Ursprungligen postat av alegni
Visa inlägg

Ursprungligen postat av birger
Visa inlägg
Tack för svaret angående FM-svanen! Jättekul, att det fanns en likadan,
och att det stått några FM-djur här hemma utan att jag vetat om det

...Var ute på loppisrunda i dag och till min stora glädje sprang jag på denna!
Inget nytt under solen här på FM-tråden, men jag hoppade nästan jämfota när jag såg den.
Kul att få ge en liten överraskningspresent så här mitt i veckan. Min son blev jätteglad när han kom hem från skolan, och såg vad jag ställt fram på vardagsrumsbordet.
Etiketten är av äldre modell (förstår jag) och liknar den på valen, men denna är metallicglänsande.
Det värsta (eller bästa) är att det fanns massor av glasdjur på loppisen, bla annat en hjort på höga smala ben, med lila färg innuti kroppen. En bamsestor fisk, liknande angelfish, med enbart blå färg innuti. En neodymium-duva och en hel hop andra saker. Bekymret är att de flesta saknade etiketter och signaturer. Bland de som hade etikett fanns FM (som jag köpte) Mantorp och Bergdala (tror jag att det var) och de hade likadana blankslipade bottnar. Helst hade jag köpt allt i hop, men eftersom inte det går måste jag ta mig en funderare och forska här på tråden vilka som kan vara FM.
Återkommer med fler inköp så snart som möjligt!
Kul att du såg att min hade en gammal etikett
- hur farao kunde jag ha missat den?????
En knallgul FM-pippi satt ju där och strålade ikapp med solen utanför!! Skåpet var låst, så jag dök på personalen som fick öppna och låta mig lösa ut pippin för 60 kronor!
Den brände i väskan på vägen hem; ville hem och inspektera, fota och väga in den! En matchvikt på 305 gram och otroligt häftig gul glasmassa med små röda och svarta stänk. Spännande och lite trekantig form dessutom (se bilder) - och solen gjorde små rosor på huvudet pga virvlarna i glasmassan på hjässan. Så nu har de fem pippifåglarna blivit sex...
Och fler är på väg - brevduvor...

Comment