Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fina gamla knappar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hallå Lars,
    "Kulknappen" kallas den. Jo, Varberg stämmer bra. Hoppas den gör Violen glad. Nu får vi nog vara knäpp tysta. So long..

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
      Även jag har en del ärvda knappar, och visar några av dem nedan.
      Kul kul, bra Curious! Det är nåt med knappar!
      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
      Fick förtroendet att gå igenom sambons gamla kaffeburk med "ärvda" och sparade knappar.
      Metallknapparna är dock mina.
      Pärlemorknappar är fint. Vet du att de tål att tvättas i maskin? Tuffare material än man tror.
      Knapparna med smultron/smultronblommor var himla gulliga, glada!

.[/I]
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Lars,
      "Kulknappen" kallas den. Jo, Varberg stämmer bra. Hoppas den gör Violen glad. Nu får vi nog vara knäpp tysta. So long..
      Oj en äkta dödsssknapp! Vad äckligt egentligen. Helt knappt. Undras om skrönan är sann om att de hittade den i grusgropen...Tror inte på det.

Jättekul att så många hakade på tråden. Fortsätt gärna!
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Pärlemorknappar är fint. Vet du att de tål att tvättas i maskin? Tuffare material än man tror.
        Knapparna med smultron/smultronblommor var himla gulliga, glada!

Oj en äkta dödsssknapp! Vad äckligt egentligen. Helt knappt. Undras om skrönan är sann om att de hittade den i grusgropen...Tror inte på det.

Jättekul att så många hakade på tråden. Fortsätt gärna![/QUOTE]

Klart att pärlemor tål vatten. Det är ju verkligen ett naturmaterial, musselskal

Citat från Wikipedia om pärlemor.:
        "Kombinationen av spröda och elastiska lager gör materialet starkt och spänstigt. Dessa egenskaper förstärks av det tegelstenslika arrangemanget av de bräckliga plattorna som motverkar att sprickor sprider sig. Tillsammans gör alla dessa egenskaper pärlemor nästan lika hårt som grundämnet kisel (Si)".

Angående Karl XII:s "kulknapp" så tvistar ju de lärde om den. Bl.a. om varifrån och vem som sköt.
        I alla fall en spännande skröna.

Ha det gott.
        /Lars
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Jo, fast att de tål vatten är en sak, tvättmedel en annan... jag tvättar mina koftor med snäckskalsknappar (tjockare, vita med väldigt lite pärlemorskimmer) och glasknappar i tvättpåse för att de ska utsättas för så lite slitage som möjligt.

Comment

I måndags visade jag några av mina ärvda knappar med en mycket knapphändig upplysning, och faktum är väl att jag egentligen inte säkert vet något mer om dem. Om min mor fortfarande varit i livet föreställer jag mig att hon skulle kunna ha berättat om vad åtminstone alla de mer speciella knapparna suttit på för plagg, lksom hon ofta i de trasmattor hon vävt kunde peka ut och berätta vilka plagg de ingående remsorna varit.

Mammas knappar ärvde jag i en trevlig Hornimans-burk, kan den vara från 1960-talet?

Ska jag gissa lite om knapparna tänker jag mig att att den svarta längst uppe till vänster suttit på någon mörk kappa från 50-talet..?

Den rödaktiga tänker jag mig på någon ljus poplinkappa från 60-talet..?

På den svarta mindre knappen finns det tre stjärnor och står "FOR GENTLEMEN" - en könsreservererad knapp..?

Allra minsta knappen, den med tre kronor på, har jag ingen idé om vad den suttit på för plagg - den är ju så ynklig till storleken att jag har svårt förknippa den med uniformspersedlar..?

Den i mitt tycke klart sköldliknande skapelsen längst nere till vänster har jag lite svårt föreställa mig på ett plagg överhuvudtaget, kanske från någon handväska e.dyl..?

Vita blomknappen kan väl ha suttit på någon sommarklänning..?

Den lilla rosa, närmast hudfärgade, knappen för mina tankar till livstycken, eller..?

Knappen längst nere till höger verkar vara helt av aluminium - från någon blus..?

Den närmast ovala knappen tänker jag mig vara från någon duffel e.dyl..?

