Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej!

Denna fågel har massproducerats i stort sett under hela deras produktion
    i olika färger/storlekar och är enkel att tillverka. Såldes säkert i massor som turistsouvenirer.

Pjotr

Comment

• Hej Igen!

Hajen B 783 har tyvärr inte tillverkats i bara ett exemplar utan den började säljas som nyhet redan 1973. Den är maffig med sina 35 cm höjd.r

Pjotr

Comment

• Hej Annette!
        Dom små blå fåglarna är trevliga!
        Jag kan tillägga att din fars exemplar är gjord mellan 1965-1971.

Hej aneleh!
        Visst är hajen jättefin. Jag har sett dessa hajar i några olika färgkombinationer.
        Här kommer en bild på min haj.

.
        Bifogade filer

Comment

• Tack för era inlägg om min haj.

Vänligen
          //aneleh

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            När det gäller djurfigurer så är det ju flera glasbruk som gjort liknande saker så det är svårt att säga med bestämdhet vilket glasbruk som har gjort vad om det inte finns signering eller etikett. Vi har FM men även Gränna, Mantorp, Bergdala, Eneryda och säkert fler. När det gäller hästen så kan det ju även vara Murano.

Visserligen hade FM en häst i sin produktion men den har jag inte sett i verkligheten. Jag har bara en bild ur katalogen att erbjuda.Ingela
            (SID 28)

Hej igen!
            Dyker som ni märker upp med mina små inlägg ibland när tid ges.
            Angående hästar så var det, så länge jag var på FM, bara de större modellerna som producerades.

De "små" hästarna, som den gröna som visats på bild, gjordes bara när turisterna kom på sommaren och mästaren skulle showa lite och göra en en häst lite snabbt. De hästarna gjordes annars mest för att träna på handlaget och teknikerna för lekfulla "lärlingar". Antar att idén kom från Murano. Lyckades faktiskt göra en själv fast den blev hemst ful. ha ha.

Fick en fråga här om jag varit inblandad i att göra några av grejerna vi ser på forumet. Svaret är ja för väldigt många av det som visas här. Jag kan fortfarande få mardrömar av granarna. Det gick väldigt fort att göra dem så man fick springa benen av sig. Speciellt när Josef o Benito ville göra en stor order på en gång. 4 timmar granar, då fick man springa.

Comment

• Hej Halvan,

Nu kommer du med intressanta saker igen! Tack för allt du berättar, jätteroligt att höra!
              Det är sent nu så jag får skriva lite mer i helgen.

Slänger in några bilder så länge......... en bild säger ju mer än tusen ord!

.
              Bifogade filer

Comment

• Hade den blå och den rosa vasen inte varit etikettmärkt hade jag tagit dem för Murano. Arrangeringen av fåglarna är strålande!!!! Tuppen är "säker"!!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Kul att se att den gamla bekantingen fått så fint sällskap!!

Comment

• Hej Glasvänner!

Här kommer en bild på B2 Älg....Om nu man kan kalla det älg.....Men det är konstglas så då får den väl se ut som den gör

Fina bilder ni skickat in

Pjotr
                    Bifogade filer

Comment

• Hjärntvätten fungerar...

Ert fel att jag sitter här med en stor glasvalross.
                      Tråden är intressant och bilderna fina. Hajade idag till på antikloppiset och gav alla mina kontanter (hela 84 kr!) för ett djur som såg bekant ut... Lägger ut en bild imorgon, så får vi se ifall jag lärt mig något!

Valrossen är inte märkt. Ljus bärstensbrun glas underst, tätt täckt med småsmå luftbubblor. 17-18 cm lång med betorna inräknat, och 12 cm hög. Någon som har denna i sina samlingar?

Comment

• Hej Halvan!

Jasså, hästen du gjorde blev hemskt ful! Har du sparat den som ett kul
                        minne?
                        Jag har suttit och tittat på Youtube, på olika små filmer om glasblåsning
                        och det ser ibland så lätt ut men man inser snabbt att det är allt annat än
                        lätt!

