Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppisen knoppar av sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Det torde väl vara numret på arbetslaget.
    Ny hatt igen Äjth?
    Snygg!

Comment

Ursprungligen postat av hurrurr Visa inlägg
      hej på er!

har en knoppis; en L (liljedahl) 1/3lit på bröstet och 1900.1 i botten, tredelad.
      nu till funderingen, i botten över 1900.1 finns bokstäverna VIII vad betyder/står VIII för?
      har snabbsökt och läst på nätet men inte hittat något om det.
      Någon av er som vet?

mvh
      nyfikna jag
      Det vore fint med en bild på knoppisen. välommen

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
        Fann denna knoppis med ett L och tre stjärnor runt (skall väl vara Liljedahls) med 1/3 LIT. på bröstet men omärkt botten samt gjuten i en tvådelad form
        Nej, många med dig tar denna flaska för en Liljedahlare. Men den är maskinblåst av Surte ca 1911-21.

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
          Det vore fint med en bild på knoppisen. välommen
          Tack!

Jag ska ta en bild på botten där VIII finns med och en bild på hela blir det också.

Ska bara vänta ut klockan så den hinner bli 14 så man får sluta och ta helg.
          Men bild kommer, så får vi se om någon vet va VIII gör där.

Tack så länge

edit
          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Det torde väl vara numret på arbetslaget.
          sorry, såg inte att du hade svarat.

Det är alltså arbetslagets stämpel som snickra ihop knoppisen?
          Last edited by hurrurr; 2010-02-26, 13:25.

Comment

Här kommer lite bilder som lovat;

Comment

Jag såg idag en 2/3 lit från Årnäs (eller var det Liljedahl?) som var märkt i botten med 1900+15. Så nog användes formarna i många år, flaskan såg ut därefter också Tyvärr hade jag ingen kamera med.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Jag såg idag en 2/3 lit från Årnäs (eller var det Liljedahl?) som var märkt i botten med 1900+15. Så nog användes formarna i många år, flaskan såg ut därefter också Tyvärr hade jag ingen kamera med.
                Så du menar att de har märkt om flaskan 15 gånger? Jag har sett flaskor med samma typ av märkning men inte ett spår av ommärkning. Hur har de då märkt flaskan de tidigare 14 åren?

Comment

Ursprungligen postat av posse Visa inlägg
                  Så du menar att de har märkt om flaskan 15 gånger? Jag har sett flaskor med samma typ av märkning men inte ett spår av ommärkning. Hur har de då märkt flaskan de tidigare 14 åren?
                  Återigen detta missförstånd om märkningen Det är formen som flaskan görs i som märks om med nytt årtal för varje år den hänger med.

Comment

Ursprungligen postat av hurrurr Visa inlägg
                    Tack!

Jag ska ta en bild på botten där VIII finns med och en bild på hela blir det också.

Ska bara vänta ut klockan så den hinner bli 14 så man får sluta och ta helg.
                    Men bild kommer, så får vi se om någon vet va VIII gör där.

Tack så länge

edit
                    sorry, såg inte att du hade svarat.

Det är alltså arbetslagets stämpel som snickra ihop knoppisen?
                    Ja flaskan från 1901 och måste hålla med ÄJTH att det är arbetslaget. Någon annan förklaring kan jag inte komma på. Samt att man använde Romerska siffror för årtalsmärkning i början ex. 1900 + II, eftersom din är just runt 1900 skulle man mycket väl tänka sig att de använde Romerska för arbetslaget.
                    ________________________________________________________________________
                    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                    Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

• Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                      Ja flaskan från 1901 och måste hålla med ÄJTH att det är arbetslaget. Någon annan förklaring kan jag inte komma på. Samt att man använde Romerska siffror för årtalsmärkning i början ex. 1900 + II, eftersom din är just runt 1900 skulle man mycket väl tänka sig att de använde Romerska för arbetslaget.
                      Tackar för svaret..
                      En annan sak, finns det någon tråd i forumet på ovanliga respektive vanliga.
                      Läste någon stans att alla med LITER på bröstet är mer ovanliga och resten mer eller mindre vanliga. Är det så?

Comment

• Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                        Återigen detta missförstånd om märkningen Det är formen som flaskan görs i som märks om med nytt årtal för varje år den hänger med.
                        Jag har inte missförstått någonting. Men om man märker om formen så borde det väl på något sätt synas på flaskan att formen har blivit mixtrad
                        med. Vi har ju sett bevis på detta tidigare i tråden.

Comment

• Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Ölflaskor 1
                          Den svenska knoppölsflaskan
                          Lars Sahlin

Acedia Press
                          info@acedia.se

ISBN 91-974049-4-2
                          Hurrurr, rekomenderar denna skrift om du är intresserad av flaskor. Där står det mesta du vill veta om knoppöl.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                            Ny hatt igen Äjth?
                            Snygg!
                            Tack Surmasen!! lite förändring emellanåt och nu lämnar vi snö och is, så det får bli en i klarglas. Tror bestämt den är formgiven av Monica Backström för Boda Glasbruk. Finns i olika storlekar, denna är nog den minsta.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Ursprungligen postat av posse Visa inlägg
                              Så du menar att de har märkt om flaskan 15 gånger? Hur har de då märkt flaskan de tidigare 14 åren?
                              Det var pga det du skrev som gjorde att jag trodde att du missförstått det hela, vi har sett detta tidigare i tråden.

Ursprungligen postat av posse Visa inlägg
                              Men om man märker om formen så borde det väl på något sätt synas på flaskan att formen har blivit mixtrad
                              med. Vi har ju sett bevis på detta tidigare i tråden.
                              Det handlar bara om hur nogrann man var, ibland slarvade formmakaren och då kunde rester av det gamla årtalet synas också.
                              Last edited by Legion; 2010-02-27, 15:09.

Comment

• Ursprungligen postat av hurrurr Visa inlägg
                                Tackar för svaret..
                                En annan sak, finns det någon tråd i forumet på ovanliga respektive vanliga.
                                Läste någon stans att alla med LITER på bröstet är mer ovanliga och resten mer eller mindre vanliga. Är det så?
                                Jo, hurrhurr, De med hela ordet LITER på bröstet är äldre flaskor (1800 -), så de bör ju vara svårare att finna. Det finns trådar här på PES om dessa, även de med bara ett "sigill" och ingen utskriven mängd, som är äldre. Sen finns det ett antal glasbrukstillverkare som är sällsynta. Den behöver inte vara gammal för att ses som ovanlig. Det är som oftast tillgången.
                                Rubus
                                ________________________________________________________________________
                                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                                Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Working...
                                X