Bottenslipningen låter i och för sig som FM men det kan även vara Murano. Jag tycker näbbet inte riktigt känns
som FM! Men, men ..... man ska aldrig säga aldrig!
Din fågel ser ut att vara tvåfärgad + klarglas. Stämmer det? Jag har i så fall en FM fisk i samma färgsättning. Jag tror tekniken kallas incalmo.
Bottenslipningen låter i och för sig som FM men det kan även vara Murano. Jag tycker näbbet inte riktigt känns
som FM! Men, men ..... man ska aldrig säga aldrig!
Din fågel ser ut att vara tvåfärgad + klarglas. Stämmer det? Jag har i så fall en FM fisk i samma färgsättning. Jag tror tekniken kallas incalmo.
Här kommer en bild på min fisk:
.
Det stämmer att den är 2 färgad med klarglas.
Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
Sen är det inte incalmo - det är när två eller flera hyllsor är ihopsatta i en blåst skål, vas alt skulptur... se bild!
Hej mi.ke.
Vem har gjort den snygga vasen på din bild?
Tack för info om incalmo ! Finns det olika varianter av incalmotekniken?
Orsaken att jag frågar är att jag hittat en Cenedese fågel på nätet som
påminner om min FM fisk. Här finns även en Cenedese vas i incalmoteknik.
Se bifogade bilder eller gå till följande site.
Har faktiskt ingen aning vem som gjort den... amerikansk eller italiensk..
försökte bara hitta nått med incalmo..
din vas har en spunnen helfärgad slinga på mitten dvs en grundfärg i posten glas öven och sedan linan där efter ett lager till...
fågeln är i princip lika dan med färg på en klar post.. vad det kallas... ja en liten klutt.?!
Har faktiskt ingen aning vem som gjort den.. amerikansk eller italiensk..försökte bara hitta nått med incalmo..
din vas har en spunnen helfärgad slinga på mitten dvs en grundfärg i posten glas öven och sedan linan där efter ett lager till...fågeln är i princip lika dan med färg på en klar post.. vad det kallas... ja en liten klutt.?!
Ja du, mi.ke., så kan det gå när man tror på något som man läst på internet!
Vad det än kallas så gillar jag min lilla FM "klutt-fisk"!
Tråden har gjorts "Viktig", dvs den kommer att ligga högst upp hela tiden.
Det tyckte vi den var värd!
Oj, tråden har gjorts "Viktig"! Vad trevligt! Det tackar vi för!
En del kanske har tänkt FM.... jaha, små blå fåglar! Men jag hoppas vi i
denna tråd har visat att FM är så mycket mer!
På loppisar och samlarmarknader finns det ibland en hel uppsjö av blåa
fåglar så det är kanske inte så konstigt att folk inte vet att det bara är
en liten del av produktionen!
En stor del av produktionen gick dessutom på export.
T.ex 1970 gick 60% på export ..... 1989 gick så mycket som 92% på export!
Självklart har även några små blå fåglar smugit sig in i min samling! Som
jag nämnt tidigare så samlar jag både små och stora objekt från FM.
Det är roligt att så många läser denna tråd. Nu hoppas jag att fler
känner sig manade att delta i diskussionerna här och lägga in bilder!
Välkomna!
jag "snubblade" av "misstag" in på denna diskussionsgruppen på jobbet. Började med första inlägget och kunde inte sluta läsa :-) : Var tvungen att läsa till slutet.
Anledningen till det är att jag är mer eller mindre uppvuxen vid glasbruket. 1969 flyttade jag och min familj in i "funkishuset" precis intill glasbruket, och som låg nedanför "Hviidehus" som då var pensionat "för trötta husmödrar" och drevs av Centerpartiet. Jag och min granne, som var min bästa kompis, tillbringade många stunder i glashögen med skrotat glas. I den gamla f.d. restaurangen "Flora" (som någon tidigare i forumet kallade för "Rosengården" som låg intill glasbruket, hade man även Glasbutik i nedervåningen som vette mot Övre Brunnsvägen. Fastigheten hade även två lägenheter på andra våningen, där glasarbetare bodde till och från.
I den lägenheten som vette mot Övre Brunnsvägen har jag tillbringat åtskilliga helger med att spela synth och hårdrockmusik med Josef Marcolins son, Eddie och ett antal andra polare. Jag spelade trummor, och det ringde alltid i öronen efter varje helgpass:-)
Eddie är ju mera känd som Messiah Marcolin och f.d. sångare i "Candlemass" by the way.
Huset är ju som redan sagts rivet och platsen är numera parkeringsplats.
När det gäller fabriken så har jag mycket att berätta och jag har till och med bilder när den revs, jag ska hem och leta fram dem , kanske någon är intresserad att jag lägger ut dem här? Hälsningar Flobben
När det gäller fabriken så har jag mycket att berätta och jag har till och med bilder när den revs, jag ska hem och leta fram dem , kanske någon är intresserad att jag lägger ut dem här? Hälsningar Flobben
Hej Flobben!
Välkommen till PES! Trevligt att du hittade hit!
Visst är vi intresserade av både bilder och berättelser och vi ser med spänning fram emot allt som du kan bidra med! Extra spännande och intressant med förstahandsberättelser då det inte finns någon lättillgänglig dokumentation om FM Konstglas.
Jag har förresten varit inne på Youtube och kollat lite på Candlemass. Messiah sjunger bra men det är inte riktigt min musik! Och hans förnamn! Ja, det kanske inte var häftigt att heta Bror efter morfar och Alfredo blev Freddy eller Eddy......och ska man hålla på med hårdrock så kanske Messiah var ett bättre val! Det är i alla fall ovanligt!
Jag är mycket intresserad av bilder och dylikt så vi väntar med spänning jag skickar även ett meddelande till dig via privata meddelanden med min mail....Jag vill gärna få bilderna skickat till mig privat också
Comment