Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fina gamla knappar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Fina gamla knappar

Goddag, här kommer bilder på några fina knappar. Jag gissar 1800-tal, tyska. Fina detaljer, mer klass på knapparna förr i tiden. Oputsade Min favorit är den med vilda grisen som är på väg i rasande fart. Fyll gärna på med fler knappar, det vore roligt.
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Hallå Viol,
    Godmiddag, vilken härlg samling knappar som för för tanken till lederhosen i vargavinter.
    Marterial, mässing eller brons?

Med ditt tysta medgivande förslår jag en gissningstävling om vilka djur som avbildas. Initierade svar, inte bara fågel eller hjort. Sagt är gjort? Viol är domare.

Mitt enkla bidrag tillhör nostalgins värld och är hämtat från min första seglarjacka, inköpt på IMPO i Stockholm ca 1960. US Navy från andra världskriget. So long... hoppas på fler knappar.
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      ...Med ditt tysta medgivande förslår jag en gissningstävling om vilka djur som avbildas. Initierade svar, inte bara fågel eller hjort. Sagt är gjort? Viol är domare....
      Tjusiga knappar viol. Tror spontant det är orre, morkulla, vildsvin, kronhjort och lodjur. Tillhört en jägare kanske?

Comment

Bra Kim, jättekul med tävling!!! I Viol & Kims tävling "Mitt i Natur-knappen" har härmed första tävlingsbidraget ramlat in:

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Tjusiga knappar viol. Tror spontant det är orre, morkulla, vildsvin, kronhjort och lodjur. Tillhört en jägare kanske?
        Rosa, du har hela 4 rätt av 5st djur!!! Vilket du har gissat fel på kommer nästa tävlande få gissa!

Ps Denna vecka slopar vi tittarfilmer typ "hungrig järv äter påskliljor" ell "Mink leker med stulen strumpa" och kör istället: skicka in bilder på fler knappar! DS

Comment

Jag tror att morkullan skall bytas ut mot spov

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
            Jag tror att morkullan skall bytas ut mot spov
            Men se nu blev det allt krångligt för mig!
            Jag trodde själv att det var en morkulla med osedvanligt långa ben Jag hade givit rätt för Morkulla, men jag vill nog ge dig ett rätt för spov också. Du får ett rätt för spov, men det var inte det djuret som Rosa missade i mina ögon. Rosa det är väl ok att Luchur får rätt för Spov?

Hirvi, snälla. svara inte Beckasin.....

Comment

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
              ...Men se nu blev det allt krångligt för mig!
              Jag trodde själv att det var en morkulla med osedvanligt långa ben Jag hade givit rätt för Morkulla, men jag vill nog ge dig ett rätt för spov också. Du får ett rätt för spov, men det var inte det djuret som Rosa missade i mina ögon. Rosa det är väl ok att Luchur får rätt för Spov?

Hirvi, snälla. svara inte Beckasin.....
              Varför inte en dubbelbeckasin? Jag kommer att överklaga om luchur får rätt för spov . Morkullan har ju kortare ben, så jag ger mig på den punkten.

Comment

Jag vill ha en Tjäder, sedan snäppan blir ju svårare, den har tvärvattrad undersida och går med vass bakom sig, jag har några att välja på,
                vadare är svårt att lära sig, tänk vad många hundra timmar man stått med ögat i tuben och kollat vadare, ingen har sagt Svartsnäppa
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tjäder var det ja....inte orre. Bra Hirvi att du reder ut det här

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                    Tjäder var det ja....inte orre. Bra Hirvi att du reder ut det här
                    Nääää det är ju en orre, tjäder har ju mycket större stjärt! Rosa, jag har bestämt att det är en orre och det har du fått rätt för.

Jag har även bestämt att du får poäng för Morkulla och Luchur får ett poäng för Spov. Domarens beslut kan inte överklagas. Då ska ni veta att Arne Weise ringde och sa att det var en Kiwi...Men det vet jag inte om jag tror på, han fick inte nåt poäng.

Men ni får lämna fågelvärlden för att lyckas klara djuret som är så fel fel fel, som Brasse säger!

Comment

Hallå i vargatid,
                      Kul att att gissa, bra att titta och lära. Jag tror benhårt på ett jakttema, knapparna är ju tyska, och då bör långbenta pippin vara en bekasin, om man nu kan lita på Bellman. Lodjuret är tveksamt men kan inte finna något alternativ. För på 1800-talet sköt man vilt för föda, inte bara döda.

Skulle också ha gissat på tjäder.... So long...
                      Bifogade filer

Comment

Kan det vara så att kronhjorten är en ren??

Tackar förresten för poängen på spov

Comment

Näpp Kronhjort är korrekt.

Comment

Hallå och sorry,
                            Sent ute, men sällan har väl några jägarknappar analysertas så i deltalj. Där ligger poängen med PES. Personer med olika bakgrund, kunskaper och erfrenheter samverkar.
                            Fler knappar för kreativ analys efterlyses, eller hur Viol? So long...

Comment

Då gissar jag att Lo´n egentligen är en räv

Comment

Working...
                              X