Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Rainbow!

Jätteroligt att ha dig på "tråden" igen. Härliga bilder på härliga FM-djur!

Visst är det en katt, en som skjuter rygg ordentligt, han gillade tydligen inte grodan men den gillar jag!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av Rainbow Visa inlägg
      Jag tror det är en katt bredvid grodan.
      Hej Rainbow,

Jag instämmer med birger, jätetrevligt att ha dig i tråden igen! Trevligt med dina bilder, tack! Jättefina FM-föremål!

fisk: Tittar på olika artikelnummer/modeller men är lite osäker på vilken det här är. Har den någon signering/står artikelnumret?

hästhuvud: trevligt att se att den har extraetiketten “Full Lead Crystal”, den ser man inte så ofta. Har hästhuvudet någon signering?

delfiner: etiketten på den vänstra, är det handsculptured? Är någon av dom signerad, har den högra någon etikett?

katt: javisst är det en katt. Närmare bestämt katten Bessy
      artikelnummer B-95 Bessy cat/Katt Bessy
      en av årets nyheter 1978

Den fina katten har varit med tidigare: http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post58943
      Pjotr visade här upp sitt exemplar, på sockel. Lite svårt att se vilken etikett den har men då får jag fråga: Pjotr, vilken etikett har din katt? Någon signering?

Den färgkombination, på den katt som du visar upp Rainbow, är premiär i tråden. Jag har inte sett guldinlägg med överfång av färgat glas tidigare. Har din katt någon signering?
      Jättekul när det kommer in något nytt/nya kunskaper!
      Bifogade filer
      Last edited by alegni; 2011-04-10, 16:46.

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
        Här kommer en vacker sak som flaxade in hos mig idag. En härlig häger, signerad B-158.300. Graciös och smäcker! Håll till godo!
        Mvh. Birger!
        [ATTACH]89350[/ATTACH][ATTACH]89351[/ATTACH][ATTACH]89349[/ATTACH]
        Hej birger,

I inlägg 2669 visade du upp en fin häger, B-158-300.

Jättefin, tänkte jag, samma som jag har ...... men jag var nog inte riktigt på hugget den dagen!

Tittade på min idag och noterade att nej, dom är inte samma.

Här kommer min häger i repris, artikelnummer B-160-250, höjd 26,5 cm. Den har silveretikett Handiwork.

Jag lånar in en bild från inlägg 2669 så ni ser skillnaden (näbb ner resp. näbb upp), 4:e bilden är alltså birgers häger, B-158-300.
        Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Snygg häger och fina bilder! Näbb upp på min och näbb ner på din och kanske lite skillnad i vinkeln mot foten, annars snarlika. Mycket stiliga båda två!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej Birger och Alegni! Jättekul att ni gillade bilderna .
            Det är mycket fina bilder och föremål som alla lägger in
            på tråden. Fiskens signering är Marcolin Sweden M335-17
            tror jag. Hästhuvudets signering är Fm Ronneby Sweden
            B150-150. Etiketten på den vänstra delfinen är handsculptured.
            Jag är nästan säker på att det satt samma etikett på
            den högra. Den ramlade av och jag har i efterhand hittat
            en etikett där det står handsculptured. Troligtvis bör
            den tillhöra den högra delfinen men jag är inte 100 på
            det. Ingen av delfinerna är signerad. Katten har bara
            Marcolin Sweden som signering.

Comment

Snygg häger och fina bilder!
              Tack!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
              Näbb upp på min och näbb ner på din och kanske lite skillnad i vinkeln mot foten, annars snarlika.
              Visst är det skillnad i vinkeln mot foten, och det har väl att göra med just 'näbb ner' och 'näbb upp'. Då ändras kroppspråket hos fågeln, själva linjen i skapelsen.

Comment

Hej Birger och Alegni! Jättekul att ni gillade bilderna .
                Det är mycket fina bilder och föremål som alla lägger in
                på tråden. Fiskens signering är Marcolin Sweden M335-17
                tror jag. Hästhuvudets signering är Fm Ronneby Sweden
                B150-150. Etiketten på den vänstra delfinen är handsculptured.
                Jag är nästan säker på att det satt samma etikett på
                den högra. Den ramlade av och jag har i efterhand hittat
                en etikett där det står handsculptured. Troligtvis bör
                den tillhöra den högra delfinen men jag är inte 100 på
                det. Ingen av delfinerna är signerad. Katten har bara
                Marcolin Sweden som signering.
                Hej Rainbow!

Tack för utförligare svar om dina fina figurer! Funderade lite över din härliga groda! Den har förresten en helt underbar uppsyn, ser så där halvsovande och ganska ointresserad ut, som faktiskt grodor gör. Det har Bröderna Marcolin verkligen lyckats fånga på ett härligt sätt! Jo, jag undrar lite över om din groda har en etikett eller någon signering? Skulle vara roligt att veta!

Mvh. Birger!

Comment

• Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Tack!

Visst är det skillnad i vinkeln mot foten, och det har väl att göra med just 'näbb ner' och 'näbb upp'. Då ändras kroppspråket hos fågeln, själva linjen i skapelsen.
                  Hej Alegni!

Ja, visst är det så!

Mvh. Birger!

