Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Puts väck...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    BRA, Kimmen. Kör hårt. Kanske synd att Du inte får några nya skruvade...............
    Hallå Snubben,
    Ja, tyvärr har apple stängt den där sidan och mitt galleri är på villovägar, men jag hoppas kunna komma in på nya sidan vad tiden lider.
    So long...

Comment

• Herman Bergman...

Hallå,
      Lovade att lägga upp bilder på de två andra skruvarna av CAP och här är dom... so long...
      Bifogar även en bild ur boken Scandinavian Corkscrews.
      Bifogade filer

Comment

• Riktigt, riktigt vackert. Herman kan sina saker.

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Svärdet,
          Ger alla jag gillar ett eget namn och svärdet är väl bättre än fällan?
          Till saken, tror som du att motiven är hämtade från antiken, men vill man sälja korkskruvar gäller det att motiven är välkända.
          Statyer är monument. Därför tror jag fortfarande på statytreorin. So long...
          PS. Lägger upp några bilder senare.
          Hej Kim,
          Svärdet blir bra. Fällan låter som om jag är en lurendrejare, ha ha. Det stämmer nog att motiven handlar om statyer. Dock känner jag inte igen motivet med S:t Göran och draken från våra kända inhemska statyer. Tar nog tillbaka det där med Gudinna teorin nu när jag ser skruven. Den känns enligt mig väldigt Art Deco. Tyckte först att S:t Göran och draken inte heller hörde hemma bland den klassiska konsten, även om legenden utspelar sig under antiken, var det väl först på medeltiden den dök upp inom konsten. Förstår ditt intresse över att hitta dessa statyer, som jag (nu) förmodar är avbildade på dina korkskruvar.

Comment

• Herman Bergman

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
            Hej Kim,
            Svärdet blir bra. Fällan låter som om jag är en lurendrejare, ha ha. Det stämmer nog att motiven handlar om statyer. Dock känner jag inte igen motivet med S:t Göran och draken från våra kända inhemska statyer. Tar nog tillbaka det där med Gudinna teorin nu när jag ser skruven. Den känns enligt mig väldigt Art Deco. Tyckte först att S:t Göran och draken inte heller hörde hemma bland den klassiska konsten, även om legenden utspelar sig under antiken, var det väl först på medeltiden den dök upp inom konsten. Förstår ditt intresse över att hitta dessa statyer, som jag (nu) förmodar är avbildade på dina korkskruvar.
            Har just hittat den här tråden om korkskruvar. Samlar själv på skandinaviska korkskruvar och fickknivar med korkskruv. Kan bidra med en bild med dom nio modellerna som finns i en priskurant från Herman Bergmans Konstgjuteri från 1930. Samt en bild med en korkskruv som också är märkt med H. Bergman Fud.

Click image for larger version

Name:	Herman Bergman.jpg
Views:	1
Size:	83,2 KB
ID:	539840Click image for larger version

Name:	Herman-Bergman-Drinker.jpg
Views:	1
Size:	32,0 KB
ID:	539841

Comment

• Välkommen..

Hallå Helix,
              Kul namn för korkskruvssamlare. Det var verkligen intressant att se bilden med alla nio av CAP och jag ska studera för att se
              om jag finner stöd för min teori. Tycker att åtta ser ut att vara nära släkt medan en har ett annat formspråk (Nr 5, tror jag), men det
              kan ju vara CAP ändå. En indiskret fråga, är alla dina?

Gubben gillar jag, för tanken till Bratt, men visste inte att Herman gjutit den. Vet du vem som är formgivare?

Om du har svar på några frågor i denna förvirrade tråd (eller direkta felaktigheter) blir jag glad. Klicka på svara med citat och ange gärna sidonummer så blir det
              lättare att orientera.
              Ja, nu skruvar vi upp tempot. Välkommen Helix
              och so long....

Comment

• Undrar om inte 5-an är samma "gube" som på min knivlägg från Herman Bergman ?
                Bifogade filer

Comment

• Lika som bär...

Hallå Snubben,
                  Samma konstnär, likartat formspråk? Men olika bilder. Skruven föreställer en gubbe i arbete med att korka upp en flarra. Gissar på CAP.
                  So long...

