Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
Trevligt att se dig i tråden igen!Ursprungligen postat av Cina PB Visa inläggAlegni påminde mig om att jag i mitt senaste inlägg för en halv evighet sen lovade fota en solklar FM och en tveksam FM. Den "solklara" FM-pjäsen var inte solklar; det var helt enkelt helt fel blå nyans i den käglan. Synd! Men fin är den!
Den tveksamma har jag dock inte kommit till klarhet med ännu. Säl eller fågel, det är frågan. Brun är den i alla fall... Kan vara FM, men ändå inte.
Jag funderar på din kägla. Ser den ut som en bowlingkägla? Jag har vid något tillfälle sett en blå "bowlingkägla" listad på Tradera, omärkt, glasbruk okänt.
Jag har ingen aning om detta kan vara FM eller inte, men det förekommer olika blå varianter hos FM. Jag har sett blå resp. turkos i priskuranten.
Din bruna säl eller fågel, det känns som jag sett något liknande med etikett? Men vad var det??? Bergdala, Eneryda ... ??? Eller kan det vara FM?
Om du får tillfälle så lägg gärna in bilder, så kanske någon kan kasta lite ljus över dina föremål.
Comment
-
Vad roligt! Du har hittat Maja! Grattis!Ursprungligen postat av birger Visa inläggNu är det inte bara du som letar efter Erk.
Idag fick jag hem min Maja, en härlig tös men ack så ensam! Nu får vi se vem som hittar Erk först!
Ja, när ska Maja få sin Erk? Jakten fortsätter!
Jag ser att dom är lite olika, din Maja och min Maja. Spännande! Din Maja ser ut att ha runda ögon, samt att sjaletten är olika. Din ser ut att ha etikett svart+guldtext, min Maja har etikett svart+ silvertext.
inlägg 1588-1589: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post144499
inlägg 2032: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post161301
Comment
-
Hej Alegni! Grattis till en härlig hare!Ursprungligen postat av alegni Visa inlägghär sitter någon och väntar på att det ska bli påsk!
Den vill jag se mer av!
Tack!
Jätteglad över min Maja och hon skiljer sig lite från din, alltid intressant med dessa små olikheter! Hoppas nu för både din och min skull att det dyker upp, inte bara en utan två Erk.
Mvh. Birger!
Comment
-
Ursprungligen postat av alegni;
Jag har letat runt efter lite upplysningar om just denna effekt, färgkod 30, och vad jag hittat hittills så ser det ser ut som att den dök upp första gången 1981. Det är ju som alltid att lägga ihop det underlag som finns tillhanda, och försöka dra slutsatser.
- i 1981 års prislista hittar jag 26 artikelnummer med denna effekt, färgkod 30
- i silverkatalogen finns 19 artikelnummer att beskåda
- i 1986 års prislista finns minst 18 artikelnummer uppräknade
- i 1991 års prislista hittar jag två artikelnummer, det är två olika brevpressar, M-37 samt M-38.
M-37 och M-38 fanns med 1981, 1986, 1991 samt även i silverkatalogen, så dessa två brevpressar ser ut att vara långkörare i FM Ronnebys produktion.
Det är svårt att veta vilka upplagor föremål tillverkas i, men ovan tyder på att det borde dyka upp föremål till försäljning. Varför hittar vi då inte fler till salu? Vem köpte dessa på 1980-talet? Vilka grupper tilltalades av denna effekt? Vi kan leka med tanken att det var personer runt 30-40 år. Om så är fallet så är dessa personer kanske runt 55-65 år idag, och dessa personer njuter fortfarande av sina FM föremål. Föremålen kommer att dyka upp men kanske inte så många just nu, men med tiden kommer vi nog se fler och fler till salu.
[BVad finns då på loppisar och mässor i vårt avlånga land?[/B] Ja, vad säger ni som läser tråden? Vad har ni på era hyllor? Vad ser ni på era loppisrundor/när ni är på mässor?
En annan aspekt som jag funderar på är dessa föremåls etiketter, närmare bestämt "silveretikett Handsculptured" resp. flaggetikett. Min brevpress har en "silveretiketthttp://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post179615 Handsculptured", det skulle tidsmässigt kännas mer naturligt att den har en flaggetikett, men det kan ju vara så, och vi får leka med tanken, att dessa två etiketter användes parallellt? Ja, inget är ju hugget i sten, vi har inget facit, kommer det nya pusselbitar så får vi skaka om vårt kalejdoskåp, och se vad vi får för nytt resultat.
