Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Jag har haft inne en elefant här

våra elefanter påminner om varandra, så din bör nog också vara en FM.
    Hej Alegni!

Tack för hjälpen! Tycker öronen är så häftiga, han ser verkligen ut som om han kunde flyga med dem.

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
      Vill ta upp en sak på tråden som jag nog tror de flesta av er råkat ut för en eller annan gång! Jag vet att Alegni tidigare haft uppe detta ämne. Tradera är ju ett fantastiskt koncept för köp och försäljning. Faran med Tradera är att du som köpare inte kan vara riktigt säker på vad det är du köper. Du kan inte ta föremålet i din hand, inte vända och vrida på det, inte värdera det på ett riktigt sätt. Du är helt enkelt utelämnad till vad säljaren ger dig för information, både bild och skriftmässigt om föremålet. Risken att du inte får riktig information kring föremålet är också stor.
      Det är nog, tyvärr, en del av läroprocessen. Detta är en av anledningarna till att jag sällan köper "Murano" för vad är Murano????? Mycket blir till Murano, och omärkt sorteras gärna in i denna kategori.
      Jag har vid några tillfällen noterat att t.ex. Gränna säljs som FM. Betyder detta att vi gör ett dåligt köp? Nej, det gör det inte! För den som tror sig köpa FM men får hem Gränna har inte gjort ett dåligt köp, men den som tror sig renodlat samla på FM .... ja, där har det blivit en mix på hyllan.

Men om chans finns, ställ frågor till säljaren, och se vilket svar ni får? Be om bild av bottenslipning, fråga hur säljaren vet hur ett föremål t.ex. är FM, eller vad dom nu säljer.

Och den information som ges på t.ex. eBay, Tradera osv. är inte facit! Man kan inte säkert identifiera något för att en säljare har hävdat något på Tradera!

Sunt förnuft, och en stor nypa salt .... sedan är det bara att kasta sig in i budgivningen!

Och det vi köper, det köper vi ju för att vi tycker om det! Och detta prat om låglöneländer..... jag säger inte att detta är dåliga köp. Antingen har vi saker som vi tycker om, eller så har vi en skrytfaktor. Och då kommer vi in på investeringspotential, att visa att man gör en god affär. Vi bestämmer själva vad vi vill göra av vår samling. Är man själv nöjd, strunta då i vad andra tycker!

Smaken är som baken, och vissa inköp som jag ser här på PES (rent allmänt) skulle jag inte ställa på min hylla men jag tycker det är en förmån att få se föremålen, det är berikande. Samtidigt vet jag att vissa av mina inköp går spårlöst förbi, utan kommentar, men det tar jag med ro! Vi kan inte alla tycka om samma saker .......

Comment

Jag har naturligtvis också hittat några trevliga saker som jag definitivt kan säga är FM-Ronneby. Så här kommer lite nya alster!
        Fina saker som du hittar, valrossen var ju häftig!!! Vilken bamsing!

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Minns ni plåtterhyllorna i min sons rum? Här kommer en uppdatering.
        Kul att se att din sons samling växer, och kul att se det grå! Han har en bra mix av FM föremål.

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Fågeln i grå fjäderdräkt har jag haft ett tag, den finns i mitt fotoalbum, men den fick lite bättre exponering nu när jag flyttade om
        Det som fascinerar mig är just att den grå effekten finns i flertalet olika varianter, och här har du två varianter.
        Jag hittar den ena i ditt album men inte den som står bredvid neodymiumduvan. Snygga är dom i alla fall!

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        birger, här kommer en bild på mina 2 julgranar.
        Snart är det jul .... jag ser att du är väl förberedd! Och granar som inte barrar är kanon!

Comment

• Citat:
          Ursprungligen postat av birger
          Jag har naturligtvis också hittat några trevliga saker som jag definitivt kan säga är FM-Ronneby. Så här kommer lite nya alster!
          Fina saker som du hittar, valrossen var ju häftig!!! Vilken bamsing!

Hej och tack Alegni! Den är verkligen "bamsehäftig"

Mvh. Birger!

Comment

Hej och tack Alegni! Den är verkligen "bamsehäftig"

Mvh. Birger!
            Håller med!
            En riktig tungviktare! Snygg färg!

Mvh Simco

Comment

Kul att se att din sons samling växer, och kul att se det grå! Han har en bra mix av FM föremål.

Det som fascinerar mig är just att den grå effekten finns i flertalet olika varianter, och här har du två varianter.
              Jag hittar den ena i ditt album men inte den som står bredvid neodymiumduvan. Snygga är dom i alla fall!
              Tack Alegni!

Håller med om att ditt favoritgrå är supersnyggt!
              Dina bilder är verkligen representativa för hur snygga FM-föremålen är med alla sina detaljer och variationer. Har du aldrig tänkt på att göra tavlor och rama in dina högklassiga foton? Kan tänka mig en vägg med en serie närbilder på olika bubblor, grå effekter och guldflagor. Inramade i svarta stilrena ramar och grafitgrå passepartout med färgkavalkad i glas som kronan på verket. Du skulle kunna ha ett toppklassigt galleri hemma!

