Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hallå alla vänner,
    Jo, jag ska berätta historien om skönheten. Vännen P:son i Trelleborg är omtänksam och har vid flera tillfällen tipsat mig om spännande skruvar han spanat in på aktionshuset i Helsingborg, nu kom han med tipset om den här donnan. Jag gillade henne, P:son hjälpte till bjuda hem henne och fixa transporten till Lasse M som ju samlar på nötknäppare. Fint teamwork, och ett väldigt bra exempel på nyttan och glädjen av vänner i vårt forum. Tack P:son för hjälpen.

Nu Lasse måste vi artbestämma donnan. Ursprung, material, ålder, ev märkning, funktionsduglighet. Vågar inte gissa.
    So long....

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Till ett mousserande vin möjligen. Annars är ju snabeln det vanligaste redskapet när man
      ska få upp orken.
      Hallå, Dagens skratt, tack. Tänk vad kul med ordblinda snubbar.... so long...

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        I den händelse man saknar en sabel när det är dags att sabrera så kanske denna får duga från Laurent-Perrier!
        Hallå, tack för ditt bidrag. Vi har skådat liknande här på tråden, kallas barkorkskruvar eller kyparknivar. Ett redskap för proffs.
        Konstruktion från mitten av 1800-talet. Blev populär reklambärare inte minst i USA. Den här varianten med öppnare för champis har jag aldrig sett eller provat. So long...

Comment

• På köpet....

Hallå, Den här T-formade skruven kom med i ett paket. Inte mitt samlarområde, men den känns fin i handen. Allmoge, kanske hemmasmidd med fyrkantigt fäste och svarvat handtag. Sent 1800-tal? Om någon vill ha den är det bara att höra av sig.
          So long...
          Bifogade filer

Comment

• Dansk, men av vem?

Hallå,
            I boken om skandinaviska korkskruvar kan man läsa att danskarna var mästare på silverpläterade skruvar runt förra årsskiftet.
            Den här är trevlig, tung som bly med sparsmakad jugendform. Stämplad med vad då?
            Två stämplar. Den översta lan med mycket fantasi tolkas som en riddare till häst eller en sked i arbete. Den undre möjligen två torn som i Danmark vid den här tiden var en symbol för försilvrade föremål.

Vad vet ni? Tacksam som alltid för synpunkter och ledtrådar... so long...
            Bifogade filer

Comment

• Har du sett den förut?

Hallon,
              En av västvärldens mest kända skulpturer, Manneken Pis i Bryssel, är ett vanligt motiv på korkskruvar men då är det själva skruven pojken håller i handen. Den här är nästan en exakt kopia av skulpturen och jag vågar nog ta gift på att den är gjuten i England. Mässing. Tillhör kategorin souvenirer, ingenting märkvärdigt, men har nog 100 år på nacken... So long...
              Bifogade filer

Comment

• Ohoj Kimmen!

Längesedan jag var inne på tråden.

Vill visa ett par "skruvar" som jag vill att du ska "lista ut vad de är avsedda för?
                Jag vet och kanske du eller någon annan också vet?
                De är museiföremål och finns tillsammans med flera lika dana i lite olika utförande.

Ha det!
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Hallon Lars,
                  Påpälsad, snart dags att byta till vårutstyrseln. Jodå, det är en krats, föregångare till korkskruven och användes för
                  skruva bort blindskott i gevärspipor. Redan på 1700-talet har jag läst någonstans.
                  Kul att du kikar ut igen... so long..

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallon Lars,
                    Påpälsad, snart dags att byta till vårutstyrseln. Jodå, det är en krats, föregångare till korkskruven och användes för
                    skruva bort blindskott i gevärspipor. Redan på 1700-talet har jag läst någonstans.
                    Kul att du kikar ut igen... so long..
                    Jomenvisst är det en krats.
                    Definition enligt SAOB. " Krats: skruv (med dubbla, mot varandra böjda spiraler)eller "klor" försedda redskap för uttagande av skott ur framladdningsgevär, framdragande av djur ur gryt o. d., uppryckande av ogräs, rengöring av gevärslopp l. borrhål (vid bärgborrning l. stensprängning) m. m."

Här Armémuseums samling.http://www.digitaltmuseum.se/search?...ery=krats&js=1

mors!
                    Last edited by Lars F; 2013-03-24, 13:25.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Hallon,
                      En av västvärldens mest kända skulpturer, Manneken Pis i Bryssel, är ett vanligt motiv på korkskruvar men då är det själva skruven pojken håller i handen. Den här är nästan en exakt kopia av skulpturen och jag vågar nog ta gift på att den är gjuten i England. Mässing. Tillhör kategorin souvenirer, ingenting märkvärdigt, men har nog 100 år på nacken... So long...
                      Strålande...............

Comment

• G.w.d.

Korkskruv från G.W. Dahlgren Eskilstuna har nog visats tidigare men här är ytterligare en.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2013-03-27, 15:37.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Korkskruv från G.W. Dahlgren Eskilstuna har nog visats tidigare men här är ytterligare en.
                          Hallon Lars,
                          Fin skruv av bästa märke, den har vi inte skådat tidigare. Patenterad och internationellt prisbelönt, har jag läst.

Här några liknande av mycket sämre kvalitet, men sannolikt från Eskilstuna. Tack för ditt bidrag.... so long...
                          Bifogade filer

Comment

• Hittade den här lille herren idag på Second hand.
                            Bifogade filer

Comment

• Hallon, finsmakare.
                              Det är vinguden Dionysos med druvklasar i händerna i härlig jugendstil (ca 1920) eftersom skruven kommer från Skandinavien. Har en i samma skepnad, järn med legering, men din ser ut att vara gjuten i tenn. Kanske vet någon annan mer, hoppas det. Tack för ditt bidrag, take good care och bjud aldrig på vin utan guden på bordet.
                              So long....

PS. Jag har en släkting (som kanske visats tidigare), en sjöjungfru i tenn med järnskruv. Måste vara samma formgivare.
                              Ligger ute på Tradera just nu för ett spottstyver.
                              Bifogade filer

Comment

Hallon, finsmakare.
                                Det är vinguden Dionysos med druvklasar i händerna i härlig jugendstil (ca 1920) eftersom skruven kommer från Skandinavien. Har en i samma skepnad, järn med legering, men din ser ut att vara gjuten i tenn. Kanske vet någon annan mer, hoppas det. Tack för ditt bidrag, take good care och bjud aldrig på vin utan guden på bordet.
                                So long....

PS. Jag har en släkting (som kanske visats tidigare), en sjöjungfru i tenn med järnskruv. Måste vara samma formgivare.
                                Ligger ute på Tradera just nu för ett spottstyver.
                                Vilken ära att ha Dionysos som inneboende. Tack Kim!

Comment

Working...
                                X