Föremål med färgkod 30 har jag inte hittat på varken de mässor eller loppisar som jag varit på.
Jag tror färgen är så tilltalande att föremålet sparas även om man inte är Fm samlare.
Intressant fundering när det gäller etiketten,jag är inne på din linje troligtvis var det nog så att de båda etiketterna användes parallellt en tid.
Sen när det gäller utbudet av Fm föremål verkar det vara ganska lokala skillnader runt om i landet.
Jag som bor nära Ronneby hade förväntat mig att hitta mer Fm glas än vad jag gör.men å andra sidan vet jag att det finns ett större intresse och fler som samlar Fm glas i min "region" alltså får man ha riktig tur om man ska att hitta något först.
Birger däremot verkar ju vara ganska ensam med sitt samlande i Dalsland och håvar in den ena storfångsten efter den andra!
Hur ser det ut där ni bor?
Birger: Kul att se att du också hittat en Maja!
Nu har jag två Erk att leta efter på sommarens loppisar ,en åt Alegnis Maja och en åt din Maja!
Själv letar jag och längtar efter en NYCKELPIGA,så skulle dyka upp en extra är jag beredd att betala en bra slant för den.
Cina:Kul att se dig igen!
Alegni: det måste vara påskharen som är på gång
Till sist en lite gåta från mig,vad kan det här vara för konstigt djur?Loppisadiktus
Comment
-
Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggKan det vara skölpadda Gaspadin
Hirvi
Det gick snabbt,visst är det en sköldpadda!
En M77 närmare bestämt 12cm lång.
Min C74 har fått en kompis!Loppisadiktus
Comment
-
Hej Gaspadin!
Ja, jag är jättnöjd över att ha hittat Maja och är naturligtvis glad över att du ska hålla ögonen öppna under sommarens loppisar. Saknar själv nyckelpigan men hittar jag 2 ska du genast få den levererad!
Har nog haft en väldig tur och hittat mycket fina saker för att det inte är så många FM-samlare i området. jag hoppas ändå att det dyker upp fler likasinnade i mitt område, är alltid roligare ju fler man är med samma intresse!
Angående gissningen så delar jag Hirvi's uppfattning. Sköldpadda gissar jag också på.
Mvh. Birger!
Comment
-
Ursprungligen postat av birger Visa inläggHej Gaspadin!
Ja, jag är jättnöjd över att ha hittat Maja och är naturligtvis glad över att du ska hålla ögonen öppna under sommarens loppisar. Saknar själv nyckelpigan men hittar jag 2 ska du genast få den levererad!
Har nog haft en väldig tur och hittat mycket fina saker för att det inte är så många FM-samlare i området. jag hoppas ändå att det dyker upp fler likasinnade i mitt område, är alltid roligare ju fler man är med samma intresse!
Angående gissningen så delar jag Hirvi's uppfattning. Sköldpadda gissar jag också på.
Mvh. Birger!
Tack för det,skulle jag också hitta två nyckelpigor så ska jag tänka på dig!
Rätt gissat av dig med,visst är det en sköldpadda,se bilder i mitt föregående inlägg!Loppisadiktus
Comment
-
Hej Gaspadin!
Tack!
Jag har ju en likadan själv och stod faktiskt och tittade på den igår så den"rumpestumpen" kände jag igen direkt!
Din andra är lite svårare, jag tänkte direkt fågel när jag såg den! Jag får väl hålla fast vid den första tanken och dra till med en Uggla B-33.
Mvh. Birger!
Comment
-
Ursprungligen postat av birger Visa inläggHej Gaspadin!
Tack!
Jag har ju en likadan själv och stod faktiskt och tittade på den igår så den"rumpestumpen" kände jag igen direkt!
Din andra är lite svårare, jag tänkte direkt fågel när jag såg den! Jag får väl hålla fast vid den första tanken och dra till med en Uggla B-33.
Mvh. Birger!
Tack för gissningen men en uggla är det inte!
Vad kan det vara?Loppisadiktus
Comment
Comment