Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej FM-Vänner!

En ledtråd. Sol,vind och vatten!
    Mvh. Birger!

Comment

• Jag gissar på en mås?

Comment

• Hej Simco!

Nej, nej!Ingen mås. Måste det vara ett djur? Försök igen!

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Gissningen är svår, jag vet det. Det är inget djur och på bilderna ser ni ca. 5% av hela föremålet. Det är 32 cm. högt. Lycka till!

Mvh. Birger!

Comment

• Det ser ju ut som det finns spikoptik i den, svårt är det i vilket fall,
            vas, skål, får inte ihop det
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Nu börjar du närma dig.Funktionellt sett en skål men rent konstnärligt något annat. Tänk på ledtråden Sol, vind och vatten. 32cm hög.

Mvh. Birger!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Här kommer svaret på gissningen! Det är en stor Marcolin segelbåt som även kan användas som skål. Jag ger därför Hirvi halvt rätt. Signerad Marcolin Sweden B-23. 32 cm hög samt väger 2250 gram. Tror att den är ganska ovanlig. Fantastiskt vacker och dekorativ men ändå funktionell som skål. Dessutom lite ovanlig blå färg för att vara Marcolin. Håll till godo!
                Mvh. Birger
                Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	80,1 KB
ID:	508142

Name:	004.jpg
Size:	83,3 KB
ID:	508143

Name:	005.jpg
Size:	82,1 KB
ID:	508144

Name:	008.jpg
Size:	49,1 KB
ID:	508145

Comment

• Det var en vacker och ovanlig sak som jag inte sett,
                  så helt rätt hade jag aldrig prickat, tyckte det var småblåsor på första bilden,
                  men det var ingen spikoptik, sedan trodde jag att det var benvitt glas oxå,
                  även där synvilla.
                  Har den sitt segel på kanten eller mitt i skålen, även där så ser det konstigt ut på bilderna.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Hej Hirvi!

Seglet sitter på kanten så det du ser är ett litet optiskt spratt. Pjäsen är väldigt ljusupptagande och ändrar utseende hela tiden beroende på i vilka vinklar du tittar på den, eller hur man belyser den. Den blå färgen sprids ut i pjäsen från framkanten av seglet på ett väldigt sinnrikt sätt. Den har också en lite svagare blå färg som ligger inlagd i själva relingen, den är väldigt speciell!
                    Annorlunda och dekorativ men också användbar som godisskål vid högtidliga tillfällen. Kanske!

Mvh. Birger!

Comment

• Ja glas i olika vinklar kan verkligen spela ett spratt,
                      du kunde gjort en fråga på seglet oxå, var det var placerat
                      Alegni hade du klarat denna?
                      Hirvi

Comment

• Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                        Här kommer svaret på gissningen! Det är en stor Marcolin segelbåt som även kan användas som skål. Jag ger därför Hirvi halvt rätt.
                        Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Ja glas i olika vinklar kan verkligen spela ett spratt,
                        du kunde gjort en fråga på seglet oxå, var det var placerat
                        Alegni hade du klarat denna?
                        Hirvi

Birger, grattis till en fin segelbåt/skål.

Hirvi, om jag ska vara ärlig så hade jag nog inte tagit denna. Det är svåra gissningar, och man får sannerligen huvudbry av dom!

Comment

• Hej Alegni!

Stort tack! Är supernöjd med min härliga segelbåt och jag är helt klar på att det var en svår gissning. Kanske hade du tagit den? vem vet? Duktigt av Hirvi att ändå se skålen i den, han hade inte mycket att gå på.

Mvh. Anders!

Comment

• Hej FM-Vänner!

Gjorde lite trevliga fynd på loppis i lördags. Hittade två väldigt fina svanar. En var en riktig bjässe. 18cm. hög, 21cm lång samt vägde1250g. Absolut den största FM-svan jag sett. Lägger in bilderna på mina nyförvärv och även en storleksreferens med den minsta FM-svanen jag har i vitt och klarglas.
                            Har också i samband med det några frågor.

Kan den stora vara en F-102, 220mm eller 170mm eller en M-303 180mm?
                            Känner någon till modellnummer på den andra ganska stora svanen?
                            Är det här den största svanmodell FM-gjort? Vore tacksam för lite hjälp där!

Mvh. Birger!

Name:	019.jpg
Size:	37,7 KB
ID:	508192

Name:	020.jpg
Views:	2
Size:	40,9 KB
ID:	508193

Name:	022.jpg
Size:	43,9 KB
ID:	508194
                            Last edited by birger; 2011-02-07, 20:24.

Comment

• Grattis till en härlig samling svanar!

Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
                              Kan den stora vara en F-102, 220mm eller 170mm eller en M-303 180mm?
                              Din stora svan stämmer in bra på F-102, 220mm, vit med röd näbb, så ja, den kan vara F-102.

18cm. hög, 21cm lång samt vägde1250g.
                              Är det här den största svanmodell FM-gjort?
                              Jag vet inte, utan komplett underlag är de omöjligt att säga.

Känner någon till modellnummer på den andra ganska stora svanen?
                              Det kan bli svårt att hitta artikelnummer. Det finns svanar (i prislistorna) med olika artikelnummer men hur ser dom ut? Så det är svårt att matcha ihop med rätt artikelnummer.
                              Hur stor är din svan? Du skriver ganska stor.....
                              Last edited by alegni; 2011-02-08, 00:31.

Comment

• Här kommer en fisk som simmade in hos mig för ett litet tag sedan!

signerad: Marcolin Sweden M-340
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2011-02-08, 02:39.

Comment

Working...
                                X