Hej !

                                Här kommer en bild på två vanliga husdjur.... Katten är B 95

                                pjotr
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X