Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
    Tur i oturen var att jag hann ta foton på dagens hämtning hos Schenker-utlämningsstället innan batterierna tog slut och batteriluckan sprack för sista gången så kameran nu är bortom all räddning.
    Synd att din kamera drog sin sista suck men .... tur för oss att du först hann ta lite bilder!
    Fin katt, och åter igen syns de fina ögonen, men jag förundras över att ingen annan lyckats förmedla detta så bra på bild tidigare.
    Snyggt jobbat, Cina ... och tack!

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
    Avslutningsvis en tjusig anka modell _äldre_ med ovala etiketten, läsbar i viss vinkel som jag lyckades fånga trots allt...
    Den här var intressant att se! Premiär i tråden för gult näbb! Grattis, gärna några fler bilder, i lite större format.
    Du får premiärfota fågeln med din nya kamera!

Oj, den etiketten var sannerligen sliten ... jag har inventerat mina etiketter och det bör vara en sådan här som sitter på din fågel!
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      , kommer här en underbar B-638 i ametist. Här har jag dock en fråga, den står nämligen på en sockel. Jag prutade kraftigt på båten p.g.a den stod på en sockel. Hemmabygge sa jag men nu börjar jag tvivla.
      Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Angående båten och sockeln så skickar jag med några bilder så att du får lite mer kött på benen.
      I mina ögon ser det ut som ett hemmabygge.

====================
      Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
      Jag kan tillägga att Bolaget grundades 1961 och man hyrde lokaler på Eneryda glasbruk fram till 1962 ...där producerades FM Konstglas produkter med FM etiketter innan man flyttade till Ronneby
      Sidospår? Eftersom det du visar tydligen inte är FM-Ronneby, tycker ju själv att den är helt lik min svan märkt med den gamla etiketten, så får jag väl helt enkelt gissa lite! Reijmyre eller Eneryda om vi håller oss i Sverige annars får det väl bli Murano.
      Hur tänkte jag? Jag tänkte helt enkelt direkt på bröderna Marcolin och med tanke på att de båda varit på Reijmyre
      och att dessutom den första etiketten på FM-konstglas benämns Eneryda så gissade jag på att det kunde finnas ett samband där.

Eneryda glasbruk är ett separat glasbruk i Eneryda.

Tillägg: ni kan läsa lite om Eneryda glasbruk här, scrolla ner till 1951-1960

Färe-Marcolin Konstglas AB började sin verksamhet i Eneryda, alltså geografiskt, på plats i Eneryda.
      Sedan flyttade dom till Ronneby, och då fortsatte dom verksamheten i Ronneby.

FM Konstglas Eneryda kan aldrig vara ett sidospår.
      FM Konstglas Eneryda och FM Konstglas Ronneby är ett och samma glasbruk/företag.

1984 (med ansökningsdatum 1983) inregistrerade Färe-Marcolin Konstglas AB ett nytt varumärke: Marcolin Art Crystal FM,
      och sålde fortsättningsvis under detta varumärkesnamn.
      Men företagsnamnet, vid denna tidpunkt, var fortfarande Färe-Marcolin Konstglas AB.

Det skedde några fler förändringar runt 1988-1989 men det får vi ta en annan gång.....
      Last edited by alegni; 2010-09-10, 17:31. Anledning: tillägg om Eneryda glasbruk

Comment

Som slutkläm på en mycket snabb lördagsrunda, kommer här en underbar B-638 i ametist.

Har fått in lite uppgifter om segelbåt B-638.

Enligt priskurant kom B-638 i produktion 1968.
        Den finns med i priskuranten för 1991, vilket tyder på att B-638 är en långkörare i FM Ronnebys produktion.

I de priskuranter jag har tillgång till finns ingen notering om att B-638 har sålts på sockel.

B-638 har tillverkats i flertalet färgkombinationer. Till exempel under 1986 fanns den i
        22 cm: färgkod 1, 12, 16, 17, 24
        30 cm: färgkod 1, 16, 17, 24
        01 = klar
        12 = klar+blå
        16 = klar+ametist
        17 = klar+vit
        24 = klar+svart+grå, bubbeleffekt fram

B-638 har även funnits i 35 cm resp. 40 cm.
        Last edited by alegni; 2010-09-10, 22:33.

