Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av matti49 Visa inlägg
    Svenskt Glas 86: En utställning av arbeten från de svenska glasbruken, Röhsska Konstslöjdmuseet Göteborg 18.6-7.1986.
    Utställningskatalog,text s 24:
    Bild s 25 "Söderhavsfiskar" kristall med inlägg av24 karats guld.
    Glömde att fråga om du var på denna utställning eller om du har kommit över katalogen vid senare tillfälle?
    Att hitta olika kataloger är alltid spännande och kan ge både intressant läsning och fina bilder, och bilden i denna katalog var otroligt fin! Som jag redan har nämnt så var det även intressant läsning. Tack för att du delade med dig!

Ursprungligen postat av matti49 Visa inlägg
    Här en bild av mindre modell av gran än du Pjotr visade som var mera i grönt. Den är kanske den större modellen? Den här har text: Marcolini M 15.25 Sweden och är 25 cm hög
    Fin bild på granen! Jag tror kanske inte Pjotrs gran är grönare utan den såg nog bara grönare ut tack vare annan belysning.

Comment

• Hej Glasvänner!

Min gran är likadan i färgen och jag vet att det finns en maffig gran på hela 50 cm ..... Det skulle vara kul att få se (Vill ha!)

Pjotr

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
        Min gran är likadan i färgen och jag vet att det finns en maffig gran på hela 50 cm ..... Det skulle vara kul att få se (Vill ha!)

Jag vill också ha en sån!

I brist på grön julgran så bjuder jag på en liten grön vas.....

höjd 8,5 cm
        bredd 10 cm

.
        Bifogade filer

Comment

• Skål av Marcolin men fåglarna?

Har som vanligt drällt på loppis och hittade skålen (19.5 cm som längst) signerad Marcolin Sweden M 156 (numren med viss tvekan). Hittade också de stora fåglarna (svanen 36 hög och hägern? 42 cm hög). Kan de också vara från Marcolin tro?

Hälsningar
          Margareta
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Glömde att fråga om du var på denna utställning eller om du har kommit över katalogen vid senare tillfälle?
            Att hitta olika kataloger är alltid spännande och kan ge både intressant läsning och fina bilder, och bilden i denna katalog var otroligt fin! Som jag redan har nämnt så var det även intressant läsning. Tack för att du delade med dig!

Fin bild på granen! Jag tror kanske inte Pjotrs gran är grönare utan den såg nog bara grönare ut tack vare annan belysning.
            Alegni!
            Nej tyvärr var jag inte där, fick låna katalogen av en vän. Ohhåh 50 cm, det börjar ju likna en riktig gran!

Comment

• Jag har ett likadant äpple, tycker de är väldigt vackra. Fick mitt i present 1980.
              Gloryvie

Comment

• Dina favoriter

Ursprungligen postat av abagnale Visa inlägg
                Nu sist så kommer mina egna favoriter

Päronet och äpplet
                Groda med en krona på

Denna är otroligt fin, hon har två stycken av dessa svärd cirka en meter långa. Vågade inte ta i dem för att se om det var någon speciell märkning på dem.
                Jag har ett likadant guldäpple, tycker de är väldigt vackra. Jag fick det i present 1980, det är undertill ristat med FM Ronneby Sweden.
                Gloryvie

Comment

• Ursprungligen postat av gloryvie Visa inlägg
                  Jag har ett likadant guldäpple, tycker de är väldigt vackra. Jag fick det i present 1980, det är undertill ristat med FM Ronneby Sweden.
                  Gloryvie

Hej Gloryvie,

Välkommen till PES!

Jag har själv en hel del med guld i och det är jättefint!

Har du något mer med FM i dina gömmor?
                  Berätta gärna mer.......

Ingela

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                    Har som vanligt drällt på loppis och hittade skålen (19.5 cm som längst) signerad Marcolin Sweden M 156 (numren med viss tvekan). Hittade också de stora fåglarna (svanen 36 hög och hägern? 42 cm hög). Kan de också vara från Marcolin tro?

Hej Söffe,

Trevliga inköp!

Numret på skålen stämmer, M 156.

Jag tycker inte att fåglarna ser ut som FM Ronneby. Troligtvis Murano.

Ingela

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Hej Gloryvie,

Välkommen till PES!

Jag har själv en hel del med guld i och det är jättefint!

Har du något mer med FM i dina gömmor?
                      Berätta gärna mer.......

