Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Guldtupp

Grodan har fått en tupp som kompis.
    Bifogade filer

Comment

• En katt i bland hermelinerna!

Fin tupp Rainbow!
      När vi är inne på tuppar, vill jag visa upp denna från Reijmyre.
      För flera månader sedan skrev jag att jag sett en tupp med guldflagor från Gullaskruf, på en loppis. Nu när jag var där igen stod tuppen kvar, men det stod ju Reijmyre på etiketten.
      Har för mig att jag läst i denna tråd att någon, eller båda, av bröderna Marcolin var verksamma vid Reijmyre under en period.
      Vad tror ni om denna? Planslipad i botten, ingen signering och Reijmyre-etikett.

Mvh Simco
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
        Grodan har fått en tupp som kompis.

Mycket fin men det är en liten höna som hittat hem till dig!

Kolla på artikelnummer M-511, höna, 15cm.

.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          När vi är inne på tuppar, vill jag visa upp denna från Reijmyre.
          Har för mig att jag läst i denna tråd att någon, eller båda, av bröderna Marcolin var verksamma vid Reijmyre under en period.
          Vad tror ni om denna? Planslipad i botten, ingen signering och Reijmyre-etikett.
          Mycket fin tupp.

Det stämmer med Marcolin och Reijmyre.

Hur det är med just denna tupp vet jag inte? Kan någon datera etiketten? Det skulle underlätta om vi vet när denna etikett var i bruk.

.
          Bifogade filer

Comment

• Tack för svaret Alegni!

Nu blev det ju lite spännande!
            Hoppas någon känner igen etiketten och vet vilken period den användes.
            Eller om någon känner till vilken formgivare använt sig av guldflagor i någon serie vid Reijmyre.

Mvh Simco

Comment

• Skyltsöndag

.
              Bifogade filer

Comment

• Hej
                Tacksam för hjälp om någon vet något mer om mina figurer.
                Jag har en snigel från FM som jag inte har sett tidigare i forumet. Är nyfiken på när den är tillverkad. Min lilla blå figur...är det en katt? Sedan har jag en flodhäst som jag undrar om den kan vara från Fm. Hälsningar Loppistjejen
                Bifogade filer

Comment

• Söt hund.

Här kommer en söt liten hund.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av loppistjejen Visa inlägg
                    Hej
                    Tacksam för hjälp om någon vet något mer om mina figurer.
                    Jag har en snigel från FM som jag inte har sett tidigare i forumet. Är nyfiken på när den är tillverkad. Min lilla blå figur...är det en katt? Sedan har jag en flodhäst som jag undrar om den kan vara från Fm. Hälsningar Loppistjejen
                    1) snigel ..... vänligen lägg in en bild av etiketten

2) ja, det är en katt

3) flodhäst ..... jag behöver bättre bilder, i skärpa. Ta även bild av undersidan så det syns hur den är slipad.

.

Comment

• Hinner inte skriva så mycket just nu men det sägs ju att en bild säger mer är 1000 ord .....
                      .
                      Bifogade filer

Comment

• Hej här kommer mer snigel och flodhäst

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        1) snigel ..... vänligen lägg in en bild av etiketten

2) ja, det är en katt

3) flodhäst ..... jag behöver bättre bilder, i skärpa. Ta även bild av undersidan så det syns hur den är slipad.

.
                        Hej Alegni

Hoppas dessa bilder ger mer information om snigel och flodhäst

Hälsningar från Loppistjejen
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av loppistjejen Visa inlägg
                          Hoppas dessa bilder ger mer information om snigel och flodhäst

Tack för bilderna.

Det är intressant/viktigt att kunna läsa vad som står på en etikett, och om jag nu ser rätt (på din bild)
                          så står det Handiwork FM Konstglas .....

Färg på etikett och vad som står före FM Konstglas... hjälper till att tidsbestämma, om det t.ex. är 1960-tal,
                          första eller andra hälften 1970-tal osv.

Det är svårt att pricka in på året när men din etikett, Handiwork, placerar din snigel ca första hälften 1970-tal.

Flodhästen ser inte ut som FM.

Jag jämför med de bilder jag har, och min uppfattning är att detta är inte FM.

.

Comment

• Hej Alegni
                            Och tack för hjälpen! Visst står det handiwork på snigels etikett! Det är roligt att lära mer och det gör jag verkligen i detta forum. Jag har en lite dubbel inställning till FM glas. En del glas och då särskilt de lite mer naiva figurerna älskar jag och de väldigt "pråliga" har jag mer svårt för. Fast jag har hört att man är samlare om man har mer än tre av något och det har jag passerat med råge......

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                              Det är svårt att pricka in på året när men din etikett, Handiwork, placerar din snigel ca första hälften 1970-tal.
                              Jag kan tillägga att det finns flera varianter av den etikett som det står Handiwork på, så mitt svar avsåg just den etikett du har på din snigel.

Här kan du se exempel på några av FM:s etiketter:

Ursprungligen postat av loppistjejen Visa inlägg
                              Jag har en lite dubbel inställning till FM glas. En del glas och då särskilt de lite mer naiva figurerna älskar jag och de väldigt "pråliga" har jag mer svårt för. Fast jag har hört att man är samlare om man har mer än tre av något och det har jag passerat med råge......

Det blir nog så för oss alla. FM har ett varierat utbud ..... djurfigurer, brevpressar, vaser mm .... men man behöver ju inte
                              gilla allt! Man får sina favoriter bland modeller och färgkombinationer, och så följer man den linjen.

.

Comment

• Tycker den här tukanen borde vara en variant till dem som tidigare visats här på tråden, eller...!?
                                Söffe
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X