Ankan bredvid neodymiumduvan är en katt bland hermelinerna. Det föll lite skugga på den så den upplevs grå på bilden. Den har AvEM etikett och finns i Muranodjurstråden.

Lite grått till dig!
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Håller med om att ditt favoritgrå är supersnyggt!
                Dina bilder är verkligen representativa för hur snygga FM-föremålen är med alla sina detaljer och variationer. Har du aldrig tänkt på att göra tavlor och rama in dina högklassiga foton?

Ankan bredvid neodymiumduvan är en katt bland hermelinerna. Det föll lite skugga på den så den upplevs grå på bilden. Den har AvEM etikett och finns i Muranodjurstråden.

Lite grått till dig!

Tack, Simco!

Det är roligt att vi alla har våra favoriter. Tack för bilderna! Läckert fotade...
                Apropå att rama in, det var precis vad jag tänkte när jag såg dina närbilder i inlägg 1762 och 1764, sid 177.

Att fota, och då ta närbilder, ger oanad insikt i föremålen, och man ser detaljer som kanske annars går förlorade. Här är några bilder som jag själv tycker blev rätt så effektfulla, se bild 3 och 4!

“Katt bland hermelinerna” .... lurigt! Men vilken godbit ni har hittat! Jag letade upp den i Muranotråden, av någon anledning tycks jag ha missat denna, men den är mycket snygg!

Ett tag tyckte jag att det var lite mycket grått på hyllorna, så jag fyllde på med lite "gladare" färger" ..... men en del av det som då vandrade in, har nu vandrat ut! Det ska helst vara det grå för mig, det bara är så .....

Här kommer lite nytaget grått!
                Bifogade filer

Comment

• Apropå grå effekt .... här kommer ytterligare en!

.
                  Bifogade filer

Comment

Tack, Simco!

Det är roligt att vi alla har våra favoriter. Tack för bilderna! Läckert fotade...
                    Apropå att rama in, det var precis vad jag tänkte när jag såg dina närbilder i inlägg 1762 och 1764, sid 177.

Att fota, och då ta närbilder, ger oanad insikt i föremålen, och man ser detaljer som kanske annars går förlorade. Här är några bilder som jag själv tycker blev rätt så effektfulla, se bild 3 och 4!
                    http://www.precisensan.com/antikforu...&postcount=878
                    Kul att vi har haft samma tanke!
                    Jag börjar genast spåna........Högblankt fotopapper som framhäver färgerna i fotot. Tjockt glas med facettslipade kanter i fotoramen för att förstärka den tunga glaskänslan i FM-figurerna. Närbilderna är fantastiska! De fjäderliknande skikten är verkligen häftiga, som pelare av flata stenar under vatten.
                    Vi får göra slag i saken och gå till glasmästaren och rama in!
                    Drömmen vore att ha en kamera med möjlighet till högupplösta bilder så att man skulle kunna göra riktigt stora förstoringar.
                    Last edited by simco; 2010-10-29, 14:38.

Comment

“Katt bland hermelinerna” .... lurigt! Men vilken godbit ni har hittat! Jag letade upp den i Muranotråden, av någon anledning tycks jag ha missat denna, men den är mycket snygg!
                      http://www.precisensan.com/antikforu...2&postcount=53
                      Tack så mycket!

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Ett tag tyckte jag att det var lite mycket grått på hyllorna, så jag fyllde på med lite "gladare" färger" ..... men en del av det som då vandrade in, har nu vandrat ut! Det ska helst vara det grå för mig, det bara är så .....

Här kommer lite nytaget grått!
                      Tjusigt träd med fåglar!
                      Kul att få se kombinationen av den grå effekten tillsammans med det gröna.

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      Apropå grå effekt .... här kommer ytterligare en!

.
                      That´s what I´m talking about!!!
                      Skulle passa perfekt ovanför soffan i vardagsrummet eller ett galleri i N.Y.
                      Läckert!!!

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Tjusigt träd med fåglar!
                        Kul att få se kombinationen av den grå effekten tillsammans med det gröna.
                        Tack!

Jag hoppas det framgår att det är en vas.....

Här har några andra fåglar landat vid vasens fot ....
                        Bifogade filer

Comment

• Riktigt vacker bild och glas alegni, är fåglarna limmade eller står dom lösa,
                          är det ett eller två hålrum i vasen?
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Riktigt vacker bild och glas alegni,
                            Tack!

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            är fåglarna limmade eller står dom lösa, är det ett eller två hålrum i vasen?
                            Hirvi
                            - fåglarna är limmade
                            - det är ett hålrum

Comment

• Ja dom skulle ju stå farligt där lösa,
                              det var väl reflexer i vasen som fick mig att tro på två hål.

Var och vilket år kan denna skapelse vara?
                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                                Var och vilket år kan denna skapelse vara?
                                Hirvi
                                Vasen är gjord i Ronneby, ca 1988-1990.

Comment

Working...
                                X