Ingela
                      Tack.
                      Detta glasäpple är min enda glasartikel, hittills.:-), för nu har jag blivit fascinerad. Kom in på denna tråden av en tillfällighet och följer nu allt som skrivs och med stor glädje tar jag del av alla vackra foton.
                      Gloryvie

Comment

• Ursprungligen postat av LeftyF Visa inlägg
                        Jag har en cirka 36 cm hög ljusblå glasskulptur (inklusive sockel) som påminner om en tennisspelande dam. Inristat nederst på skulpturen finns på ena sidan texten "Färe & Marcolin Konstglas AB, Ronneby, Sweden". På andra sidan finns texten "Dubler Cup, Challenge Round, 1-3 October, 1971, La Costa".
                        Dubler Cup är en lagtävling för tennisveteraner och skulpturen delades uppenbarligen ut vid tävlingen i La Costa, Kalifornien 1971. Anledningen till att pjäsen har hamnat hos mig är att min far var lagledare för det svenska laget.

Nu har jag fått hem tennisspelaren! Och den har sin orginaltennisracket med sig!

.
                        Bifogade filer
                        Last edited by alegni; 2008-03-09, 15:28.

Comment

• Hej!

Vilken praktfigur det blev med racketen...Kan det vara silver i den.
                          Vad stod det på signeringen

Pjotr

Comment

• Visst blev den häftig! Och vilken överraskning med tennisracketen. Den
                            visste jag inget om när jag köpte glasfiguren. Köpet på Tradera gick som på
                            räls, bra vara och jättetrevlig säljare - det kunde inte bli bättre!

Tennisracketen ser ut att vara försilvrad.

Inskriptionen lyder som LeftyF redan nämnt:

Dubler Cup
                            Challenge Round
                            1-3 October, 1971
                            La Costa

Färe & Marcolin
                            Konstglas A/B Ronneby, Sweden

En del tycker att inskriptioner bara är av ondo och förfular objekten men en del
                            inskriptioner kan ju faktiskt ge intressant information till en samlare.

Årtalet 1971 berättar att silverettiketten Handiwork FM Konstglas Ronneby
                            Sweden
                            användes vid denna tidpunkt.

Mycket intressant och ovanligt är att det faktiskt står utskrivet Färe &
                            Marcolin Konstglas A/B Ronneby, Sweden
                            . Jag har aldrig tidigare sett det
                            skrivet så. Det brukar oftast vara FM Ronneby Sweden.
                            Sponsrade FM Konstglas Sveriges tennisveteraner (STV) detta år, 1971?
                            Är det en typ av marknadsföring?

Inskriptionen Dubler Cup berättar om en händelse vid en bestämd tidpunkt.
                            Det är ju inte bara en anonym inskription t.ex. att någons farfar Bertil
                            fyller 80 år utan inskriptionen hänvisar till en officiell turnering.

Ursprungligen postat av LeftyF Visa inlägg
                            Dubler Cup är en lagtävling för tennisveteraner och skulpturen delades
                            uppenbarligen ut vid tävlingen i La Costa, Kalifornien 1971. Anledningen
                            till att pjäsen har hamnat hos mig är att min far var lagledare för det
                            svenska laget.
                            Jag vet att glasfiguren har tillhört lagledaren för det svenska laget.
                            Spännande!

Jag är mycket nöjd med mitt köp!

.
                            Bifogade filer
                            Last edited by alegni; 2008-03-10, 02:30.

Comment

• Hej!

Jag är ingen samlare eller har ingen kunskap ang. glas men har ägt denna i många år och förut letat på nätet för att få lite feedback på den men ingenting hittat.....men idag så bara "dök" det här forumet upp med den här tråden

Ngn mer som har en sådan? Har jag tur så inte, att den bara gjorts i ett exemplar

Har tyvärr ingen bättre bild för tillfället - under den står det FM, Ronneby, Sweden, B783-350.

Vore kul om ngn visste något om den.

Vänligen
                              aneleh
                              Bifogade filer

Comment

• Blå Fågel

hittade denna i min fars bokhylla...
                                och där har den alltid stått så länge jag kan komma ihåg..nån som vet något om den..
                                tittade på länken till FM konstglas men kunde inte hitta den där..
                                Bifogade filer
                                Varför göra livet krångligare än vad det är.....

Comment

Working...
                                X