Oj, det låter riktigt jäktigt med alla dessa julgranar ...... Du nämner
                        "stor order på en gång, 4 timmar granar". Hur många granar hann ni med på 4
                        timmar? Upplagor är något jag funderar på! Mycket av de modeller som dyker
                        upp till försäljning dyker bara upp en gång. De är inte återkommande och
                        man kan vänta åratal på att en likadan ska dyka upp igen. Julgranar dyker
                        upp lite då och då så dom är väl rätt så vanliga men andra objekt som jag
                        sett i kataloger dyker aldrig upp. Man kan bara drömma om att få se dom i
                        verkligheten!
                        Finns det saker i katalogerna som aldrig kom i produktion? Troligtvis! Allt
                        kanske inte beställdes? Och när det beställdes så kanske det inte gjordes i
                        alla storlekar och/eller alla färgkombinationer?

Ursprungligen postat av Halvan Visa inlägg
                        Båda är från Murano (Venedig) och har fått sina
                        kunskaper därifrån. Hos dem arbetade även de övriga bröderna, Luigi (han som
                        gör smycken idag) samt Giovanni som ansvarade för sliperiet. Även andra
                        släktingar har varit verksamma på glasbruket inom olika funktioner. Under 60
                        och 70 talet var dessutom en hel del andra "venezianare" på mer eller mindre
                        långa arbetsbesök. Därav den starka venezianska prägeln på stilen.
                        Många italienare på bruket. Hur var fördelningen? Var det fler italienska
                        glasblåsare än svenska som jobbade där? Jag antar att detta var något som
                        varierade under årens lopp. Jag har också läst om Konstfackelever som
                        formgivare på FM. Se inlägg 335, sidan 34. Några kommentarer kring detta?

Det finns mycket att undra över och vi får fortsätta att lägga pussel med
                        det som kommer in........

Comment

• E.B.: Visst hamnade tuppen i fint sällskap! Han pryder sin plats!

Äjth: Fåglarnas placering. Javisst, blev det bra! Nya saker in, ont om
                          plats, saker flyttas runt för att ge plats åt det nya..... helt plötsligt
                          upptäckte jag att fåglarna stod tillsammans på hyllan och att det såg
                          alldeles förträffligt ut. Så nu flyttar jag inte på dom igen!

Pjotr: Fin älg! Grattis!

Katjat: "Hjärntvätten fungerar...Ert fel att jag sitter här med en stor glasvalross."

Jag har ingen valross i min samling så jag ser fram emot bild. Ta en bild på
                          botten också så vi ser hur den är slipad. Om det är FM? Svårt att säga?
                          Vi får se på bilderna imorgon.........

Comment

• Flera loppisfynd!?

Har svårt att hålla mig ifrån den här länken, hittade ett par nya föremål i helgen, som jag funderar på. Snäckan borde vara FM men svanen??? Den har en oljeglänsande yta. Båda är mindre än 10 cm höga.
                            Bifogade filer

Comment

• Hej på er!

Svanen du visar är ingen FM ..vet dock inte vart den kommer ifrån..

Halvan, var du med och gjorde 50 cm's granarna också? i så fall fick du slita rätt bra va?

Alengi / Pjotr, tillverkades det inte en svart stegrande häst med en lite sockel mellan svansen och bakbenen?
                              Annars är den typen av "småhästar" en mycket bra träning för att lära sig materialet kan man göra en häst behärskar man mycket annat..
                              Last edited by mi.ke.; 2008-03-31, 22:38.

Comment

• Valross på ljusbord

Kameran ville inte igår. Så kan det vara ibland. men ikväll blev det lyckat fotosession...

En slipad fläck på bröstet, hoppas det syns. Puntelmärket har kanske suttit här eller? Och bilden uppifrån visar både luftbubblorna inne i glaset, och sand eller annat skröfs som sitter på utsidan.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X