Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Mitt senaste tillskott i samlingen är nu en giraff. ... Äntligen! ... Denna kunde jag bara inte motstå!
    Den är ca 20 cm hög, och etikettmärkt.

Under åren har giraffen tillverkats i
    olika storlekar: cm: 20+25 / 25+40 / 26+35
    olika färgvarianter: klar, gul/vit, klar-syrad
    Fanns i produktion under 1960-talet/tidigt 1970-tal (till ca 1973) Det får bli uppskattningsvis då vi inte har tillgång till samtliga priskuranter.
    Grattis till din fina giraff!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Hej Simco!

Visst är det en FM svan. Exakt likadan som min så grattis till denKul att du såg att min hade en gammal etikett
    Mvh. Birger!
    Hej birger!
    Tack för svaret angående FM-svanen! Jättekul, att det fanns en likadan,
    och att det stått några FM-djur här hemma utan att jag vetat om det

...Var ute på loppisrunda i dag och till min stora glädje sprang jag på denna!
    Inget nytt under solen här på FM-tråden, men jag hoppade nästan jämfota när jag såg den.
    Kul att få ge en liten överraskningspresent så här mitt i veckan. Min son blev jätteglad när han kom hem från skolan, och såg vad jag ställt fram på vardagsrumsbordet.

Etiketten är av äldre modell (förstår jag) och liknar den på valen, men denna är metallicglänsande.

Det värsta (eller bästa) är att det fanns massor av glasdjur på loppisen, bla annat en hjort på höga smala ben, med lila färg innuti kroppen. En bamsestor fisk, liknande angelfish, med enbart blå färg innuti. En neodymium-duva och en hel hop andra saker. Bekymret är att de flesta saknade etiketter och signaturer. Bland de som hade etikett fanns FM (som jag köpte) Mantorp och Bergdala (tror jag att det var) och de hade likadana blankslipade bottnar. Helst hade jag köpt allt i hop, men eftersom inte det går måste jag ta mig en funderare och forska här på tråden vilka som kan vara FM.

Återkommer med fler inköp så snart som möjligt!
    Bifogade filer
    Last edited by simco; 2010-05-18, 19:22.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Grattis till din fina giraff!

Hej birger!
      Tack för svaret angående FM-svanen! Jättekul, att det fanns en likadan,
      och att det stått några FM-djur här hemma utan att jag vetat om det

Inget nytt under solen här på FM-tråden, men jag hoppade nästan jämfota när jag såg den.
      Kul att få ge en liten överraskningspresent så här mitt i veckan. Min son blev jätteglad när han kom hem från skolan, och såg vad jag ställt fram på vardagsrumsbordet.

Etiketten är av äldre modell (förstår jag) och liknar den på valen, men denna är metallicglänsande.

Det värsta (eller bästa) är att det fanns massor av glasdjur på loppisen, bla annat en hjort på höga smala ben, med lila färg innuti kroppen. En bamsestor fisk, liknande angelfish, med enbart blå färg innuti. En neodymium-duva och en hel hop andra saker. Bekymret är att de flesta saknade etiketter och signaturer. Bland de som hade etikett fanns FM (som jag köpte) Mantorp och Bergdala (tror jag att det var) och de hade likadana blankslipade bottnar. Helst hade jag köpt allt i hop, men eftersom inte det går måste jag ta mig en funderare och forska här på tråden vilka som kan vara FM.

Återkommer med fler inköp så snart som möjligt!
      Hej Simco!

Grattis till den fina lirafågel C-635. Visst blir man alldeles "tokglad" när man hittar något fint Väldigt snygg färgkombination på din lirafågel och mycket riktigt, en av de äldre etiketterna, första hälften av 60-talet. Den etiketten du såg på min svan är tiden mellan 1961-63, den röda runda kom efter den.
      Mvh. Birger!

Comment

• Åhååhååå, Simco - man får gratulera till den ståtliga pippin med riktigt gammal etikett! Jag har själv gjort fynd idag... Se inlägg nedan!

Hälsningar Cina

Comment

• Solskensgult fynd...