Comment

• Hej Alegni!

Tack för hjälpen. Kul med all info. om båten. Frågan är ju nu hur jag ska göra?
          Ska jag ta bort sockeln och försöka ta bort limrester eller ska den helt enkelt stå kvar som den är? Jag får helt enkelt fundera på det, finns ju en viss risk att det inte blir så lyckat, kan ju skada båten också, och det vore ju väldigt olyckligt!

Mvh. Birger!

Comment

Kul med all info. om båten. Frågan är ju nu hur jag ska göra? Ska jag ta bort sockeln och försöka ta bort limrester eller ska den helt enkelt stå kvar som den är? Jag får helt enkelt fundera på det, finns ju en viss risk att det inte blir så lyckat, kan ju skada båten också, och det vore ju väldigt olyckligt!
            Du kan kolla på den här tråden, och se om det kan vara till någon hjälp?

http://www.precisensan.com/antikforu...410#post121410 ..... se inlägg nr 5

Comment

• Jag var flitig i fredags, tog en massa bilder. Roade mig med att testa olika vinklar, olika inställningar på kameran! Nu har jag lite bilder att lägga in i FM tråden. Inte tänkte jag på att ta backup! Nästa dag ... datorhaveri ... bilderna borta! Det var mina senaste inköp som jag hade fotat, nu är bilderna borta! Suck!

Nåja, nytagen bild på min "bag of gold" har jag kvar!
              Den kom i produktion 1988, 17 cm hög, signerad: Marcolin Sweden R-100
              designad av Renate Marcolin, och enligt uppgift från säker källa, tillverkad av mästaren själv, Josef Marcolin.

Kommer ni förresten ihåg min första "bag of gold"? När guldet blev till sand .....

Att fota mot olika bakgrund är rätt så intressant! Jag tar med en bild som jag tagit tidigare, den gången stod "bag of gold" i min Billy bokylla.

.
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2010-09-13, 17:29.

Comment

• Fin Säck alegni!

Men allt är inte Guld som glimmar

Sänder med min Silversäck från Italienska produktionen.

Mvh Pjotr
                Bifogade filer
                Last edited by Pjotr; 2010-09-13, 20:04.

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Jag var flitig i fredags, tog en massa bilder. Roade mig med att testa olika vinklar, olika inställningar på kameran! Nu har jag lite bilder att lägga in i FM tråden. Inte tänkte jag på att ta backup! Nästa dag ... datorhaveri ... bilderna borta! Det var mina senaste inköp som jag hade fotat, nu är bilderna borta! Suck!

Nåja, nytagen bild på min "bag of gold" har jag kvar!
                  Den kom i produktion 1988, 17 cm hög, signerad: Marcolin Sweden R-100
                  designad av Renate Marcolin, och enligt uppgift från säker källa, tillverkad av mästaren själv, Josef Marcolin.

Kommer ni förresten ihåg min första "bag of gold"? När guldet blev till sand .....

Att fota mot olika bakgrund är rätt så intressant! Jag tar med en bild som jag tagit tidigare, den gången stod "bag of gold" i min Billy bokylla.

.
                  Bilden med svart bakgrund är supersnygg
                  I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                    Fin Säck alegni!
                    Men allt är inte Guld som glimmar
                    Sänder med min Silversäck från Italienska produktionen.
                    Den var fin! Jättefin! Lite annorlunda i formen jämfört med min guldsäck, men jag gillar den här! Grattis!

Är den signerad? Bör väl i så fall stå Sardinia Marcolin i botten.
                    Och höjd? Är det den som står som 10 cm i priskuranten? Mitt ögonmått säger att din silversäck kanske är lite större, ca 12 cm?

Gissar jag rätt?

Comment

• Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                      Bilden med svart bakgrund är supersnygg
                      Tack!