Berätta gärna era ev reflexioner om knapparna!
            Bifogade filer

Comment

Det är så roligt att titta och läsa, för jag är en riktig knappoman! Mitt käraste knappskrin tror jag ligger här någonstans redan eller om det är på ett annat forum. Jag orkar ej skriva så mycket som jag skulle vilja, men nu slänger jag ut ett foto som jag ska utveckla vidare när jag kan. Här är det finaste samlat. En del är ärvt, annat är köpt på loppisar. Egentligen ska knapparna ligga i platspåsar för att inte skadas, men nu tömde jag ur dem för fotografering!
              Bifogade filer

Comment

Man kan bruge knapper igen og igen
                Bifogade filer

Comment

Gamla men oanvända knappar loppades idag.
                  söffe
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                    I måndags visade jag några av mina ärvda knappar med en mycket knapphändig upplysning, och faktum är väl att jag egentligen inte säkert vet något mer om dem. Om min mor fortfarande varit i livet föreställer jag mig att hon skulle kunna ha berättat om vad åtminstone alla de mer speciella knapparna suttit på för plagg, lksom hon ofta i de trasmattor hon vävt kunde peka ut och berätta vilka plagg de ingående remsorna varit.

Mammas knappar ärvde jag i en trevlig Hornimans-burk, kan den vara från 1960-talet?

Ska jag gissa lite om knapparna tänker jag mig att att den svarta längst uppe till vänster suttit på någon mörk kappa från 50-talet..?

Den rödaktiga tänker jag mig på någon ljus poplinkappa från 60-talet..?

På den svarta mindre knappen finns det tre stjärnor och står "FOR GENTLEMEN" - en könsreservererad knapp..?

Allra minsta knappen, den med tre kronor på, har jag ingen idé om vad den suttit på för plagg - den är ju så ynklig till storleken att jag har svårt förknippa den med uniformspersedlar..?

Den i mitt tycke klart sköldliknande skapelsen längst nere till vänster har jag lite svårt föreställa mig på ett plagg överhuvudtaget, kanske från någon handväska e.dyl..?

Vita blomknappen kan väl ha suttit på någon sommarklänning..?

Den lilla rosa, närmast hudfärgade, knappen för mina tankar till livstycken, eller..?

Knappen längst nere till höger verkar vara helt av aluminium - från någon blus..?

Den närmast ovala knappen tänker jag mig vara från någon duffel e.dyl..?

Berätta gärna era ev reflexioner om knapparna!
                    Hej Curious!

Den lilla "kronknappen" är en s.k. "tränsknapp" eller "axelklaffsknapp".
                    Ser ut att vara knapp från f.d. Livregementets grenadjärer (I3) i Örebro, nedlagt 2000. Modellår för knappen är 1779.
                    Dessa knappar är 13-15 mm i diameter. Beroende på förbandstillhörighet.

Nedan mössa med träns i silver. En knapp syns på sidan av mössan.
                    Axelklaff med knapp ovanför kronan. (Gradbeteckning för överste vid Värmlands regemente (I2) i Karlstad och Kristinehamn, nedlagt 2000)

/Lars

Bilder från Marcus Holts samling och Galleri Sigurd Persson.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars F; 2011-01-24, 16:05.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      Gamla men oanvända knappar loppades idag.
                      söffe
                      Häftiga! Men vilken färgkombination. 60-tal? Eller är det du som målat knallrosa på baksidan av det vackert gul-orange-aprikosa?

Comment

Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
                        Häftiga! Men vilken färgkombination. 60-tal? Eller är det du som målat knallrosa på baksidan av det vackert gul-orange-aprikosa?
                        Ja de är häftiga! Tror kanske de t o m är äldre än 60-tal och rosafärgen är inte min. Har funderat på att ta bort den färgen på en knapp för att se hur den ser ut utan.
                        söffe

Comment

Jag är dålig på att fota knappar! Har hållit på nu sen jag lade ut min knappkorg, men nu ger jag upp och lägger ut en del fynd. Först favoritmetallknappar. Några är hemifrån, en del från loppisar. Den längst upp till höger är den käraste från den tid jag var liten och lyckan var att få leka med mammas knappskrin. den heter Alice, för jag förknippar den med min äldsta syster.
                          Bifogade filer
                          Last edited by BerNils; 2011-01-26, 12:16.

Comment

Pärlemorknappar är för mig verkligen "äkta knappar" - så fina! Jag har inte tittat om några av dessa finns här förut (vet att pärlemor finns) utan lägger ut de jag har. Bortsett från några små som jag ej lyckats fånga alls...
                            Bifogade filer

Comment

Glasknappar! Målningen har ej hållit bra men de blir lika fina när den är borta helt, tycker jag.
                              Bifogade filer

Comment

Eftersom dessa också var favoriter i leken (fast de låg i en egen låda och skulle hanteras varsamt) får de en egen bild.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X