Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trevlig historia Bizan. Är själv likadan när jag är på auktion. Är det något intressant i en låda bevakar jag den med hökblick. Min järnbrist är väl nästan botad men alltid kul att få ett järn då och då. Har en exakt likadan liggandes någonstans. Får göra som du och nyttja den som dörrstopp. Då används den i alla fall.

Comment

• Det andra föremålet i auktionslådan jag nämnde tidigare. Det blir ingen bättre bild än så här eftersom grunkan i fråga befinner sig runt 50 mil från mig... När vi har funderat i familjen har tankarna gått till antingen en lödkolv eller ett brännjärn att märka timmer med. För enkelhetens skull har den gått under benämningen lödkolv i många år nu...

Handtaget är av trä och på nära håll syns det tydligt att huvudet, eller vad det kallas, upphettats med eld. På bilden hänger den i spjällreglaget på min öppenspis. Så snälla, hjälp mig att ge den här prylen ett riktigt namn!
      Bifogade filer
      Last edited by Bizan; 2008-06-01, 21:55. Anledning: Stryckfelsnisse
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

• Visst ser det ut som en lödkolv även om bilden inte är den bästa. Visar en lödkolv och ett brännjärn för jämförelsens skull.
        Bifogade filer

Comment

• Jisses! Jag tycks inte kunna få någonting riktigt idag! Se här:

Senast redigerad av Bizan; Idag 21:55. Anledning: Stryckfelsnisse

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Visst ser det ut som en lödkolv även om bilden inte är den bästa. Visar en lödkolv och ett brännjärn för jämförelsens skull.
          Ja, nog tycker jag att den mest är lik din lödkolv. Den största skillnaden är att det inte finns rester av tenn på den. Använde man tenn förr, föresten?

Comment

• Följande hör väl inte direkt till kategorin Allmoge, men eftersom den ekivoka munken uppträtt tidigare i tråden så...

Dessa föremål är mammas, men fotografierna är mina.

Munken kanske känns igen från tidigare i tråden men jag visar en liten bild i alla fall. Mamma fick den av en bekant som bodde i Smedjebacken. Hon har för sig att den här mannen hade gjort gjutformen - säkert är i alla fall att han var involverad i tillverkningsprocessen.

Den andra figuren är ett älskande par som föder barn när man särar på dem. Designad och/eller tillverkad av Py Engström. Någon som hört talas om henne? När jag inte ser figuren tänker jag mig den som om den vore gjord av järn, men på fotot ser det ut att vara koppar... Det är en graviditetsgåva - pappa köpte den åt mamma när de fick veta att hon var havande (med mig).
            Bifogade filer

Comment

• Tur att du visar den snälla sidan av munken Bizan. Den lilla figuren ser ut att vara i brons. Hittade inte mycket om Py Engström annat än hon gjort några offentliga arbeten m.m. Längre svar om munken är mailat till dig.

Comment

• Tyckte det var bäst att följa ditt exempel, Ulferic. Vi vill ju inte få PES barnförbjudet!

Comment

• Vad menar ni med den snälla sidan?
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

• Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                    Vad menar ni med den snälla sidan?
                    Trollet!
                    Vi får väl be Bizan vrida på den!
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                      Vad menar ni med den snälla sidan?
                      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Trollet!
                      Vi får väl be Bizan vrida på den!
                      Hirvi
                      Även om jag faktiskt har en bild på baksidan, vet jag inte om jag vågar visa. ulferic får bestämma!

Comment

• Länge sedan jag la in något under järnbrist.
                        Den här har kommit fram när jag har städat och röjt i Småland
                        Ett måste för en smålänning.
                        Den är i gjutjärn och jag tycker det skulle vara synd att måla den i sina färger eller vad tycker Ni.
                        DG
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Länge sedan jag la in något under järnbrist.
                          Den är i gjutjärn och jag tycker det skulle vara synd att måla den i sina färger eller vad tycker Ni.
                          DG
                          Är ju ingen järnfantast men som smålänning och före detta turistguide på ett järnbruk kan man ju inte annat än gå igång på den här! Om du mot all förmodan skulle springa på en till så vet jag ett hem i Lund där en sån här skulle kunna vara en välkommen stilbrytare!

Comment

• Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Länge sedan jag la in något under järnbrist.
                            DG
                            inte en färgdroppe på den pjäsen den är perfekt som den är
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

• Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                              Är ju ingen järnfantast men som smålänning och före detta turistguide på ett järnbruk kan man ju inte annat än gå igång på den här! Om du mot all förmodan skulle springa på en till så vet jag ett hem i Lund där en sån här skulle kunna vara en välkommen stilbrytare!
                              Det är noterat cjf. Den här är gammal Har funnits i hemmet så länge jag kan minnas. Vet att min far var stolt över den. Tror att han köpte den i sin ungdom. Jag har haft lite funderingar på var den är gjuten. Skulle mycket väl kunna vara Huseby alltså gjuten av järn från sjömalm
                              DG

Comment

• Tack Lasse!

Nu råkar det vara just Huseby jag jobbade på, och jag kan inte påminna mig att jag sett nåt liknande därifrån. Undrar jag om inte Klavreström är en mer tänkbar kandidat...

Comment

Working...
                                X