Jag provade att fota med datorskärmen som bakgrund.
                      Allting speglar sig i skärmen, som du ser på första bilden, så man får krypa runt
                      i lite olika vinklar och testa sig fram!

Jag har tyvärr ingen bra "fotovrå" så jag brukar ställa föremålen framför datorn,
                      har oftast vit bakgrund, och så får de stå på ett vitt underlag.

Jag har även provat med brunt C4 kuvert som bakgrund, det gick bra det också!
                      Det beror på föremålet, t.ex. min vita FM kanin är fotade med brunt C4 kuvert som bakgrund.

Comment

• Ja, detta fotograferande och krypande och trixande för att inte få speglingar och sånt. Jag överväger därför att investera i ett litet fototält för några hundralappar, samt ett par bra speciallampor med viss ljustemperatur att ställa utanför som sprider ljuset över föremålet utan blänk tack vare tyget i tältet. De flesta fototält/ministudios har olika bakgrundstyger som följer med (i regel vit och svart, ibland även röd och blå).

Det bör gå att komma undan med ungefär tusenlappen för lampor och tält, men å andra sidan så kan det vara värt det på sikt om man som många av oss vill kunna ta fina bilder av sina fina glasföremål.

/Cina PB

Comment

• Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                          Ja, detta fotograferande och krypande och trixande för att inte få speglingar och sånt.Det bör gå att komma undan med ungefär tusenlappen för lampor och tält, men å andra sidan så kan det vara värt det på sikt om man som många av oss vill kunna ta fina bilder av sina fina glasföremål.
                          Frågan är hur mycket pengar man ska lägga på detta? Man kan i och för sig köpa ett fototält men med en bra kamera kommer man långt.

Jag skrev om fotografering i en annan tråd.

Jag är ingen fotoexpert. Jag har tagit många taskiga bilder, men tack vare en del tips så har jag blivit bättre. Jag är glad över den hjälp jag fått.

Jag har inga dyra fotoredigeringsprogram. Jag har laddat ner två gratisprogam: "Irfan View" och "Photo Pos Pro".
                          Ibland blir en bild för ljus ... ja, då kan man mörka ner den lite.
                          Ibland blir det som lite dimma över bilden, ja, då kan man prova att lägga lite extra kontrast.
                          Prova olika inställningar på kameran, använd neutral bakgrund, använd kamerans macroläge. Vid behov, beskär bilden, jobba med bilden .......

Här kan ni se exempel på skillnad mellan olika bakgrundsfärg, och att inte använda kamerans macroläge.
                          För att identifiera ett föremål behöver vi alla detaljer vi kan få.
                          Bluehost - Top rated web hosting provider - Free 1 click installs For blogs, shopping carts, and more. Get a free domain name, real NON-outsourced 24/7 support, and superior speed. web hosting provider php hosting cheap web hosting, Web hosting, domain names, front page hosting, email hosting. We offer affordable hosting, web hosting provider business web hosting, ecommerce hosting, unix hosting. Phone support available, Free Domain, and Free Setup.

se på bakgrunden på de första bilderna, se på fotot av inskriptionen.
                          se sedan på senare bilder mot en svart bakgrund, se skärpan i signaturen.

Att titta på en bild av ett föremål, och inte kunna urskilja detaljer, eller kunna läsa en inskription, eller kanske inte vara riktigt säker på vilken färg det är ..... ja, vad säger ni själva?

Comment

• Forts. på att fotografera ......

Alternativ 1: Man kan presentera sitt föremål genom en bild, och utan några uppgifter om föremålet.

.
                            Bifogade filer

Comment

• Eller så kan man ta flera bilder, och visa detaljer och etikett.

Alternativ 2:

Fågeln är ca 16 cm hög, har etikett men ingen inskription.
                              Bifogade filer

Comment

• Här har jag roat mig med att lägga lite extra kontrast på bilden.
                                Bilden/färgen/etiketten blir då lite klarare .....

Det är roligt att testa sig fram ..... det är det där lilla extra som gör det!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X