Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppisen knoppar av sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Jag tittade på fler flaskor och jag hittade en Årnäs som var märkt med 1900.10 och på den syntes det även tydligt att nollan var ändrad från 9. Den hade alltså året innan varit märkt med 1900. 9, de befintliga siffrorna ändrades alltså.

Sen förstår jag inte varför man skulle kassera en form bara efter nåt år, en järnform är nära på outslitlig, det vet jag av egen erfarenhet.
    På Årnäsflaskan med 1900+romersk 2-a tycker jag mig ana samma sak.
    Dvs att formen haft annan märkning tidigare år.
    Det är detta som gör att 11 kan förvanskas till en romersk 2-a enligt min tolkning.

Comment

Jag tycker nog också att det står 11. En etta kan man skriva ut på flera sätt, det syns på Rubus övriga flaskor där ettor skrivs som ett rakt streck.
      Hade man använt sig av romerska siffror hade det stått II och inte ll. Dessutom borde det då finnas III IV osv.
      Det hade varit kul om någon av flasksamlarna tittade in och klargjorde saken.

Comment

Ursprungligen postat av posse Visa inlägg
        Om nu en form märkt 1900+11 använts i 11 år hur var formen då märkt åren i mellan? Om nu en form håller för 50 000 flaskor, då känns det ganska otroligt att ett glasbruk som tillverkar miljontals flaskor på ett år skulle använda samma form i 11 år.
        Jag har en årnäs som är märkt med 1900.10 som tidigare troligt varit märkt med 1900. 9. Jag ska försöka fixa foto på den.

Lite om formar: att en järnform bara skulle hålla för så lite som 5000-50000 flaskor låter helt otroligt, vad är det på formen som slits? Inte kontakten med glas i alla fall. Som arbetandes på ett glasbruk vet jag att en järnform håller för miljontals flaskor och då handlar det om maskinell drift och höga hastigheter. Jag kan ge ett exempel som kanske ger lite perspektiv: Vi producerar ibland barnmatsburkar på en maskin, maxkapaciteten är då 576000 burkar/ dygn vilket motsvarar 28800 burkar per form och dygn.
        Slitaget kommer från rengöringen, idag blästras formarna, hur de gjorde för 100 år sen vet jag inte.
        Givetvis är det stor skillnad på materialkvalitet osv nu och förr men ändå.
        Nu gled jag visst iväg lite här men nån kanske tycker det är intressant

Comment

Jag har en Årnäsflaska där man tydligt ser att sista siffran är ändrad.
          Det verkar som man har fräst bort metall och sedan fyllt ut det "hål" som blivit och därefter graverat in den nya siffran.
          DG
          Bifogade filer
          Last edited by LasseC; 2010-02-18, 14:07.

Comment

Jag har en årnäs som är märkt med 1900.10 som tidigare troligt varit märkt med 1900. 9. Jag ska försöka fixa foto på den.

Lite om formar: att en järnform bara skulle hålla för så lite som 5000-50000 flaskor låter helt otroligt, vad är det på formen som slits? Inte kontakten med glas i alla fall. Som arbetandes på ett glasbruk vet jag att en järnform håller för miljontals flaskor och då handlar det om maskinell drift och höga hastigheter. Jag kan ge ett exempel som kanske ger lite perspektiv: Vi producerar ibland barnmatsburkar på en maskin, maxkapaciteten är då 576000 burkar/ dygn vilket motsvarar 28800 burkar per form och dygn.
            Slitaget kommer från rengöringen, idag blästras formarna, hur de gjorde för 100 år sen vet jag inte.
            Jo det är intressant att veta, bara helt allmänt att man kan tillverka en halv miljon enheter av någonting per dygn. De äldre formarnas rengöring var det kanske sämre beställt med, men samtidigt, järn leder ju värme bra och orenheter torde värmts bort inför varje omgång, eller??
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Här är min årnäs 1900+10, Jag har tittat noga på flaskan och det syns hyfsat väl att formen tidigare har varit märkt + 9 som sen blivit ganska slarvigt omgjord till 10.
              Bifogade filer

Comment

Bara en fråga sådär, Hur fungerade flask retursystemet vid 1900 - ? Betalde man pant
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Arboga och Arimas kanske inte använde sig av 1900+ metoden, eller så hade man slutat med den överallt så sent som 1914. Jag har sett flaskor daterade med årtal efter 1914 men ingen med 1900+.
                  Ja så kan det nog vara. Kanse bättre metoder att märka om formarna.Eller så var formen nygjord 1914 samt flaskan i bägge fallen. För vad jag förstår så standardiserades årtalsangivningen 1922 till att innehålla enbart en bokstav enligt länken som Que Sera bifogade i sitt inlägg: http://www.collector-sweden.com/knoppflaskor.htm
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Om jag minns rätt har min far berättat att när han var liten, på 30-talet i Ljusne, fick man en ny läsk för tre stycken tomglas, och när man druckit ur den hade man ju direkt ett nytt glas som grundplåt till nästa törstsläckare. Jag vet inte om det var upp till varje bryggeri att sätta reglerna, men i det här fallet var förhållandet mellan pant och dryck inte så mycket annorlunda än vi har idag när man köper en hel back läsk.

Comment

Jag bara nämner vad experterna i länken trodde.
                      Angående romerska siffror så användes det av åtminstone några glasbruk. Angående Årnäsflaskor från 1902 så skriver Lars Sahlin i knoppölsboken att de märkte på två sätt.
                      Frågan är om flaskan märkt 1900+10 använts i tio år eller i årskiftet mellan 1909 och 1910. Vad tror du?

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                        Ja så kan det nog vara. Kanse bättre metoder att märka om formarna.Eller så var formen nygjord 1914 samt flaskan i bägge fallen. För vad jag förstår så standardiserades årtalsangivningen 1922 till att innehålla enbart en bokstav enligt länken som Que Sera bifogade i sitt inlägg: http://www.collector-sweden.com/knoppflaskor.htm
                        FY, fy, fy, Borensberg. 1923 skall väl vara ett litet b.......ELLER ??
                        Bifogade filer

Comment

Grönwalls svagdricksfabrik Stockholm med Originalkork från Carlshamn.
                          Bifogade filer

Comment

Vad är detta för knoppis, helt omärkt, underbar färg. Blåst i TVÅ delar, EN under och EN över. Rymmer 1/3 Liter.
                            Bifogade filer

Comment

Usch vad dåliga bilder, alltnog Gefle och Liljedahl 1900 resp.1909.
                              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av posse Visa inlägg
                                Frågan är om flaskan märkt 1900+10 använts i tio år eller i årskiftet mellan 1909 och 1910. Vad tror du?
                                Jag är inte säker på vad du menar med årsskiftet 09-10 men jag kan inte tolka flaskan på annat sätt än att formen är återanvänd under 10år. Den har ju hängt med från årtalsintroduktionen 1900.

Comment

Working...
                                X