Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Härlig brevpress med fascinerande effekt.

Här kommer bilderna som jag lovade. Brevpressen har etikett men ingen signering.
    Hej Alegni!

Stort stort grattis till en riktigt häftig brevpress! Den sticker verkligen ut. Helt fantastisk!

Mvh. Birger!

Comment

• Fredagsgissning?

Hej FM-Vänner!

För en tid sedan blev jag uppmärksammad av Alegni att det faktiskt finns två olika studio Line etiketter. http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post177008 Jag skrev då att jag inte hade någon sådan etikett med den långa texten, idag flyttade jag runt lite grann och si! Där hittade jag faktiskt en figur med just den etiketten. Trevlig liten sak som stått lite bortglömd, väl värd att visa. Vi gör väl detta till en gissning! Vad döljer sig bakom denna etikett?
      Mvh. Birger!
      Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	85,3 KB
ID:	513133

Comment

• Kan det vara Greve moltke tro.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Nej tyvärr! Inget päron! En som det visade sig, fruktlös gissning men skam den som ger sig, denna figur dväljs i skogens mörka vrå!

Mvh. Birger!

Comment

• Nattuggla
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Grattis! Visst är det en uggla! Signerad FM-Ronneby Sweden C 690. I ett helt fantastiskt skick! Håll till godo!
              Mvh. Birger!
              Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	97,5 KB
ID:	513136Click image for larger version

Name:	013.jpg
Size:	94,0 KB
ID:	513134 Click image for larger version

Name:	014.jpg
Size:	93,8 KB
ID:	513137Click image for larger version

Name:	015.jpg
Size:	69,3 KB
ID:	513135

Comment

• Så där ja, fin uggla, tog den utan ledtråd,
                dväljs? undrade jag
                Hirvi

Comment

• Hej Hirvi!

Dväljas eller dvjälvs, ålderdomligt ord för, vistas, bo eller befinna sig! Ingen ledtråd utan helt enkelt ett ålderdomligt sätt att uttrycka mig på. Ordet har väl en viss mystik innbäddat i sig, lite fantasy, sagan om ringen mm. Inget ord man använder i vardagslag förvisso men en uggla är ju också ett gammalt mytomspunnet djur, ofta omnämnt i sagor, fabler och lite mystiska sammanhang, alltså passande med ett mer ålderdomligt ord för vistelseort!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                    För en tid sedan blev jag uppmärksammad av Alegni att det faktiskt finns två olika studio Line etiketter. http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post177008 Jag skrev då att jag inte hade någon sådan etikett med den långa texten, idag flyttade jag runt lite grann och si! Där hittade jag faktiskt en figur med just den etiketten.
                    Kul att du hade den etiketten i dina gömmor!

Det är en fin uggla!

Comment

Härlig brevpress med fascinerande effekt.
                      Den här effekten ser jag inte ofta.

Birger, har du sett några föremål med denna effekt på dina loppisrundor? Är det någon annan som siktat några FM-föremål med denna effekt?

Min brevpress är köpt här hemma, på mässa i Kista. Jag har tidigare visat upp en snigel resp. vas, båda köpta från USA. Dom kan ni se här:
                      snigel, inlägg 2046: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post161432
                      vas, inlägg 2069: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post162078
                      Rainbow har visat upp en brevpress (köpt på antikmässa i Gävle), den ser ni här/inlägg 757: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post84055
                      och så har vi Cobes skål, inlägg 2659: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post178536

Vi kan notera att det är lite olika färger, och att Cobes skål dessutom har bubblor. Spännande!

Comment

Den här effekten ser jag inte ofta.

Birger, har du sett några föremål med denna effekt på dina loppisrundor? Är det någon annan som siktat några FM-föremål med denna effekt?
                        Hej Alegni!

Tack! "Den som söker skola finna" är ju ett gammalt talesätt och visst fann jag till slut den etiketten bland mina figurer.

Tyvärr har jag inte hittat eller sett något föremål häromkring med detta speciella mönster. Ovanstående devis får väl gälla i detta fall också. Jag hittar nog någon till slut. Har väl ändå en känsla av att dessa fascinerande mönster inte är speciellt vanliga i FM-produktionen.

Mvh. Birger!

Comment

• Tack för det gamla ordet Birger, inte hört förut.

