Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fina gamla knappar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Så klart att ni ser direkt vem som gjort lejonet, men jag undrar verkligen hur det såg ut från början - på kofta eller väst. Det måste ha sett magnifikt ut.
    Så klart? Du syftar nog på dina mer antik- och retrolärda kompisar, för jag har ingen aning! Men det är en härlig knapp!

Comment

Förlåt, BerNils.
      Det är förstås inte så klart - men det framgår klart av den här bildkavalkaden:

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Förlåt, BerNils.
        Det är förstås inte så klart - men det framgår klart av den här bildkavalkaden:
        http://www.google.se/images?hl=sv&rl...iw=996&bih=191
        Du behöver ej be om förlåtelse. Jag var bara tvungen larva mig, som vanligt. Men faktum är att jag känner igen namnet i alla fall. Och vill gärna försöka lära mig. Så kul med dessa speciella lejon, som olika prylar, till och med knappar. Jag förstår nu bättre din glädje över knappen!

Comment

Appropå "lejonknapp"

Här en uniformsknapp från f.d. Västgöta regemente (1812 - 1927),
          förlagt i Vänersborg.

"Lejonknappen" visade en för den tiden ny symbol, ett människoliknande lejon, i "en face".
          Knappen förekom under åren i en mängd varianter, som synes.
          Elaka tungor sade att "knapparnas utformning på något sätt skulle sammanhänga med regementschefernas utseende."

Jämför t.ex. bilderna 144, 146 och 150.
          Och lejonet i filmen "Trollkarlen från Oz"

Inte någon vacker knapp precis men sällsynt rolig.
          /Lars

Källa: "KNÄPP KNAPPEN! Om svenska arméns uniformsknappar". Adam Leismark.
          Längst ner Bert Lahr som det fega lejonet i "Trollkarlen från Oz."
          Bifogade filer
          Last edited by Lars F; 2011-02-06, 15:48.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Kanske måste förstoras för att kunna läsas?
            Bifogade filer

Comment

Först några provkartor som antagligen knappsäljaren hade med sig, ingen aning om ålder.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
                Kanske måste förstoras för att kunna läsas?
                Går bra att läsa, för mig i alla fall.

Comment

Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
                  Går bra att läsa, för mig i alla fall.
                  Glömde säga att detta var kul att se också. Nu vill jag ju kolla mina egna gamla kataloger som jag ordnat in någonstans, så de är svåra att hitta...

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Först några provkartor som antagligen knappsäljaren hade med sig, ingen aning om ålder.
                    Vilka lyxknappar! Priserna! De ser ju ut att vara rejält gamla, så det måste ha varit för rikt folk. Kul att se!

Comment

Sedan hittade jag en av min dotters auktionsinköp när hon var liten, hon fick alltid köpa en sak för att det inte skulle bli för tråkigt för henne. Den sista knappen ser ut att ha lite ålder, den orangeröda med plastfrukter kan man fundera på var den skulle ha platsat. En blå stickad kofta kanske? Blandad kompott var det iallafall i lådan och rolig att titta i.
                      Bifogade filer
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Förr när jag grävde i gamla sophögar efter gamla flaskor så hittade man lite annat också, t.ex fyra knappar av metall (mässing ser det ut som) och fyra knappar av trä. Dessutom visar jag några uniformsknappar som inte finns i tråden med endast en krona. Ytterligare en knapp av något slags konstmaterial och mässingsögla.
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                          Sedan hittade jag en av min dotters auktionsinköp när hon var liten, hon fick alltid köpa en sak för att det inte skulle bli för tråkigt för henne. Den sista knappen ser ut att ha lite ålder, den orangeröda med plastfrukter kan man fundera på var den skulle ha platsat. En blå stickad kofta kanske? Blandad kompott var det iallafall i lådan och rolig att titta i.
                          Den sista kulan är nog ingen knapp.
                          Kopia av "Vikingakulor från Birka" brukar dom säljas som.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Kecke; 2011-02-08, 21:12. Anledning: Glömde bild

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            Den sista kulan är nog ingen knapp.
                            Kopia av "Vikingakulor från Birka" brukar dom säljas som.
                            Har också en vikingakula, men den kan kanske vara liiiiiiiiiite gammal. Även den jordfynd....
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Förr när jag grävde i gamla sophögar efter gamla flaskor så hittade man lite annat också, t.ex fyra knappar av metall (mässing ser det ut som) och fyra knappar av trä. Dessutom visar jag några uniformsknappar som inte finns i tråden med endast en krona. Ytterligare en knapp av något slags konstmaterial och mässingsögla.
                              Hej Snubben!
                              "Kronknappar" (militära) finns det gott om i olika utföranden.
                              Dina tre hittar jag dock inte i "boka".

Närmast liknande är nedanstående tre.
                              Alla har ett kors (likt röda korset). Två har också en krona (en kungakrona och en hertigkrona), och en är utan.

Dina behöver ju inte vara militära. Men jag undrar ändå?

Det var allt jag kunde komma med.

/Lars

Källa: "Knäpp knappen!"; Adam Leismark
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

[quote=Lars F;171963]Hej Snubben!
                                "Kronknappar" (militära) finns det gott om i olika utföranden.
                                Dina tre hittar jag dock inte i "boka".

Närmast liknande är nedanstående tre.
                                Alla har ett kors (likt röda korset). Två har också en krona (en kungakrona och en hertigkrona), och en är utan.

Dina behöver ju inte vara militära. Men jag undrar ändå?

Det var allt jag kunde komma med.

/Lars

Det var inte lite det Lars. Mina är ju också tillverkade av Sporrong, så klart höll jag på att säga. Landstormen ser ju mest lik ut så det kanske är en variant på den utan lagerkrans. Kanske för alla "Landstormare" som inte stormade tillräckligt.

Comment

Working...
                                X