På väg hem från jobbet missade jag bussen med ett par minuter, varför jag bestämde mig för att premiärbesöka Kupan och spana in vad de hade i sina samlingar. Hade igår spanat in vitrinskåpet utifrån (stängt på måndagar) och andra hyllor med prydnadsföremål, utan att egentligen kunna avgöra om något av intresse fanns. Kikade in i vitrinskåpet lite snabbt, men nej, vandrade vidare bland hyllorna och tittade, passerade vitrinskåpet och tittade på porslin och husgeråd en bit bort i lokalen, kollade efter Fantomentidningar till min karl som samlar på dem, men nej, inget föll i smaken.

På väg ut tittade jag återigen in i vitrinskåpet - hur farao kunde jag ha missat den????? En knallgul FM-pippi satt ju där och strålade ikapp med solen utanför!! Skåpet var låst, så jag dök på personalen som fick öppna och låta mig lösa ut pippin för 60 kronor! Den brände i väskan på vägen hem; ville hem och inspektera, fota och väga in den! En matchvikt på 305 gram och otroligt häftig gul glasmassa med små röda och svarta stänk. Spännande och lite trekantig form dessutom (se bilder) - och solen gjorde små rosor på huvudet pga virvlarna i glasmassan på hjässan. Så nu har de fem pippifåglarna blivit sex... Och fler är på väg - brevduvor...
          Bifogade filer

Comment

• Guldfisk.

Här kommer en guldfisk. Jag undrar om denna modell finns
            med i någon av katalogerna. Den jag köpte den av trodde att
            den kanske var gjord i ett ex. Men hon var ej säker på det.
            Den har precis som firren jag har haft med tidigare (se bild 5)
            svart ansikte och svart stjärtfena.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Rosita Visa inlägg
              Hej!
              Är det en FM som har flugit in hos mig tro? Eller är den en kopia på FMs fågel? Blank botten (som min FM katt)
              Oj, har du gjort något med ditt album på photobucket????? Bilden är borta!

Har sett detta en hel del på utländska forum. Jag har själv gjort samma sak på ett utländskt forum. Ändrade i mitt album, tog bort lite bilder, städade trodde jag .... utan att tänka på att bilderna försvann ur tråden!
              Nu hämtar jag inte mina bilder från externt album utan tar det alltid genom forumet!

Det är nog bäst att lägga in bilderna via funktionen på PES, så bilderna finns kvar. Det blir något svåröverskådligt om bilder försvinner, ingen vet då vad vi pratar om.....

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                Att det tar mycket tid i anspråk kan ju alla förstå men jag vet att du vill att den här tråden ska "spritta" av liv
                Jösses, vad det spritter i tråden! Det är knappt jag hinner med...

Sen måste jag ju också ge dig ett varmt grattis till en helt underbar giraff
                Tack! Jag har haft chans att köpa en giraff förut men avstått, men nu när jag såg denna giraff så kände jag att den vill jag ha.
                Kanske något i färgen och formen som tilltalade mig med just denna giraff ... de är ju handgjorda föremål så då blir dom lite olika!
                Men det är väl det som är charmen, inte sant?

Den etiketten du såg på min svan är tiden mellan 1961-63, den röda runda kom efter den.
                Birger, vad står det på din etikett? Eneryda eller Sweden?
                Last edited by alegni; 2010-05-19, 02:04.

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
                  Här kommer en guldfisk. Jag undrar om denna modell finns
                  med i någon av katalogerna. Den jag köpte den av trodde att
                  den kanske var gjord i ett ex. Men hon var ej säker på det.
                  Den har precis som firren jag har haft med tidigare (se bild 5)
                  svart ansikte och svart stjärtfena.
                  Mycket snygg! Grattis!

Den finns med, samtida med din andra fisk.
                  Bifogade filer
                  Last edited by alegni; 2010-05-19, 01:20.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Jättefin! Vad roligt att du hittade denna fågel, och vilken trevlig överraskning för din son!

Jag har haft denna fågel som min avatar, men det var ett bra tag sedan. (min fågel kan beskådas i inlägg 1280, sidan 128)

Man vet aldrig vad som är 'nytt under solen'?
                    En modell kan ha visats upp flertalet gånger i FM tråden men helt plötsligt dyker samma modell upp .... men denna gång kanske i t.ex. en annan/ovanligare färgkombination!
                    Så lägg gärna in små som stora köp, det kan vara någon liten ovanlig detalj i sammanget, vi kanske får etiketter/signeringar som hjälper till att tidsbestämma.....