Comment

Hallå Helix,
                    Kul namn för korkskruvssamlare. Det var verkligen intressant att se bilden med alla nio av CAP och jag ska studera för att se
                    om jag finner stöd för min teori. Tycker att åtta ser ut att vara nära släkt medan en har ett annat formspråk (Nr 5, tror jag), men det
                    kan ju vara CAP ändå. En indiskret fråga, är alla dina?

Gubben gillar jag, för tanken till Bratt, men visste inte att Herman gjutit den. Vet du vem som är formgivare?

Om du har svar på några frågor i denna förvirrade tråd (eller direkta felaktigheter) blir jag glad. Klicka på svara med citat och ange gärna sidonummer så blir det
                    lättare att orientera.
                    Ja, nu skruvar vi upp tempot. Välkommen Helix
                    och so long....
                    Jarå, alla är mina. Ett par av dom har jag både i tenn och i brons. Förmodligen finns alla i båda materialen. Alla nio är märkta med CAP. Jag är dock inte lika säker på att det verkligen står CAP. Eftersom man inte kan hitta någon konstnär med dom initialerna så tror jag man måste omvärdera den uppgiften. Författarna av boken Scandinavian Corkscrews kan heller inte bekräfta uppgiften annat än att dom har fått den muntligt. I katalogen från Herman Bergman står heller inget om konstnärerna. Förresten så kostade korkksruvarna 4 kr/st år 1930.

På gubben så står det "T.E.", men jag vet ej vem det kan vara.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Undrar om inte 5-an är samma "gube" som på min knivlägg från Herman Bergman ?
                      Du har nog rätt, för den finns i samma Herman Bergman katalog ihop med korkskruvarna och heter "Knivlägg nr 2".

Comment

• Förvillande...

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                        Jarå, alla är mina. Ett par av dom har jag både i tenn och i brons. Förmodligen finns alla i båda materialen. Alla nio är märkta med CAP. Jag är dock inte lika säker på att det verkligen står CAP. Eftersom man inte kan hitta någon konstnär med dom initialerna så tror jag man måste omvärdera den uppgiften. Författarna av boken Scandinavian Corkscrews kan heller inte bekräfta uppgiften annat än att dom har fått den muntligt. I katalogen från Herman Bergman står heller inget om konstnärerna. Förresten så kostade korkksruvarna 4 kr/st år 1930.

På gubben så står det "T.E.", men jag vet ej vem det kan vara.
                        Hallå Helix,
                        Snygg och proffisig presentation. Grattis. Man ska visst inte tro att allt som är tryckt i böcker är fakta, därför är det roligt att diskutera. Brons? Jag tror det är mässing.
                        Vi måste kolna upp den där CAP. Formspråket avslöjar nästan varje konstnär.
                        Tog du bilden, nr 5, ur kuranten?
                        So long

Comment

• Inte så ädla som de nyss visade men ändå korkskruvar. Här är ett gäng:
                          Bifogade filer

Comment

Brons? Jag tror det är mässing.
                            Dessa föreställande Ivan Bratt verkar helt klart vara i brons, men är inte signerade...........
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Inte så ädla som de nyss visade men ändå korkskruvar. Här är ett gäng:
                              Hallå Lasse,
                              Fin rapsodi. Den där första med kulorna har jag men kul att lära känna formgivaren. Den sista bör vara Alessi. Ska försöka
                              kolla upp övriga.
                              So long...
                              PS. Hur går det med hummerfisket? Det har brallat på, eller hur?
                              Last edited by Kim von Platen; 2012-10-02, 08:14.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Dessa föreställande Ivan Bratt verkar helt klart vara i brons, men är inte signerade...........
                                Hallå Snubben,
                                Ja, nog ser det ut som brons på bilderna, men i "boken" visas en kallad "fyllegubben" och den är märkt Svensk Tenn och årsstämplad
                                1931. Om gubbarna verkligen är avbildningar av den förhatlige Ivan är väl oklart men visst finns det likheter. Har dock aldrig sett bild
                                på Ivan med glasögon.
                                So long...
                                PS. Gardering. Många skruvar gjöts i olika material.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X