Comment

Fiskens signering är Marcolin Sweden M335-17 tror jag. Hästhuvudets signering är Fm Ronneby Sweden B150-150.
                    Etiketten på den vänstra delfinen är handsculptured. Jag är nästan säker på att det satt samma etikett på den högra. Den ramlade av och jag har i efterhand hittat en etikett där det står handsculptured. Troligtvis bör den tillhöra den högra delfinen men jag är inte 100 på det. Ingen av delfinerna är signerad.
                    Katten har bara Marcolin Sweden som signering.
                    Stort tack för informationen.

När det gäller etiketter/signeringar så ger det alltid intressant information, som t.ex. hjälp med att tidsbestämma ett föremål.
                    Vi tar din katt som exempel. Nyhet 1978, fanns i produktion under flertalet år i Ronneby. Då kan den t.ex. vara signerad 'FM Ronneby Sweden' eller 'Marcolin Sweden'.
                    Din är signerad ‘Marcolin Sweden’. Då hamnar vi mellan 1983-1991. Om det dessutom finns en etikett så har vi ytterligare fakta. Det kan vara etikett ‘Marcolin Art Crystal’ med eller utan FM-märket. Varje liten uppgift som vi får kan ge oss en brytpunkt tidsmässigt.
                    Förutom att njuta av de vackra föremålen så är det även intressant att se hur produktionen förändras under åren som går, både när det gäller färg och form. Därför är alla föremål, vad det än är, intressanta att se. Vi kan ha haft inne t.ex. 5 st omärkta svanar, men det gör inte svan nr 6 ointressant. För svan nr 6 kan ha en etikett/signering som identifierar föremålet med både tidsperiod samt artikelnummer. Detta är oerhört spännande!

Hela min FM samling, förutom två föremål, ligger nu ute till beskådande i FM tråden. I början köpte jag väldigt intensivt men nu är det mer selektivt.
                    Jag ska självklart fota mina två föremål som inte ännu lagts ut i tråden, men sedan så kan det, för tillfället, inte bli så mycket nytt FM från mig. Jag köper sparsamt nu, det som fångar mitt öga, som har något som tilltalar mig extra eller det kan vara en effekt/inlägg som jag inte redan har.
                    Jag njuter av alla bilder som kommer in i FM-tråden, så stort tack för era bidrag. Det är mycket uppskattat.

Förutom dessa två FM (ännu inte i tråden) så har jag ett tredje föremål som inte är FM Ronneby men ändå platsar här i tråden! Den kommer så småningom.......

Just nu provar jag att fota ett FM föremål som absolut inte vill vara med på bild. De flesta föremål vill vara med på bild, kameran och föremålet jobbar ihop som bästa kompisar. Jag har tagit en mängd bilder på föremålet i fråga, i dagsljus, i lampljus, men det jag ser med ögat vill inte kameran fånga på bild.
                    Jag har provat med 3 lampor som belysning, jag räknar reflexer i föremålet ... det ser ut som jag har 11 lampor!!!!!
                    Jag har provat dagsljus, det ser jättebra ut, jag fokuserar med kameran, och nu ser föremålet helt dött ut, helt ointressant!

Här får ni ett litet smakprov..... På den här bilden tycker jag det ser ut som en liten god kaka till kaffet!
                    Bifogade filer

Comment

• Hej Alegni!

Fantastisk bild! Visst får man lite godissug när man ser denna bild, jag fick också lite orientaliska-Arabiska vibbar, lite "tusen och en natt" känsla! Huvudbonad eller kudde! Vansinnigt dekorativt med klarglasbubblan i mitten. Det här föremålet vill jag gärna se mer bilder av.

Mvh. Birger!

Comment

Hej Rainbow!

Tack för utförligare svar om dina fina figurer! Funderade lite över din härliga groda! Den har förresten en helt underbar uppsyn, ser så där halvsovande och ganska ointresserad ut, som faktiskt grodor gör. Det har Bröderna Marcolin verkligen lyckats fånga på ett härligt sätt! Jo, jag undrar lite över om din groda har en etikett eller någon signering? Skulle vara roligt att veta!

Mvh. Birger!
                        Hej Birger!
                        Guldgrodan är min absoluta favorit . Den har en 24
                        carat pure gold etikett och en Marcolin Art Crystal etikett.
                        Signeringen är Marcolin Sweden C-76.
                        Last edited by Rainbow; 2011-04-11, 22:21.

Comment

Hej Birger!
                          Hej Rainbow!

Tack för ditt svar! Jag kan verkligen förstå att det är din absoluta favorit! Väcker helt klart ett ganska kraftigt habegär hos mig!

Mvh. Birger!

Comment

• Här kommer mina FM djur
                            Bifogade filer

Comment

• Har några som jag är osäker på ursprunget
                              Bifogade filer

Comment

Hej Birger!

Jag vill bara instämma att jag tycker guldgrodan är jättefin! Jag förstår att det är din favorit!

Fler fina bilder att njuta av finns här (inlägg 1102-1103): http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post116935
                                och här (inlägg 1647): http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post145570

Här ser vi även bild på etiketten, Marcolin Art Crystal, med FM-märket.

Comment

Working...
                                X