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Det värsta (eller bästa) är att det fanns massor av glasdjur på loppisen,
                    Bekymret är att de flesta saknade etiketter och signaturer.
                    Det är ett bekymmer. Ibland säger en säljare att det kan vara Ronneby och då får man själv avgöra om man vill köpa eller inte. Ibland hävdar säljaren med bestämdhet att detta är Ronneby, och då är inte lätt att veta vad man ska tro.
                    Såg på Tradera ett föremål som jag anser INTE är Ronneby men likväl satt det en FM etikett på den. Ja, vad ska man säga?

Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
                    På väg ut tittade jag återigen in i vitrinskåpet - hur farao kunde jag ha missat den????? En knallgul FM-pippi satt ju där och strålade ikapp med solen utanför!! Så nu har de fem pippifåglarna blivit sex... Och fler är på väg - brevduvor...
                    Nu finns det ingen hejd!

Vilken härlig färg! Vi har, om jag minns rätt nu, inte haft med en liten gul FM-pippi tidigare så den är ny i tråden. Och han riktigt lyser i solen!

Jag skulle plåta ett FM föremål, solen sken, och jag tänkte det kunde bli bra bilder ... helt plötsligt var det en hel skock med djur som ville vara med i solskenet ..... här kommer dom!
                    Bifogade filer

Comment

• Hej glasvänner!

Kul med fart i tråden och mycket fina bilder.

Här kommer en bild på ???......Jag vet inte vilket djur det är.

Någon som har den signerad med artikelnummer

Längd 30 cm och höjd 10 cm Signerad: FM Ronneby Sweden

Mvh Pjotr
                      Bifogade filer

Comment

• Den var vacker, borde vara en Utter.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Åh Pjotr, så otroligt vacker utter (tack, Hirvi)! Och härligt komponerad bild på den också! Kommer onekligen att tänka på strömmande vatten när jag ser mönstret i den färgade delen i uttern. Ögongodis!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Vilken härlig färg! Vi har, om jag minns rätt nu, inte haft med en liten gul FM-pippi tidigare så den är ny i tråden. Och han riktigt lyser i solen!

Jag skulle plåta ett FM föremål, solen sken, och jag tänkte det kunde bli bra bilder ... helt plötsligt var det en hel skock med djur som ville vara med i solskenet ..... här kommer dom!
                            Nej, jag kan inte heller minnas att jag sett någon så solgul pippi i tråden. Trevligt att kunna bidra med lite nytt ögongodis.

Och jag får nästan känslan av det blev ett väldans klapprande med näbbarna när fåglarna trängde sig fram till fönsterbrädan! Otroligt, så många vackra pjäser du har, Alegni!! Är nog mest imponerad av "bocken" - vilka horn! Tack!!

Imorgon ska jag försöka orka fotografera brevduvorna som hittade hem ikväll. Vi är trötta allesammans ikväll, så vi vilar upp oss så det blir fina bilder sen när tillfälle ges.

Hälsningar, Cina

Comment

• Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
                              Här kommer en bild på ???......Jag vet inte vilket djur det är.
                              Någon som har den signerad med artikelnummer
                              Längd 30 cm och höjd 10 cm Signerad: FM Ronneby Sweden
                              Fint fotat! Det här bör vara B-4, utter, som var nyhet 1977. Fanns i storlek 22 cm resp. 26,5 cm.

Min utter, som jag nu sålt, kommer här.
                              Bifogade filer
                              Last edited by alegni; 2010-05-20, 01:42.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                                Hej Simco!

Grattis till den fina lirafågel C-635. Visst blir man alldeles "tokglad" när man hittar något fint Väldigt snygg färgkombination på din lirafågel och mycket riktigt, en av de äldre etiketterna, första hälften av 60-talet. Den etiketten du såg på min svan är tiden mellan 1961-63, den röda runda kom efter den.
                                Mvh. Birger!
                                Tusen Tack birger, för informationen!!!

Nu är det till att skriva "lirafågel" C-635, och första hälften av 60-talet, sådan information är ovärdelig.
                                Ska försöka sammanställa den lilla samlingen och då är det jättebra att få lära sig vad man har.
                                Att göra fynd eller hitta något man sökt är tjusningen med loppisjakt, den känslan när man ser något speciellt bland gyttret, glädjeskutt!

Mvh Simco

Comment

Working...
                                X