Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppisen knoppar av sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
    Jag inte sett flmen ur den synvinkeln. men inte behövde man en korksruv till dessa??
    Man behövde korkskruv om man inte pressade ner korken i flaskan Det är möjligt att det gick att pilla ur korken utan korkskruv. "metallgrimman" var gjord av ståltråd och satt över korken så denna inte skulle pressas ur.
    I filmen så ligger ölen i solen och korkarna "pluppar" ur en efter en mitt under vigseln
    DG
    PS vet inte om jag kommer ut i friggeboden för all snö. Ni får ha tålamodDS

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
      Jag inte sett flmen ur den synvinkeln. men inte behövde man en korksruv till dessa??
      Man ser till och med hålet efter korkskruven på svagdricksflaskans kork.
      Bifogade filer

Comment

Fick Sahlins knoppölsbok på posten idag så nu behöver vi inte längre fundera på om Rubus Årnäsflaska 1900+ll är från 1902 eller 11.
        Just 1911 gick bruket över till tre stjärnor på bröstet. Rubus anger i första inlägget att den har tre stjärnor och senare att den har två
        antalet stjärnor anger alltså i detta fallet åldern.
        Last edited by Legion; 2010-02-22, 17:22.

Comment

Nu känner jag att jag blir lite brydd, får knata ner i källaren imorgon o kolla upp mina Årnäsare.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag var ute i friggeboden och snokade igenom mina flaskor. Hittade förstås inte den dubbelmärkta Gävleflaskan. Den kanske är kvar i Småland efter utställningen.
            Däremot hittade jag två st Gävle 1900.
            Dessutom en Sund märkt 1900+II Om nu detta är något bevis för att romerska siffror användes vet jag inte.
            Nämnas kan väl att ibland var det inte ett plus utan en punkt (tror jag mig minnas) mellan 1900 och siffran efter.
            DG
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Jag var ute i friggeboden och snokade igenom mina flaskor. Hittade förstås inte den dubbelmärkta Gävleflaskan. Den kanske är kvar i Småland efter utställningen.
              Dessutom en Sund märkt 1900+II Om nu detta är något bevis för att romerska siffror användes vet jag inte.
              Nämnas kan väl att ibland var det inte ett plus utan en punkt (tror jag mig minnas) mellan 1900 och siffran efter.
              DG
              Precis som min Gefle med en etta under 1900.
              Här tre bevis för att man inte bara kan bli slirig av innehållet.
              Flaskorna (formarna) kan också bli sliriga.
              Årnäs 24, om det är arbetslaget, när är då flaskan ifrån.
              Ingen märkning mer än Å och två stjärnor.
              Övriga flaskor : 2-Hammar, 1-Wästervik.
              Bifogade filer

Comment

Om det står 1/3 lit på bröstet på Årnäsflaskan så är den från perioden 1890 - 1900.

Comment

Man tackar Kecke, det var som........

Comment

DEt är alltid kul när man hittar lite äldre flaskor.
                    Om den varit utan årtal och det stått LITER på den så hade den varit tidigare än 1890.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Härligt.
                      En till som fastnar i flaskträsket.
                      Japp, nu är man fast, boken kom igår.
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                        Fick Sahlins knoppölsbok på posten idag så nu behöver vi inte längre fundera på om Rubus Årnäsflaska 1900+ll är från 1902 eller 11.
                        Just 1911 gick bruket över till tre stjärnor på bröstet. Rubus anger i första inlägget att den har tre stjärnor och senare att den har två
                        antalet stjärnor anger alltså i detta fallet åldern.
                        Ja Legion, jag var nog lite snabb i början (eller ivrig) Årnäsflaskan har Två stjärnor, så det stämmer med Sahlins knoppölsbok (som jag nu också köpt). 1900 med romersk II , samt två stjärnor. Detta kunde ju fått vem som helst att blanda ihop 1900 + II och 1911.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          DG
                          Kanske blir det en resa till Småland snart...
                          Men då skall ju dem du visar vara från Gävle 1901 och Sund 1902. Allt enligt Biblen.

Comment

Fann denna knoppis med ett L och tre stjärnor runt (skall väl vara Liljedahls) med 1/3 LIT. på bröstet men omärkt botten samt gjuten i en tvådelad form
                            Bifogade filer

Comment

hej på er!

har en knoppis; en L (liljedahl) 1/3lit på bröstet och 1900.1 i botten, tredelad.
                              nu till funderingen, i botten över 1900.1 finns bokstäverna VIII vad betyder/står VIII för?
                              har snabbsökt och läst på nätet men inte hittat något om det.
                              Någon av er som vet?

mvh
                              nyfikna jag

Comment

Det torde väl vara numret på arbetslaget.
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X