Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fina gamla knappar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Genomskinliga glasknappar, så vackra! En hel del hemifrån.
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
      Hej Curious!

Den lilla "kronknappen" är en s.k. "tränsknapp" eller "axelklaffsknapp".
      Ser ut att vara knapp från f.d. Livregementets grenadjärer (I3) i Örebro, nedlagt 2000. Modellår för knappen är 1779.
      Dessa knappar är 13-15 mm i diameter. Beroende på förbandstillhörighet.

Nedan mössa med träns i silver. En knapp syns på sidan av mössan.
      Axelklaff med knapp ovanför kronan. (Gradbeteckning för överste vid Värmlands regemente (I2) i Karlstad och Kristinehamn, nedlagt 2000)

/Lars

Bilder från Marcus Holts samling och Galleri Sigurd Persson.
      Tack för svaret, det var intressant att få veta.

Jag upplevde min knapp som varande betydligt mindre än de mått du angav så jag testade med ett enkelt skjutmått... och då var den inte så liten längre.

Det känns lite mystiskt hur den kunnat hamna i mammas burk - kanske är det en hitteknapp.
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
        Eftersom dessa också var favoriter i leken (fast de låg i en egen låda och skulle hanteras varsamt) får de en egen bild.
        Hallå,
        Vilken knappafoni. Gissa på mina favoriter i din samling. Knappast svårt. So long..

Comment

Vad heter konstnären?

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
          Man kan bruge knapper igen og igen
          Hallå Hose,
          Roligt med återanvändning och fina broscher. Kom att tänka på en konstig konstnär som använde knappar i sina verk, men tappade namnet. Målade gubbar med knappar i västen. Vem vet? So long....

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå,
            Vilken knappafoni. Gissa på mina favoriter i din samling. Knappast svårt. So long..
            Jag tänkte faktiskt på dig redan när jag knäppte på dem! Jag har fler i den stilen, som kommer snart, fast bara en som jag vet är gammal. Typ 50-tal. Gammal som gatan. Som jag.

Comment

Mer sjömansknappar. Åtminstone två är för blanka och nya (uppe till vänster, längst ner) men den med rött fanns i alla fall på en syster när jag var liten,
              har jag för mig.
              Bifogade filer

Comment

Sen hade jag glömt ett par omgångar. Blev påmind om dessa metallknappar när ni diskuterade kronknappen nyss. Men här är det blandat minsann. Om någon vill se närmare på någon får ni hojta. jag vet tyvärr inget om dem, mycket loppis, en del hemifrån.

Till sist (?) småknappar av glas och pärlemor. Minstingarna är så söta, måste vara till dockkläder.

Nej, till sist: Ursäkta den rosa handduken, särskilt till röd knapp. Hu!
                Bifogade filer

Comment

Mer sjömansknappar. Åtminstone två är för blanka och nya (uppe till vänster, längst ner) men den med rött fanns i alla fall på en syster när jag var liten,
                  har jag för mig.
                  Hallå,
                  Fin samling ankare, borde kanske börja samla och göra någonting av det hela.
                  Den där röda knappen kommer kanske från franska Busnel, som var poppis på 60-70-talet, min fru hade tre jackor och är bomsäker, det värsta är att hon så ofta har rätt. Busnel har väl blivit svenskt för inte så länge sedan. So long... kul att minnas.

Comment

Sen hade jag glömt ett par omgångar. Blev påmind om dessa metallknappar när ni diskuterade kronknappen nyss. Men här är det blandat minsann. Om någon vill se närmare på någon får ni hojta. jag vet tyvärr inget om dem, mycket loppis, en del hemifrån.

Till sist (?) småknappar av glas och pärlemor. Minstingarna är så söta, måste vara till dockkläder.

Nej, till sist: Ursäkta den rosa handduken, särskilt till röd knapp. Hu!
                    Hallå igen,
                    Knappen längst upp till vänster kommer nog från gamla Energiverket, från den tiden folk hade råd att betala elräkningen och den där med kronorna känner jag igen från lumpen, men det senare är Lasses avdelning. So long...

Comment

Genomskinliga glasknappar, så vackra! En hel del hemifrån.
                      åhhh wow, vilka fina!!!!! Metallknapparna var inte dåliga de heller!
                      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                        Gamla men oanvända knappar loppades idag.
                        söffe

Om det låg sådana där knappar i ett fack i ett lösgodissortiment tror jag mycket väl det skulle kunna hända att jag skyfflade ner några i min godispåse!

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                          Om det låg sådana där knappar i ett fack i ett lösgodissortiment tror jag mycket väl det skulle kunna hända att jag skyfflade ner några i min godispåse!
                          Men Curious, du får inte handla snask som är i den kulören! För då kan det hända att du vaknar en dag och har självlysande ögonvitor...Sådana färgämnen i godis är inte att rekommendera.
                          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå igen,
                            Knappen längst upp till vänster kommer nog från gamla Energiverket, från den tiden folk hade råd att betala elräkningen och den där med kronorna känner jag igen från lumpen, men det senare är Lasses avdelning. So long...

Televerkets http://www.stsf.org/anbud10v/115.jpg

och om uniformsknappen med tre kronor är i plast så är det till vapenrock m/59 annars möjligen till m/58.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Televerkets http://www.stsf.org/anbud10v/115.jpg

och om uniformsknappen med tre kronor är i plast så är det till vapenrock m/59 annars möjligen till m/58.

Den grå "Kronknappen" är om den är av metall, modell/1939-1958

Länk till kronknappar m/39 - 58. (Klicka på bilden för förstoring.)

Tyckte i hastigheten att "guldknappen" såg ut som fortifikationens, ingenjör-och signaltruppernas knapp, (nedan).
                              En viss likhet är det ju. Televerksknappen har blixtar i strålknippet som inte finns i fort.-knappen som för övrigt är den äldsta militärknappen med modellåret 1751.

Fort.-, ingenjör- och signalknapp. Bild ur boken "KNÄPP KNAPPEN!
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

En hel rad med knappar här - så många att ni borde kalla er knappologer!
                                Många av dem är snygga, och jag kommer ihåg mors gamla sybehörslåda och en stor, tung påse fulla med just knappar.
                                De flesta från både farmor och mormor, men dessa ting lade min syster beslag på vid arvsskiftet - vilket jag inte beklagar, men kanske just nu...

Några stycken finns i allafall, och här är en som jag inte kunde motstå på Tradera för nåt år sedan. Det fanns en till, men datorn hann inte vakna till liv, förrän den hade klubbats bort.
                                Så klart att ni ser direkt vem som gjort lejonet, men jag undrar verkligen hur det såg ut från början - på kofta eller väst. Det måste ha sett magnifikt ut.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X