Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
En katt i bland hermelinerna!
Fin tupp Rainbow!
När vi är inne på tuppar, vill jag visa upp denna från Reijmyre.
För flera månader sedan skrev jag att jag sett en tupp med guldflagor från Gullaskruf, på en loppis. Nu när jag var där igen stod tuppen kvar, men det stod ju Reijmyre på etiketten.
Har för mig att jag läst i denna tråd att någon, eller båda, av bröderna Marcolin var verksamma vid Reijmyre under en period.
Vad tror ni om denna? Planslipad i botten, ingen signering och Reijmyre-etikett.
Mvh Simco
Comment
-
Ursprungligen postat av Rainbow Visa inläggGrodan har fått en tupp som kompis.
Mycket fin men det är en liten höna som hittat hem till dig!
Kolla på artikelnummer M-511, höna, 15cm.
.
Comment
-
Mycket fin tupp.Ursprungligen postat av simco Visa inläggNär vi är inne på tuppar, vill jag visa upp denna från Reijmyre.
Har för mig att jag läst i denna tråd att någon, eller båda, av bröderna Marcolin var verksamma vid Reijmyre under en period.
Vad tror ni om denna? Planslipad i botten, ingen signering och Reijmyre-etikett.
Det stämmer med Marcolin och Reijmyre.
Hur det är med just denna tupp vet jag inte? Kan någon datera etiketten? Det skulle underlätta om vi vet när denna etikett var i bruk.
.
Comment
-
Hej
Tacksam för hjälp om någon vet något mer om mina figurer.
Jag har en snigel från FM som jag inte har sett tidigare i forumet. Är nyfiken på när den är tillverkad. Min lilla blå figur...är det en katt? Sedan har jag en flodhäst som jag undrar om den kan vara från Fm. Hälsningar Loppistjejen
Comment
-
1) snigel ..... vänligen lägg in en bild av etikettenUrsprungligen postat av loppistjejen Visa inläggHej
Tacksam för hjälp om någon vet något mer om mina figurer.
Jag har en snigel från FM som jag inte har sett tidigare i forumet. Är nyfiken på när den är tillverkad. Min lilla blå figur...är det en katt? Sedan har jag en flodhäst som jag undrar om den kan vara från Fm. Hälsningar Loppistjejen
2) ja, det är en katt
3) flodhäst ..... jag behöver bättre bilder, i skärpa. Ta även bild av undersidan så det syns hur den är slipad.
.
Comment
-
Hej här kommer mer snigel och flodhäst
Hej AlegniUrsprungligen postat av alegni Visa inlägg1) snigel ..... vänligen lägg in en bild av etiketten
2) ja, det är en katt
3) flodhäst ..... jag behöver bättre bilder, i skärpa. Ta även bild av undersidan så det syns hur den är slipad.
.
Hoppas dessa bilder ger mer information om snigel och flodhäst
Hälsningar från Loppistjejen
Comment
-
Ursprungligen postat av loppistjejen Visa inläggHoppas dessa bilder ger mer information om snigel och flodhäst
Tack för bilderna.
Det är intressant/viktigt att kunna läsa vad som står på en etikett, och om jag nu ser rätt (på din bild)
så står det Handiwork FM Konstglas .....
Färg på etikett och vad som står före FM Konstglas... hjälper till att tidsbestämma, om det t.ex. är 1960-tal,
första eller andra hälften 1970-tal osv.
Det är svårt att pricka in på året när men din etikett, Handiwork, placerar din snigel ca första hälften 1970-tal.
Comment
-
Hej Alegni
Och tack för hjälpen! Visst står det handiwork på snigels etikett! Det är roligt att lära mer och det gör jag verkligen i detta forum. Jag har en lite dubbel inställning till FM glas. En del glas och då särskilt de lite mer naiva figurerna älskar jag och de väldigt "pråliga" har jag mer svårt för. Fast jag har hört att man är samlare om man har mer än tre av något och det har jag passerat med råge......
Comment
-
Jag kan tillägga att det finns flera varianter av den etikett som det står Handiwork på, så mitt svar avsåg just den etikett du har på din snigel.Ursprungligen postat av alegni Visa inläggDet är svårt att pricka in på året när men din etikett, Handiwork, placerar din snigel ca första hälften 1970-tal.
Här kan du se exempel på några av FM:s etiketter:
Ursprungligen postat av loppistjejen Visa inläggJag har en lite dubbel inställning till FM glas. En del glas och då särskilt de lite mer naiva figurerna älskar jag och de väldigt "pråliga" har jag mer svårt för. Fast jag har hört att man är samlare om man har mer än tre av något och det har jag passerat med råge......
Det blir nog så för oss alla. FM har ett varierat utbud ..... djurfigurer, brevpressar, vaser mm .... men man behöver ju inte
gilla allt!
Man får sina favoriter bland modeller och färgkombinationer, och så följer man den linjen.
.
Comment
Comment