Dessa regnbågsskimrande färger på FM glasen som visas är ju säkerligen glasmassan rullad i tunn tunn folie som spricker upp vid övervärmning, som guldet gör,
                          skulle kunna tänka mig att detta är en lite dyrare historia att färgsätta med.
                          Hirvi

Comment

• färgkod 30

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Dessa regnbågsskimrande färger på FM glasen som visas är ju säkerligen glasmassan rullad i tunn tunn folie som spricker upp vid övervärmning, som guldet gör,
                            skulle kunna tänka mig att detta är en lite dyrare historia att färgsätta med.
                            Det är fina färger, och en intressant effekt när man tittar lite närmare. Men om det står på en hylla och inte får rätt ljus, så ser den rätt så mörk ut. Min brevpress höll jag på att missa där den stod. Det var på mässan i Kista, och jag svepte med blicken över föremålen för att se om det var något som lockade mig. Denna brevpress stod i ett hörn, i en mörk bokhylla, och var således lätt att missa. Det var nog ett plötsligt blänk i brevpressen som fångade mitt öga, och fick mig att gå närmare och plocka upp den.

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                            Tyvärr har jag inte hittat eller sett något föremål häromkring med detta speciella mönster. Ovanstående devis får väl gälla i detta fall också. Jag hittar nog någon till slut. Har väl ändå en känsla av att dessa fascinerande mönster inte är speciellt vanliga i FM-produktionen.
                            Jag har letat runt efter lite upplysningar om just denna effekt, färgkod 30, och vad jag hittat hittills så ser det ser ut som att den dök upp första gången 1981. Det är ju som alltid att lägga ihop det underlag som finns tillhanda, och försöka dra slutsatser.

- i 1981 års prislista hittar jag 26 artikelnummer med denna effekt, färgkod 30
                            - i silverkatalogen finns 19 artikelnummer att beskåda
                            - i 1986 års prislista finns minst 18 artikelnummer uppräknade
                            - i 1991 års prislista hittar jag två artikelnummer, det är två olika brevpressar, M-37 samt M-38.

M-37 och M-38 fanns med 1981, 1986, 1991 samt även i silverkatalogen, så dessa två brevpressar ser ut att vara långkörare i FM Ronnebys produktion.

Det är svårt att veta vilka upplagor föremål tillverkas i, men ovan tyder på att det borde dyka upp föremål till försäljning. Varför hittar vi då inte fler till salu? Vem köpte dessa på 1980-talet? Vilka grupper tilltalades av denna effekt? Vi kan leka med tanken att det var personer runt 30-40 år. Om så är fallet så är dessa personer kanske runt 55-65 år idag, och dessa personer njuter fortfarande av sina FM föremål. Föremålen kommer att dyka upp men kanske inte så många just nu, men med tiden kommer vi nog se fler och fler till salu.

Vad finns då på loppisar och mässor i vårt avlånga land? Ja, vad säger ni som läser tråden? Vad har ni på era hyllor? Vad ser ni på era loppisrundor/när ni är på mässor?

En annan aspekt som jag funderar på är dessa föremåls etiketter, närmare bestämt "silveretikett Handsculptured" resp. flaggetikett. Min brevpress http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post179615 har en "silveretikett Handsculptured", det skulle tidsmässigt kännas mer naturligt att den har en flaggetikett, men det kan ju vara så, och vi får leka med tanken, att dessa två etiketter användes parallellt? Ja, inget är ju hugget i sten, vi har inget facit, kommer det nya pusselbitar så får vi skaka om vårt kalejdoskåp, och se vad vi får för nytt resultat.
                            Bifogade filer

Comment

• Jag lever!!

Hej på er, go'vänner!!

Alegni m.fl. har hört av sig och "efterlyst" mig (tack, hörrni!) och jo, jag är vid liv. Har fått lägga krut och energi på annat i livet eller snarare livet i sig självt med jobb, småbarn, jul och sånt samt en sjukskrivning f.n. Samlandet och dess utgifter har helt enkelt fått stå tillbaka.

Alegni påminde mig om att jag i mitt senaste inlägg för en halv evighet sen lovade fota en solklar FM och en tveksam FM. Den "solklara" FM-pjäsen var inte solklar; det var helt enkelt helt fel blå nyans i den käglan. Synd! Men fin är den!

Den tveksamma har jag dock inte kommit till klarhet med ännu. Säl eller fågel, det är frågan. Brun är den i alla fall... Kan vara FM, men ändå inte.

Tack för omtankar och efterlysningar! Det är skönt att vara saknad!

/Cina PB

Comment

• Hej Cina pb!

Gott att åter ha dig på "tråden" Välkommen tillbaka!

Mvh. Birger!

Comment

Working...
                                X